Fem seter for voksne, to for barn - klassisk 5+2-konfigurasjon i nye Citroën Grand C4 Picasso. Produsenten selv hevder at bilen har best plass i klassen både på rad 2 og 3. Foto: Citroën
Fem seter for voksne, to for barn - klassisk 5+2-konfigurasjon i nye Citroën Grand C4 Picasso. Produsenten selv hevder at bilen har best plass i klassen både på rad 2 og 3. Foto: CitroënVis mer

Her er helt nye Citroën Grand C4 Picasso

Citroën vil være spesialisten på effektive flerbruksbiler. Mye ser riktig ut med Grand C4 Picasso.

Vi har gledet oss til lanseringen av denne bilen, som vi fikk en smugtitt på allerede i februar og som vi ble ganske imponert over. Den er nemlig resolutt innovativ, både når det gjelder plattformteknologi, utstyrsteknologi og forbruks/utslipps-teknologi.

Eksempelvis kan den store familiefrakteren ifølge produsenten skilte med et forbruk på 0,38 liter per mil i sin versjon e-HDi på 90 hester og med sekstrinns elektronisk styrt girkasse.

Renere diesel

Den er også utstyrt med en ny generasjon dieselmotor (BlueHDi), som tilfredsstiller Euro 6-kravene til utslipp og dermed forurenser langt mindre lokalt enn forgjengerne gjorde. Det dreier seg ifølge Citroën om en reduksjon i NOx-utslipp på 90 prosent gjennom bruk av ny katalysatorteknologi.

Mye fornyelse

Dette er annen generasjon Grand C4 Picasso, og mye vitner om at utviklingen har foregått før den økonomiske situasjonen ble like tøff som den er nå. Det er nemlig tydelig at her er det investert rimelig tungt i å lage et fornyende produkt. Dette kan vi si på grunnlag av vår erfaring nylig med den korte (5-seter) versjonen - C4 Picasso.

Les vår test av Citroën C4 Picasso her

Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Fem seter for voksne, to for barn - klassisk 5+2-konfigurasjon i nye Citroën Grand C4 Picasso. Produsenten selv hevder at bilen har best plass i klassen både på rad 2 og 3. Foto: Citroën
I denne konfigurasjonen skal bagasjerommet ha like god plass som de største familiestasjonsvognene - fra 645 til 700 liter avhengig av hvor langt frem annen seterad befinner seg. Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën


Mer effektiv design

Designen på 7-setersversjonen skiller seg klart ut fra modellen med 5 seter. Nye Grand C4 Picasso har samme lengde som sin forgjenger (459 centimeter), men takket være den nye plattformen EMP2 (Efficient Modular Platform 2), er akselavstanden forlenget til 284 centimeter. Det er 11 centimeter mer enn forrige generasjon og skal være det lengste i kategorien.

TEST: Citroën-SUV-en C4 Aircross

Lavere tyngdepunkt

Det er overhenget foran som er blitt redusert for å få til denne økningen. Motorblokken og gulvet er senket (5 centimeter for motoren og 2 centimeter for gulvet), og i tillegg er sporvidden utvidet med 8,2 centimeter foran og 3,1 centimeter bak. Dette tyder på at bilen burde få forbedret stabilitet og generelt bedre kjøreegenskaper enn forrige Grand C4 Picasso.

EMP2 veier 60 kilo mindre enn plattformen som ble benyttet før og benytter seg blant annet av vektbesparende høystyrkestål, aluminium og komposittmateriale.

I denne konfigurasjonen skal bagasjerommet ha like god plass som de største familiestasjonsvognene - fra 645 til 700 liter avhengig av hvor langt frem annen seterad befinner seg. Foto: Citroën Vis mer


Bagasjerommet har i forhold til forrige generasjon økt med 69 liter, noe som tilsammen gir et volum på 645 liter (VDA) ifølge produsenten, og mer enn 700 liter når seterad to er skjøvet helt frem.

Vår test av forrige generasjon C4 Picasso kan du for øvrig lese her.

Nye instrumenter

Vi har tidligere prøvd den nye instrumenteringen som er tilgjengelig på denne bilen, i den korte versjonen av C4 Picasso. Det dreier seg blant annet om en berøringsskjerm på syv tommer for alle bilens funksjoner og i tillegg en 12-tommers HD panoramaskjerm. Les mer om denne teknologien her:

Finurlig teknikk i nye C4 Picasso

Mye renere diesel

Når det gjelder motorer, satser Citroën for fullt på diesel, deriblant på BlueHDi som skal representere neste generasjon dieselmotorer med ny og ren teknologi og dermed langt mindre skadelige utslipp lokalt. De offisielle tallene for CO2 imponerer - de starter på 98 gram per kilometer og er bare 117 gram selv på 2.0 - motoren med automatgir.

Grand C4 Picasso kommer også med bensinmotorer; det dreier seg om to versjoner av den velkjente og effektive motoren utviklet i samarbeid med BMW og med henholdsvis 120 (VTi) og 156 hestekrefter (THP). Begge har et slagvolum på 1,6 liter, men sistnevnte er utstyrt med turbolader.

Bilen kommer til Norge mot slutten av året, og den norske importøren satser på å få solgt 600 eksemplarer i løpet av 2014.