Hvis du synes det ser ut som en oppblåst versjon av vanlig VW Golf har du *nesten* rett. Etterfølgeren til Golf Plus er en annerledes mellomting mellom den vanlige kombien og stasjonsvognen og den har fått navnet VW Golf Sportsvan. Foto: VW
Hvis du synes det ser ut som en oppblåst versjon av vanlig VW Golf har du *nesten* rett. Etterfølgeren til Golf Plus er en annerledes mellomting mellom den vanlige kombien og stasjonsvognen og den har fått navnet VW Golf Sportsvan. Foto: VWVis mer

Her er Golf Sportsvan

Etterfølgeren til Golf Plus er på vei. Se hva som er nytt.

Tidligere BMW-designer og en av de mer omstridte i faget, Chris Bangle, uttalte nylig at design ikke er tilstrekkelig visjonært lenger. Han viste til at mange konseptbiler i dag ikke er annet enn forhåndsvisninger av nesten ferdige produksjonsbiler.

Her er et utmerket eksempel.

Volkswagen kaller nemlig denne bilen en "nesten produksjonsklar konseptbil", men det er bare en spesiell måte å si at dette er en produksjonsmodell som nå er rett rundt hjørnet.

Nye Golf med oppsiktsvekkende lavt forbruk

Høy og praktisk

Sportsvan skal etterfølge Golf Plus, eller den "stygge andungen" i den forrige Golf-familien. Den var likevel attraktiv for dem som liker eller trenger en høyere sittestilling og et mer fleksibelt og romslig interiør enn i den vanlige kombien. Har man problemer med knær, hofter eller rygg, for eksempel, er denne typen bil langt å foretrekke fremfor en lavere bil. Den er også rimeligere enn de fleste SUV-er.

Hvis du synes det ser ut som en oppblåst versjon av vanlig VW Golf har du *nesten* rett. Etterfølgeren til Golf Plus er en annerledes mellomting mellom den vanlige kombien og stasjonsvognen og den har fått navnet VW Golf Sportsvan. Foto: VW


Folkevognbussen er snart historie - du kan skaffe deg en av de aller siste!

Designet ikke lenger like klumpete

Bilen er således 13 centimeter høyere enn vanlig Golf, men det ser ikke så mye ut. Det har altså blitt jobbet med proporsjonene for at bilen ikke skal se klumpete ut. Bilen er blitt åtte centimeter lengre, slik at man kunne strekke linjene noe. Dette lover godt for plassen invendig.

Golf Sportsvan vil være velutstyrt - blant annet med 5-tommers berøringsskjerm som standard. Foto: VW


Nye Golf R - råest gjennom tidene

Nesten som stasjonsvognen

Alt dette er selvsagt noe som har en hensikt: Et mer funksjonelt og romslig interiør. Således har Golf Sportsvan et baksete som kan flyttes opptil 18 centimeter i lengderetningen. Dette skal gi et bagasjeromsvolum på opptil 585 liter med alle fem setene i bruk. Feller man ned baksetene får man halvannen kubikkmeter til rådighet.

Ved behov kan en altså disponere nesten like mye lasteplass som i Golf stasjonsvogn - for den er tilsvarende tall henholdsvis 605 og 1.620 liter, mens en vanlig Golf til sammenlikning ligger på 380 og 1.270 liter.

Les vår test av nye Golf stasjonsvogn her!

Godt utstyrt

Golf Sportsvan vil være velutstyrt - blant annet med 5-tommers berøringsskjerm som standard. Foto: VW Vis mer


Utstyrsnivået skal være høyt i Golf Sportsvan, og selv i rimeligste utgave får du såkalt XDS+ (en elektronisk differensialbrems), automatbrems ved kollisjonsfare, femtommers berøringsskjerm og, for bagasjerommet, variabelt gulv.

Blindsonevarsling og overvåkning når du rygger ut fra en uoversiktlig parkeringsplass tilbys for første gang i en Golf. Ellers får man som Sportsvan-kunde tilgang til de samme sikkerhetssystemer som i en vanlig Golf.

Det nyeste under panseret

Seks nye motorer er blitt introdusert med nye Golf, og kommer også i den fremtidige Sportvan. Effekten er fra 85 til 150 hestekrefter. Utslippskravene EU6 - som alle må innfri fra neste år - er ifølge produsenten innfridd. Forbrukstallene ligger mellom 15 og 20 prosent lavere enn med forrige generasjons motorer.

Nå lanserer Volkswagen sin elbil!

Miljø-ener ikke norgesaktuell?

Ledestjernen når det kommer til økonomi skal være 1.6 TDI BlueMotion med 110 med hestekrefter. Den skal klare seg med et snittforbruk på 0,37 liter per mil. Det betyr et avgiftsvennlig CO2-utslipp på 95 gram per kilometer. Så spørs det om den blir å få i Norge - når det gjelder vanlig Golf er den ikke tatt inn. Til det manglet den en del, for mange, vesentlig utstyr, som ville medført høyere forbruk/utslipp.

Som sagt: Volkswagen er forsiktige og kaller dette en konseptbil. Dermed er ingen klar dato for lansering av den ferdige bilen klar - selvfølgelig ei heller noen prisliste. Men regn med noen tusenlapper over tilsvarende "standard-Golf"-modell. Bilen kommer nok på markedet i 2014 - da får vi vite mer.