<b>VIST FREM:</b> Tirsdag ble TEB vist frem for første gang. Bussen skal gå over motorveien og avlaste den tunge trafikken.  Foto: Ap
VIST FREM: Tirsdag ble TEB vist frem for første gang. Bussen skal gå over motorveien og avlaste den tunge trafikken. Foto: ApVis mer

Her er fremtidens kollektivtransport

Nei, dette er ikke et utdrag fra en fiksjonsfilm.

Den katamaran-lignende bussen er faktisk bygget, og nå skal den testkjøres.

Farkosten som nå er kommet i fullskala kalles Transit Explore bus (TEB), er utviklet og produsert i Kina.

Det vil trolig gå mange år før vi ser noen tilsvarende løsning i Norge. Men i Kina er den nå under testing.

Du kan se video av farkosten nederst i saken.

Skal frakte 300 passasjerer

TEB har allerede hatt sin debut i form av modeller, men det er først nå den er vist frem i full-skala.

Etter at «bussen» nå er presentert, skal den resten av året testes i et område utenfor Beijing.

Bussen, som ifølge China Xinhua News er 22 meter lang, 7,8 meter bred og 4,8 meter høy, er beregnet til å kunne ta hele 300 passasjerer om gangen og kunne ha en fart på opp mot 60 kilometer i timen.

Sjefingeniør John Youzhou i TEB hevder at prisen for å utvikle denne formen for transportmiddel bare er 16 prosent av prisen på å lage et t-banesystem.

FRAKTER 300 PERSONER: Hver vogn har plass til 300 passasjerer, hvilket vil gjøre at bussen kan frakte nærmere 1000 personer når den har vognene koblet til. Foto: Ap Vis mer


På holdeplassene vil det være ladere som gjør det mulig for kjøretøyet å lade når det begynner å gå tom for strøm. Systemet er ganske likt det som er foreslått for bussene her i landet også.

Vil teste lengre distanser

Ved hjelp av testene som nå foregår håper styreformann Bai Zhiming i TEB Tech at det allerede neste år kan utøves langdistansetester.

Samtidig er det stor interesse for prosjektet og land som Brasil, Frankrike, India og Indonesia har allerede fått øynene opp for «bussen».

I tillegg har fem av Kinas byer allerede skrevet under kontrakter for å teste stylte-bussen fremover, skriver Businessinsider.in.

Utfordrer ABBs el-bus TOSA

En buss som trolig har lettere for å dukke opp på norske veier er ABBs el-bus TOSA.

El-bussen som vil gå i Geneva skal kunne lades på 15 sekunders flash-lading, hvilket vil gjøre den helt utslippsfri.

ABB skriver i en pressemelding at bussen ved hjelp av 13 ladestasjoner ikke vil ha noe problemer med å fullføre en typisk rute, og at en fire til fem minutters pause ved terminalene vil lade batteriene fullt opp.

De 15 sekundene bussen lades er det ved hjelp av 600 kilowatt, noe som skal være nok for å komme seg videre.

LADES: ABBs TOSA buss flashlades når den er innom holdeplassene. På 15 sekunder skal den lades nok til å komme seg til neste holdeplass. Foto: ABB Vis mer