<b>RESOLUTT SPORTSLIG:</b> Svær vinge, diffuser og svartlakkerte felger: Dette er helt klart noe ganske annet enn din gjengse Focus. Nye RS har 350 hester og opptil 470 newtonmeter. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
RESOLUTT SPORTSLIG: Svær vinge, diffuser og svartlakkerte felger: Dette er helt klart noe ganske annet enn din gjengse Focus. Nye RS har 350 hester og opptil 470 newtonmeter. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Her er Ford Focus - ny generasjon

710.000 kroner for en Ford Focus kan virke stivt. Men dette er ingen hvilken som helst Focus...

Det har ligget i kortene siden den siste generasjon av Focus kom på markedet. Entusiastene begynner automatisk å tenke på de kommende toppmodellene, noe som for Focus betyr RS.

Vi har allere sett den presentert, men nå fikk vi flere detaljer på bordet.

Slik gikk det da vi testet forrige generasjon

Et heftig år

2015 er tydeligvis året for de spenstige modellene fra Ford. Til nå har de vist frem Ford Focus ST, Ford Mustang, og nå Ford Focus RS.

Les vår test av Mustang med samme motor.

MUSKELBUNT: Med 350 hester og firehjulsdrift plasserer nye Focus RS seg i en annen liga enn tidligere. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Ford Focus skal tydeligvis være stjerna blant de firesylindrede. Vi er ikke overrasket over at den kommer med 350 hester, det hadde nemlig også toppmodellen av forgjengeren også, RS500. Det som kanskje overrasker mer, er at de holdt litt tilbake på den firesylindrede Mustangen. Den hadde kledt både lydbildet og villskapen som Focus ser ut til å få. Utseendet er det nemlig lite å kritisere for.

Ford Mustang overrasket kraftig da vi tok turen til Los Angeles for å teste nykommeren, og Focus ST gjorde heller ingen dårlig figur.

Mustang-gener

Nye Ford Focus RS har den samme firesylindrede 2,3-liters Ecoboost-motoren under panseret. Dette er den samme maskinen som sitter i den langt større utgaven av nye Ford Mustang.

I motsetning til i Mustang, hvor maskinen yter 317 hk, så er det som nevnt hentet ut 350 gamper når den nå har havnet under panseret på nye Focus RS.

Den leverer hele 470 newtonmeter i 15 sekunder (overboost-funksjon). Deretter går den ned på 440. Takket være launch-control vil den klare sprinten til 100km/t på 4,7 sekunder. Toppfarten begrenses ikke elektronisk, så nåla når 265 km/t.

PÅ GOODWOOD: Her kjører selveste Ken Block nye Focus RS på Goodwood under Festival of Speed i sommer. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Maskinen er hektet sammen med en 6-trinns manuell girkasse, som får kortere steg enn de øvrige. Ved behov slippes du helt opp til 6.800 omdreininger, før du stanger i turtallssperra. Toppeffekten hentes ved 6 blank.

LES OGSÅ: Den første, og kanskje den beste

Avansert firehjulsdrift

I motsetning til tidligere, så har Ford denne gangen valgt å gi bilen firehjulsdrift. Det høres ut som en god idé.

Den forrige versjonen måtte modifiseres kraftig for ikke å få såkalt torque-steer, som er momentreaksjoner i rattet ved pådrag, hvor kreftene går fra hjulene og opp til rattet og drar i begge retninger.

Når halvparten av kreftene istedet ledes gjennom bakhjulene unngås dette elegant. En annen bieffekt er at du antagelig vil slite mindre dekk på denne måten.

Systemet virker ved at det sitter en kløtsjpakke på hver side av differensialen bak. Disse kan variere krafttilførselen til hvert av bakhjulene separat inntil 100 ganger per sekund. På det meste kan 70 prosent av kreftene ledes til bakhjulene, og av de kreftene som sendes til bakakselen kan alt ledes ut til bare et av bakhjulene, om nødvendig.

ENDELIG: Mange var skuffet da Escort Cosworth ble avløst med forhjulstrukket Focus. Men nå er Ford tilbake med et brak - og med enda mer avansert firehjulsdrift. Foto: FORD Vis mer


RS kan stilles inn i fire forskjellige kjøreprogram, blant annet DRIFT-mode, noe som klart og tydlig viser målruppen og ikke minst kapasiteten til firehjulsdriften.

Brutalt utseende

Du slipper å lure når du møter en Focus RS. Den legges merke til, og du vil antagelig tenke RS med en gang. Større grill, større luftinntak, større spoiler på bakluken, og store felger viser hva den vil, og at den mener alvor.

Så er det opp til den som sitter bak rattet om den er i stand til å håndtere det.

Foto: FORD Vis mer


For å optimalisere handlingen av den nye verstingen har Ford alliert seg med en som vet litt om hvordan slike biler bør oppføre seg, Ken Block. I ren Gymkhana-stil gjorde han en inntreden under lanseringen av nye RS, som ga gåsehud på både ham selv og de som så på.

Han har eid noen RS-modeller selv opp gjennom årene, og er sikkert blitt lovet den nye også.

Høyt priset

Focus RS havner i vepsebol av konkurrenter, men er hyggelig priset dersom du ser på antall hestekrefter den har. 710.000 kroner vil den koste her hjemme før ekstrautstyr, noe ikke vil bli mye, da RS normalt sett har vært godt utstyrt fra i utgangspunktet.

NYTT FOKUS: Med avansert firehjulsdrift, 350 hester, ekstra dreiemoment og launchcontrol skal dette være en akselerasjonsbombe. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Konkurrentene

Dette er de argeste konkurrentene med firehjulsdrift. Golf R og Audi S3 har 300 hester og 380 Nm. Nå blir den i stedet konkurrent til verdens sterkeste toliter, nemlig Mercedes-AMG A45 med hele 381 hester og Audi RS3 med 2,5 liter på 367 hester og 465 Nm. BMW M135 xDrive blander seg også inn i selskapet. Storebror M2 som forventes å komme med 370 hester og ren bakhjulsdrift, blir for dyr i dette selskapet.

Nummer 30

Det er den tredje generasjonen Focus RS som nå kommer på markedet, og den er modell nummer 30 gjennom tidene fra Ford som blir smykket med RS-emblemet.

Første generasjonen Focus RS kom i 2002, og skapte stor ståhei da den ble vist. Andre generasjonen så dagen lys i 2009.

Den nye generasjonen er ventet på markedet en gang i løpet av sommeren.

Alle bildene:

NYTT FOKUS: Med avansert firehjulsdrift, 350 hester, ekstra dreiemoment og launchcontrol skal dette være en akselerasjonsbombe. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
MUSKELBUNT: Med 350 hester og firehjulsdrift plasserer nye Focus RS seg i en annen liga enn tidligere. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
PÅ GOODWOOD: Her kjører selveste Ken Block nye Focus RS på Goodwood under Festival of Speed i sommer. Foto: JAMIESON POTHECARY
ENDELIG: Mange var skuffet da Escort Cosworth ble avløst med forhjulstrukket Focus. Men nå er Ford tilbake med et brak - og med enda mer avansert firehjulsdrift. Foto: FORD
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FORD
Foto: FORD
Foto: FORD
UFO-STIL: Her er nye Focus i en litt annen setting og en mer diskret blåfarge. Foto: FORD
FULL FRES: Nye Focus RS rattet av «gymkhana-sjefen» Ken Block. Foto: JAMIESON POTHECARY