Vis mer

Her er fartsverstingene!

Disse betalte over 466 millioner kroner i fartsbøter i fjor.

Er du mann, mellom 40 og 49 år, og fra Østfold eller Vestfold, kan du skilte med at du er i den gruppen som fikk aller flest fartsbøter i 2008. Alene stod menn for nesten 75 prosent av alle fartsbøter som ble gitt i fjor - noe som summerer seg opp til svimlende 466 millioner kroner.

Også menn fra Aust-Agder, Vest-Agder og Hordaland er blant de hyppigste i fartsbotstatistikken fra Statens Innkrevingssentral.

Faren øker ved 30

Fra fylte 30 år, øker faren for at du skal bli tatt i fartskontroll. Eller kanskje man kan si det slik at farten øker. Helt sikkert er det at statistikken viser at fra du er 25 til du er 30 år, øker sjansen for at du får fartsbot med fem prosent.

Videre øker den enda mer når du blir 40, ettersom det er færre mennesker som er i 40-årene enn i 30-årene. Allikevel er antallet fartsbøter for 40-åringer høyere enn for 30-åringer. Folk i 40-årene får 16 prosent av alle fartsbøtene som blir gitt.

Både før 30-årene og etter 40-årene synker fartsbotsstatistikken.

De 217.150 fartsbøtene i 2008 fordelte seg med 144.056 fra ATK og 73.094 etter manuell kontroll av politiet.

Slik dør vi i trafikken

Kvinner i sterkt mindretall

Bare litt over 25 prosent av fartsbøtene som ble gitt i 2008, var til kvinner. Dette til tross for at kvinner utgjør nesten 50 prosent av befolkningen og eier halvparten av førerkortene.

Tidligere har DinSide snakket med Utrykningspolitiet og forsikringsselskap som kan bekrefte at kvinner er forbundet med færre fartsovertredelser og bilulykker.

Representerer ikke ulykkesfare

Men at østfoldinger og vestfoldinger får flest fartsbøter, gjenspeiler seg ikke i ulykkesstatistikken. I hvert fall ikke statistisk sett. Der er ulykkesstatistikken nemlig aller verst i Oslo, Akershus og Hordaland. At dette også er landets mest befolkede fylker og gjennomfartsveier kan være en av årsakene til dette.

Kanskje mest oppsiktsvekkende på ulykkesstatistikken er det derimot at antall trafikkdødsfall blant unge økte med over 80 prosent fra 2007 til 2008.

Les også: Har vi blitt flinkere på veiene?