Denne bilen, BYD E6, kan bli den som tar innersvingen på amerikanske Tesla når det gjelder å innta det fremtidige markedet for eldrevne familiebiler. Foto: BYD
Denne bilen, BYD E6, kan bli den som tar innersvingen på amerikanske Tesla når det gjelder å innta det fremtidige markedet for eldrevne familiebiler. Foto: BYDVis mer

Her er elbilen for familien

Konseptet er blitt produksjonsbil. BYD introduserer elbilen E6 i Detroit.

BYD er en av de mest spennende kinesiske bilprodusentene og har en kraftig vekst - fra 180.000 produserte biler i 2008 økte tallet til 400.000 i 2009 og produsenten stiler mot 750.000 eksemplarer i inneværende år. Denne produsenten har til og med fått sitt agentur i Norge. Selskapet ledes av den dynamiske , og stjerneinvestoren Warren Buffett skapte blest om selskapet da han gikk inn i dets kapital i 2008.

BYD står forresten for "Build Your Dreams"...

Batteriprodusent

Det spesielle med BYD er at deres hovedgeskjeft opprinnelig er batteriproduksjon og de er en av verdens største i den sektoren. Det faller derfor naturlig for dem å utvikle sin bilproduksjon i retning av del- eller hel-elektrifisering. De har introdusert en ladbar hybridbil basert på en klassisk bensindrevet bil, som heter F3 DM. Denne bilen fremstår ikke designmessig som særlig moderne og presenteres da også av selskapet som en løsning i en overgangsfase. Overgang til hva? Til den rene elbilen, selvfølgelig.

Skikkelig familiebil

Og det er elbil som gjelder på bilutstillingen i Detroit som holdes i disse dager. Det er to år siden modellen E6 ble vist som konseptbil; nå er den introdusert som produksjonsklar og den ser mer tidsriktig ut enn F3-modellen samtidig som den er større og kan fylle rollen som femseters familiebil.

Størrelsesmessig er den noe større enn en VW Touran og omtrent på størrelse med en Toyota Verso, Citroën C4 Picasso eller Mazda 5. (455 centimeter lang, 182 centimeter bred og 163 centimeter høy). Designmessig kan bilen minne om MPVen Honda Odyssey.

Vi har omtalt familie-elbiler som "er i kjømda" tidligere. De mest aktuelle finner du via lenkene nederst i artikkelen.

På bildet ser interiøret riktig så tidsmessig ut - kanskje mer tilpasset amerikansk enn europeisk smak. Vi aner likevel ut fra detaljer på bildet at materialkvaliteten ikke er helt på høyden med det som er normen i Europa i 2010. Foto: BYD
BYD-sjefen Wang Chuan-Fu foran E6 i Detroit
Foto: Dennis Cheng (Wikimedia Commons)
Foto: Dennis Cheng (Wikimedia Commons)


Moderat i utgangspunktet

Spesifikasjonene på bilen som blir vist i Detroit er relativt moderate - det er oppgitt en maksimal effekt tilsvarende 101 hestekrefter, 0 til 100 på "under 14 sekunder" og en toppfart på 140 kilometer i timen. Men et annet spesifikasjonsark viser at det er lagt opp til mulighet for å velge mellom forskjellige versjoner. Den nevnte versjonen nøyer seg med en elektromotor foran. Men det beskrives også en versjon som i tillegg har en elektromotor bak. Denne tilføyer 55 hestekrefter og gir selvsagt bedre ytelser totalt - vi snakker da om totalt 156 hestekrefter.

Potensielt høypotent

BYD-sjefen Wang Chuan-Fu foran E6 i Detroit Vis mer


Alternativt oppgis også en toppmotorisering med motoren bak som nettopp beskrevet, men sekundær til en adskillig kraftigere frontmotor - hele 217 hester er det snakk om. I så tilfelle blir bilen meget godt motorisert med en total effekt på 272 hestekrefter. Dreiemoment fra start: Maksimalt 550 newtonmeter. Ytelsene til den toppmotoriserte versjonen har vi ikke fått oppgitt, men 0-100 burde kunne karre seg ned mot 9 sekunder. Bilen veier tross alt klart over to tonn, så sportsbil-ytelser vil det uansett ikke bli snakk om. Vektproblematikken i forbindelse med de nødvendige batteripakkene er fortsatt ikke løst.

Batteripakke

Batteriene, ja. Dem kommer man ikke utenom når man snakker om elbiler - med mindre disse drives av brenselceller (kjøreledning anser vi for utdatert). E6 er utstyrt med en "Fe"-batteripakke (Litium-jernfosfat), som er integrert i bilens struktur og sørger for en rekkevidde på 330 kilometer (et tall som selvsagt kan variere med kjørestil og -forhold). BYD er batterieksperter og at valget har falt på Litium-jernfosfat tyder på at de har ansett at dennes lavere energitetthet oppveies av lengre levetid og mindre fare for antenning ved overoppheting. En viss professor Yet-Ming Chiang ved MIT (Massachusetts' Institute of Technology), anså allerede i 2002 denne teknologien som lovende for elbilindustrien - da var de på grunnforskningsstadiet...

33 mil

Rekkevidden oppgis til 330 kilometer. Lading kan foregå over netten eller i løpet av arbeidsdagen via en vanlig stikkontakt. Alternativt kan hurtiglading ved tilpasset ladestasjon (tre-fase 380V 50 Hz via CAN), gjøres på ti minutter (50% kapasitet) eller en time (100%).

Hybridbilen til BYD, F3 DM - en transisjon Vis mer


Planer for Norge

Jan Kåre Holmedal, daglig leder i Autoindustri AS som har det norske agenturet for bilprodusenten BYD, sier til DinSide at de ser for seg en progressiv oppstart i Norge med en småskala-introduksjon til å begynne med, og da gjerne på leasing-basis. Holmedal vil ikke gi noe bestemt tidspunkt for Norgeslansering. Det blir i hvertfall ikke i 2010, men etter planen, hvis utviklingen går som ønsket, skal det bli senest i 2012.

Per idag er prisen i USA oppgitt til i underkant av 240.000 kroner. Takket være de gunstige avgiftsordningene for el-biler - hvis de fortsatt gjelder når den tid kommer - burde ikke bilen bli vesentlig mye dyrere her i landet.

Elbil for familien: Nissan Leaf. Les om den her!

Familiesedanen - og ras av elbiler - kan du lese om her.

Tesla har en elektrisk familiebil på veien. Les om den her!