Foto: Aston Martin
Foto: Aston MartinVis mer

Her er den!

Første kjørbare eksemplar av Aston Martin One-77 er nå ferdig bygget. Og har vunnet sitt første trofé.

Ved bredden av Comosjøen i Italia, med hovedkvarter i den celèbre Villa d'Este, avholdes det hver vår en skjønnhetskonkurranse for biler, eller "Concorso d'Eleganza." I år var det Aston Martin One-77 som stakk av med seieren i kategorien "beste konseptbiler og prototyper".

Kunder i kø

Denne One-77 er imidlertid ikke lenger noen konseptbil, men en prototype. Den foranlediger en snarlig produksjonsoppstart som vil komme etter ytterligere noen finjusteringer. At bilen må justeres fint er opplagt; dette er nemlig noe av det mest eksklusive som kan kjøpes for penger. Mange penger. One-77 betyr at hvert av eksemplarene er ett av totalt 77 som skal bygges. Og kundene, som er villige til å bla opp flerfoldige millioner for å skaffe seg en slik juvel, står i kø.

Supersport og kunst

Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin

Dette er nemlig ikke bare en bil. Det er symbolet på Aston Martins nye gullalder, et kunstverk, et teknologisk vidunder. Bilen stråler av klasse og luksus - samtidig med noen av supersportsbilens kjennetegn. Den sammenkrøpne fasongen, den noe mer aggressive fronten enn vi er vant til fra Aston Martin, de kraftige diffusorene bak. Og motoren, selvfølgelig, selv om ikke alle fakta er kommet på bordet ennå - her har vi å gjøre med noen av de ovenfor nevnte finjusteringene. Vi vet at det er en V12-motor og at maksimal effekt er minst 700 hestekrefter; muligens så mange som 770.


Ingen Bugatti

Til de som fnyser og sier at Bugatti Veyron er mye sterkere og raskere: Ja, selvsagt. Men dette er en annen kategori, som har sitt opphav i en viss stil og tolkning av sporty luksus. Dessuten, og mer prosaisk, er Aston Martin One-77 en mye lettere bil, den har bakhjulsdrift i stedet for firehjulsdrift og den er... noe annet. Kanskje kan den til og med holde ganske greit følge på bane?

Et varp med lavere pundkurs (...?)

One-77 slår ikke Bugatti i rene hastighetsøvelser, det er opplagt. Men så er heller ikke dette en Veyron-konkurrent. Til det er den blant annet alt for dyr. Og selv om prislappen på 1,2 millioner er i engelske pund og dermed gjør at den, med kursnedgangen, er blitt cirka en million kroner billigere siden vi skrev om bilen første gang, blir sluttsummen for en eventuell norsk kjøper nærmere 17 millioner kroner.

Såvidt vi vet vil den være verdens dyreste i serieproduksjon - om enn i begrenset opplag...

Eksklusivitet er bare fornavnet...