Her er den nye M5en

Normalt er det mye spenning knyttet til hva BMW vil plassere under panseret på sine nye M-modeller. Det samme gjelder kommende M5 som har vært utsatt for enormt med spekulasjoner.

Her er den nye M5en

  1. Store bilder


M5-navnet strekker seg 20 år tilbake i tid. Da kom den første modellen som hadde som mål å kombinere brukervennligheten til en hverdagsbil med ytelsene til en renspikka baneracer. Den første M5 modellen hadde ikke ytelser som imponerer i dag, men i 1984 vakte den oppsikt med sine 286 hestekrefter fra en 3,5 liters rekkesekser. Dette var den såkalte E28 serien. Neste generasjon var E34 som kom i 1989. Den ble først produsert med en 3,6-liters motor med 315 hestekrefter. Senere vokste motoren til 3,8 liter og 340 hestekrefter. Dagens M5 har en 5-liters V8 med 400 hestekrefter. BMW forlot dermed en lang tradisjon med rekkeseksere. Frem til i dag er det solgt over 20.000 M5er.

V10

Konkurransen fra Audi RS6 og Mercedes-Benz E55 AMG har jaget BMW et skritt videre ganske raskt. Audi ”jukser” med turbo og Mercedes ”jukser” med kompressor. BMW har som svar på det kastet seg på enda en 5-liter, men denne gang en V10er. Motoren har femliters slagvolum og yter 507 hestekrefter ved 7.750 omdreininger i minuttet. Turtallssperren slår derimot ikke inn før ved 8.250! Maksimalt dreiemomentet vil ligge på 520 newtonmeter ved 6.100 omdreininger. Selv om dette tydeligvis er en motor som blir svært sprek på høyt turtall er hele 450 newtonmeter tilgjengelig fra 3.500 omdreininger. I tillegg er 80 prosent av maksimalt dreiemoment tilgjengelig over et spekter på 5.500 omdreininger.

Raskest?

Det vil ligge mye prestisje i å være raskest i denne klassen. Kompressormotoren i E55 AMG som yter 500 hestekrefter og 700 newtonmeter, er overlegen på papiret. Det gjenstår å se om M5 kjører fra denne. Det er dessverre fortsatt ikke sluppet eksakte data om bilen, men det loves at 0 til 100 kilometer i timen skal gå unna på under fem sekunder. 200 skal passeres på 15 sekunder og toppfarten er også på denne bilen sperret på 250. BMW hevder derimot at den vil strekke seg mot 330, hvis motoren hadde fått boltre seg fritt.

Som kobling mellom motor og hjul sitter det en syvtrinns SMG sekvensiell girkasse. Den kan styres av føreren eller kjøres som en automatgiret bil. BMW lover at dette er den raskeste sekvensielle girkassen som finnes.

BMW M5 kommer på markedet til høsten.

Store bilder av M5 finner du her.

KUN FOR MOTORENTUSIASTER: Store bilder av motoren og diverse "innvoller" finner du her.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder