<b>SPESIFIKK FRONT:</b> Her vises den nye ladbare Toyota Prius for første gang på New York-messen. Den ser bare en anelse annerledes ut enn den ikke-ladbare versjonen. I forhold til forrige plug-in-Prius har den dobbel el-rekkevidde og et betydelig lavere oppgitt snittforbruk. Foto: NEWSPRESS
SPESIFIKK FRONT: Her vises den nye ladbare Toyota Prius for første gang på New York-messen. Den ser bare en anelse annerledes ut enn den ikke-ladbare versjonen. I forhold til forrige plug-in-Prius har den dobbel el-rekkevidde og et betydelig lavere oppgitt snittforbruk. Foto: NEWSPRESSVis mer

Her er den nye ladbare fra Toyota: Prius Plug-in hybrid

Toyota er fortsatt hybrid-kongen, ingen tvil om det. Og med denne vil de understreke lederskapet.

Den japanske giganten har fått en del pepper for å ha fortsatt å lansere hybrider uten mulighet for lading mens de fleste konkurrentene har satset mer på ladbare hybrider - ofte kjent som plug-in-hybrider.

Med den nye Prius har Toyota vist at enkel hybrid av siste generasjon absolutt har noe for seg når det kommer til driftsøkonomi - likevel vet selvsagt ledelsen i verdens muligens aller største bilkonsern at det er viktig å være med på leken der den foregår.

Dermed kommer nå en ladbar versjon av nye Prius. Den er altså basert på det som er fjerde generasjon av det som i 1997 var en nyskapende hybrid, som ingen kan ta fra Toyota æren for å ha skapt et helt nytt marked med, selv om det i Norge først begynte å ta av med generasjon 2 i 2004.

Les vår test av helt nye Prius her!

Global arkitektur

Den nye ladbare Prius bygger på styrkene fra denne nye generasjonen Prius, som ble utviklet med fokus på følgende tre pilarer: Den nye plattformen kalt Toyota New Global Architecture (TNGA), den svært spesifikke designen - som meningene er delte om - samt det nye fullhybrid-systemet.

ÅTTE FRONTLYKTER! Ja, slik ser det ut på det ellers relativt drømmeland-aktige pressebildet fra Toyota. Heldigvis er bilen nå vist også i virkeligheten. Foto: TOYOTA Vis mer


Toyota har nå også altså, som stadig flere bilprodusenter, et nytt tilbud til kunder som ønsker å eie en hybridbil, men som samtidig ønsker fordelene av å kjøre elektrisk på lengre distanser.

Les også: Hybrid eller ladbar hybrid?

Lengre rekkevidde

Med en større litiumion-batteripakke på 8.8 kilowattimer, tilbyr Hybrid Synergy Drive elektrisk kjøring i EV-modus på lengre distanser og i flere situasjoner, noe som også bidrar til å øke estimert rekkevidde på en drivstofftank.

Forbedringen innebærer også en vesentlig senking av gjennomsnittlig drivstofforbruk, og nye Prius Plug-in hybrid leverer et offisielt forbruk på bare 0,14 l/mil – den beste oppgitte forbruksmålingen på noen eksisterende Plug-in hybrid – samt et CO2-utslipp på bare 32 gram per kilometer.

Selv når den ikke kjøres i EV-modus (altså på kun strøm), skal bilen automatisk utnytte mer fullelektrisk drift i situasjoner hvor dette er mer effektivt enn å kjøre med bensinmotoren, spesielt under bykjøring og på kortere turer.

Les også: Test av Toyota Prius + Seven

CLEAN: Interiøret i Prius fremstår som oversiktlig og vil ikke overraske dem som kjente Prius fra før. Foto: NEWSPRESS Vis mer


Hvor mye kraftigere?

Prius Plug-in Hybrid får som første Toyota en dobbelt elmotor/generator-system, som bruker både den elektriske motoren og generatoren til å sørge for dreiemoment, noe som skal bidra til raskere akselerasjon og bedre generell ytelse. Dessverre har vi ikke i skrivende stund fått oppgitt noen tall på ytelsene. Vi regner med at det er en del mer enn den ikke-ladbare Prius har, som er 122 hestekrefter og 0-100 på 10,6 sekunder.

Bensinmotoren er som i Prius den firesylindrede 1,8-literen.

Det nye PHEV systemet reduserer bruk av bensinmotoren. Dette skal være tilfelle selv ved kraftig akselerasjon, og når man bruker varmeapparatet om vinteren, ved hjelp av et varmesystem for batteriene som øker effektiviteten i kalde temperaturer, samt det Toyota hevder er verdens første klimaanlegg med varmepumpe og gassinnsprøytning.

Som et resultat av disse teknologiforbedringene tilbyr bilen ifølge produsenten responsiv akselerasjon, og den vil oppnå betydelig høyere hastigheter enn før i EV-modus (altså bare på strøm) – nå i inntil 135 km/t. Hvis det stemmer, er det faktisk rett og slett best blant alle de ladbare hybridene på markedet...

Toyota Mirai: Mener hydrogen er fremtiden

NESTEN LIK: PHEV-versjonen av fjerde generasjon Prius skiller seg lite visuelt fra den vanlige versjonen. Foto: NEWSPRESS Vis mer


Modellen vil ifølge produsenten kunne oppnå en elektrisk rekkevidde på over 50 kilometer. Det er omtrent det dobbelte av hva forgjengeren klarte, og helt grei i forhold til det som er vanlig i dagens marked.

Lading av batteripakken skal ikke ta mer enn 2 timer og 20 minutter ved å benytte en Mode 2 (Mennekes) 230-volts ladekabel, til tross for økt batterikapasitet.

På samme måte som de andre Toyota fullhybridene (vanlig Prius, Auris, Yaris og RAV4), er Prius-Plug-in Hybrid i stand til å kjøre på bensinmotoren eller elmotoren alene, eller en sømløs kombinasjon av begge, samtidig som det regenerative bremsesystemet tar vare på elektrisk energi under nedbremsing og lagrer dette i batteriet, noe som bidrar til lavere drivstofforbruk.

Les også: Toyota RAV4 hybrid endelig testet

Plattformen er altså basert på Toyota New Global Architecture (TNGA), noe som gir bilen et lavere tyngdepunkt sammenlignet med foregående modell. Samtidig får den den mer engasjerende sittestillingen, og det vi opplevde som mer presise og responsive kjøreegenskaper med mindre krenging.

SPESIFIKK FRONT: Den ladbare hybriden - her presentert i USA under navnet Prius Prime, er gjenkjennelig med eget frontparti og multi-LED-lyktene. Foto: NEWSPRESS Vis mer


Disse kvalitetene fant vi ytterligere forsterket av det nye uavhengige bakhjulsopphenget, som ifølge produsenten gir kun en tredel av rystelsene ved kjøring på ujevn veibane sammenlignet med foregående modell. For å oppnå bedre kjøreegenskaper med økt respons er hjulopphenget foran også blitt finjustert.

«Slående» design

SOM BAKEN: Linjeføringen på både Prius og Prius som PHEV (ladbar), er slående og avstedkommer delte meninger. Foto: NEWSPRESS Vis mer




Som den ikke ladbare har PHEV-versjonen av Prius et ganske oppsiktsvekkende formspråk. Bilen er ellers blitt noe større enn forgjengeren, men vekten skal ha blitt holdt til et minimum gjennom utstrakt bruk av høyfast stål i karosseriet, aluminium i panseret og, skal vi tro produsenten, benyttes karbonfiberforsterket plast (CFRP) i bakluken for første gang på en masseprodusert bil.

For å skille Prius Plug-in hybrid fra andre varianter i Prius-utvalget, har den fått en unik lyssignatur som er er lett gjenkjennelig. Hovedlyset har fire energisparende LED-projektorer og baklysene benytter også LED-teknologi.

Den nye plattformen bidrar også til å definere det Toyota kaller «peace of mind»-interiøret. Vi erfarte plassutnyttelsen som god, sittestillingen som lavere og mer engasjerende, og komforten som forbedret. Bilen har i utgangspunktet en fire-seters konfigurasjon, bygget rundt en senterkonsoll i hele kupéens lengde.

SOM FIRESETER: Det er plass til fem i Prius, som er romsligere enn forgjengeren. Selvsagt er det likevel mest komfortabelt med bare fire. Den store "Tesla-skjermen" kommer dessverre ikke i den norske utgaven. Foto: TOYOTA Vis mer


Idéen har vært å plassere de viktigste operasjonelle funksjonene nærmest føreren og informasjonsfunksjonene lengre unna. Betjening av audio- og navigasjonsfunksjonene foregår via en 8-tommers skjerm. Instrumentpanelet har en 4,2-tommers fullfarge TFT (thin film transistor) LCD-skjerm med display som vi satte pris på lesbarheten av under testen. Føreren kan endre innholdet som vises ved hjelp av knapper montert på rattet.

En annen sterk side vi opplevde med den ikke-ladbare Prius er stillheten - som alltid har vært et karakteristisk trekk ved Toyotas hybridbiler. Det har nå blitt ytterligere forbedres takket være en lydisolerende laminert frontrute og tilsvarende sideruter foran. Vi regner med som en selvfølge at det lave nivået på støy og vibrasjoner går igjen i den ladbare versjonen.

«GLUPE»LED-LYS: Lyktene på Prius er adaptive og såkalt hastighets-sensitive. Foto: NEWSPRESS Vis mer


En rekke forbedringer

Utvendige forbedringer inkluderer energisparende LED-hovedlys med en hastighetsfølsom adaptiv lysteknologi. Som først demonstrert på Auris hybrid-konseptet i 2010, kommer nye Prius Plug-in hybrid nå med det Toyota hevder er verdens første solcelletak med lading av et dedikert batteri.

Innvendig er det automatiske klimaanlegget ved navn S-Flow gjort mindre, lettere og mindre strømkrevende. Takket være en ny elektrisk kompressor, som oppdager om for- eller baksetene er i bruk, minimeres luftstrømmen til tomme seter.

Prius Plug-in Hybrid leveres med varmepumpe med gassinnsprøytning. Det skal gjøre det mulig å kjøle ned eller varme opp kupéen når bilen kjøres i elektrisk modus, uten at bensinmotoren benyttes. Den nye Prius Plug-in hybrid er også tilgjengelig med trådløs induktiv lading av Qi-kompatible telefoner.

GOD OVERSIKT: Interiøret i ladbar hybrid blir ikke vesentlig annerledes enn i denne vanlige versjonen. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Godt utstyrt

Et head-updisplay - nå i farger - er også tilgjengelig. Denne projiserer sentrale bildata og varsler på den nedre delen av frontruten, noe som gjør informasjonen raskt og enkelt lesbar uten at føreren trenger å ta øynene vekk fra veien. Informasjon som kan vises inkluderer hastighet, batteristatus, status for hydridsystemet, adaptiv fartsholder og filskiftevarsling.

Prius Plug-in Hybrid leveres også med Toyotas såkalte Simple Intelligent Parking Assist (S-IPA) system, som bruker en rekke sensorer for å identifisere en egnet parkeringsplass for lukeparkering og når den aktiveres av føreren styrer den bilen på plass.

Til slutt viser nye Prius Plug-in Hybrid frem Toyotas utvilsomme fremskritt når det gjelder aktiv og preventive sikkerhetssystemer tilgjengelig i Toyota Safety Sense.

Les også: Vi har testet oppdatert Toyota Auris stasjonsvogn

Godt sikret

Denne pakken av integrerte sikkerhetsfunksjoner inkluderer kollisjonsvern med oppdagelse av fotgjengere og automatisk nedbremsing, filskiftvarsling som inkluderer styreassistanse, automatisk fartsholder (cruise control), i alle hastigheter og automatisk fjernlys. Blindsonevarsling og varsling for kryssende trafikk bak bilen er også tilgjengelig.

Prius plug-in Hybrid vil bli tilgjengelig i Europa mot slutten av dette året. Importøren forteller at den blir tilgjengelig hos Toyota-forhandlerne mot slutten av dette året.