<b>STØRRE:</b> Nye Passat ser større ut, og er det innvendig. Utvendig er den mindre.  Foto: Fred Magne Skillebæk
STØRRE: Nye Passat ser større ut, og er det innvendig. Utvendig er den mindre. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Her er den: Helt nye VW Passat

Berlin, kl. 22.00 norsk tid: Den åttende generasjon Passat blir avduket for omverdenen for aller første gang.

I dag ble den åttende generasjonen Passat avduket for en liten gruppe motorjournalister. Åsted for hendelsen var på deres eget designsenter i Potsdam, rett utenfor Berlin.

En ny målestokk i klassen, sier Volkswagen selv.

Lanseringen åpnet med at sjefen for designavdelingen, Walter de Silva, fortalte en rørende historie om hans største drøm da han var yngre og jobbet for Renzo Piano. Drømmen gikk dengang i oppfyllelse, og han kunne kjøpe sin første Passat.

I dag lanserer han sin egen.

Sist Passat ble fornyet var i 2010. Den nye er altså bilen vi skal taste kode og klar for i de neste årene.

Dette sa de første ryktene

Bedre på alt

Nye Passat blir endret på alle viktige områder. Den blir mindre, men får mer plass. Den er kortere, men har mer beinplass. Den er lavere, men har mer hodehøyde. Den blir sterkere, men slipper ut mindre CO2, og slik fortsetter det.

- Vi måtte endre proporsjonene, forteller Klaus Bischoff, designsjef i VW. Han forteller videre at de ønsket å gjøre bilen mer elegant, mer sporty og mer muskuløs - alle elementer som gjør at kundene sier de vil ha den.

Derfor måtte sporvidden breddes, akselavstanden økes, overhengene kortes ned, og bilen måtte bli lavere og bredere. Hjulhusene måtte også gjøres større, noe som ga plass til i gjennomsnitt en tomme større hjul på alle modeller og versjoner.

Familietrekkene er ivaretatt

Foran kjennetegner bilen seg med en flat form, tynn og liggende frontgrill og LED-hovedlykter. På siden har den fått høy, men markert skulderlinje, og en slags skjørtekant ved kanalene.

Bak har den fått lamper med et lignende utseende til det vi i det siste har sett på nye Golf 7, så familetrekkene er ivaretatt. Helt nederst finner vi et ovalt utløp for eksosen på hver side som standard, ikke bare på V6-modellene.

Vi testet toppmodellen av siste generasjon

Nytt indre

MER PREMIUM: Passat kjennes mer premium, mer kostbar og for-seg-gjort ut. Foto: VW Vis mer


Innvendig har nye Passat fått et konfigurerbart display på 12,3 tommer foran rattet der instrumentene normalt sitter, vel og merke som opsjon. Ettersom det er et display, så flytter den de skjermbildene du til enhver tid er interessert i til å bli mest synlig. Dette er samme type display som nye TT vil få, i det minste på hardware-siden. I tillegg har den en 8-toms skjerm i midtkonsollen som viser de vanlige tingene vi er vant med.

Når du først kommer inn i Passat vil du også finne en mengde sikkerhetsutstyr og muligheter for å til enhver tid være oppkoblet til nettet, med de funskjoner dette gir. En av sikkerhetsfunksjonene er at bilen føler når du ikke føler deg bra. Skulle du rett og slett svime av, så merker bilen dette også, og svinger tilside og stopper for deg. Joda, den ringer også en alarmsentral, kobler opp en håndfri telefonsamtale og du blir spurt om du trenger bistand. Svarer du ikke, så sender de full utrykning.

Interiøret er i seg selv med ganske kjent lay-out. Vi syns vi har sett det før, men opplevd kvalitetsfølelse er bedre enn det Passat har kunnet tilby tidligere. Passat har på mange måter tatt det samme spranget som Golf 7 tok fra Golf 6. VW har nå som mål at bilen skal bli mer premium enn noen gang, noe som forplikter.

1988-1996: Joda, vi har testet den

Se flere bilder av nye Passat:

STØRRE: Nye Passat ser større ut, og er det innvendig. Utvendig er den mindre. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk


Endelig ladbar

Nytt i denne 8. generasjonen er at den også vil komme som ladbar hybrid. I denne vil det sitte en bensinmotor på 160 hk, samt en elektromotor på 110 hk. Kombinasjonseffekten er dermed oppgitt til 211 hk. Rekkevidden på strøm alene er ventet å bli ca. fem mil, og den får en total rekkevidde på rundt 100 mil. Forbruket på denne er ikke oppgitt ned til detalj, men VW lover at grafene peker i samme retning som på den ladbare Golf GTE, som er 0,15 l/mil, og har et oppgitt CO2-utslipp på 35 g/km.


Av andre høydepunkter kan vi nevne følgende:

  • Motorer opp til 280 hk
  • Opp til 20 prosent reduksjon av CO2
  • Kommer blant annet med en 2.0 TDi med 240 hk.
  • Prisene i Tyskland starter på 27.000 Euro for stasjonsvognen. Priser i Norge er ikke ferdige.

Vis mer
Vis mer

Vitale mål, stasjonsvognen:



Nye Passat vises for offentligheten for første gang under bilmessen i Paris i oktober. Pressekjøring for pressen er i oktober. De første bilene kommer til Norge i desember.

Saken oppdateres fortløpende.

Historien

Generasjon 1, 1973 - 1980
VW Passat kom på markedet i 1973 som en etterfølger av en annen storselger, K70. De med godt minne husker kanskje at bilen lignet på Audi 100, men så var det da også et samarbeid mellom de to om bilen. Da, som nå, er det en italiener som designet bilen. Dengang var det Giorgetto Giugiaro, mens den nye bilen er signert designavdelingen til Walter de Silva.

Generasjon 2, 1980 - 1988
Andre generasjon Passat kom på markedet i 1980, og var en bil med sterkt slektskap til generasjon 1. Formen var ikke ulik, selv om frontlyktene nå var firkantede i stedet for runde, og bilen var ellers litt rundere i formen. En GTI-versjon med 136 hk dukket etter hvert opp, en motor som blant annet var å finne i utgaven med firehjulsdrift. Servostyring, sentrallås og 5-trinns girkasse var blant de andre nyhetene som kom i løpet av bilens levetid.

Generasjon 3, 1988 - 1993
Tredje generasjon ble lansert på markedet i 1988. Endelig ble det tatt et stort løft med tanke på designen, og dette skulle bli en stor slager - til og med når den sammenlignes med forgjengerne. Designen skilte seg blant annet ut med at bilen ikke hadde grill, og funksjonelt var den etter datidens målestokk stappet med utstyr, som blant annet kjørekomputer og klimaanlegg. I tillegg fikk den elektriske vinduer.

Generasjon 4, 1993 - 1996
Fjerde generasjon Passat kom i 1993, og da var grillen tilbake. Utseendet var endret, men ikke radikalt. Grunnmodellen var dessuten den samme, så det kan virke som om dette var et av sparetiltakene fra VW på den tiden. Modellen fikk heller ikke den lange levetiden, så dette var kalkulert finpussing fra VW sin side.

Generasjon 5, 1996 - 2005
Dette var den første generasjon som på sett og vis var starten til det utseendet vi i dag kjenner som Passat. Moderniseringen var stor, både utvendig og innvendig, og denne femte generasjonen ser vi flust av på veiene den dag i dag. I denne bilens salgstid ble dieselmotoren for alvor et tema, det samme med sikkerheten. Underveis fikk den en ansiktsløfting i 2000, som forsterket et nyere uttrykk.

Generasjon 6, 2005 - 2010
Her begynte mange å tvile på Passat. Generasjon 6 var ikke det store spranget med tanke på utseende som mange hadde ventet seg når det skulle komme en ny Passat. I 2008 kom Passat CC som en karosserivariant, en designbombe hvor Walter de Silva selv ga verden et eksempel på hvor mye som bodde i Passat.

Generasjon 7, 2010-2015
Dagens Passat er en videreføring av generasjon 6. Den har fått smalere frontlykter, og en ny grill, ja faktisk er det så godt som ingen ting igjen av karosseriet fra 6-eren. Likevel har VW klart å holde godt liv i Passat, og bilen er fortsatt en av bestselgerne. I 2012 kom den også som Cross-utgave, og bilene leveres naturligvis med 4Motion-firehjulsdrift.

Generasjon 8, 2015 -
Nå er åttende generasjon Passat avduket. Den har sin offisielle debut på bilmessen i Paris i oktober, men vi kan vise deg bilen allerede nå - direkte fra et pressearrangement i Berlin.

Saken oppdateres fortløpende.