RENE LINJER: Range Rover Velar har en ukomplisert og tidsriktig linjeføring med klart premium-preg. Her kjører den på 21-tommers hjul. Bilen ble avduket 2. mars på et spesielt arrangement i London, uken før Genève-messen åpner. Foto: Jaguar Land Rover
RENE LINJER: Range Rover Velar har en ukomplisert og tidsriktig linjeføring med klart premium-preg. Her kjører den på 21-tommers hjul. Bilen ble avduket 2. mars på et spesielt arrangement i London, uken før Genève-messen åpner. Foto: Jaguar Land RoverVis mer

Range Rover Velar er offisiell

Her er den helt nye Range Roveren

Range Rover Velar henter frem merkets aller første modellnavn, og har før-première i London.

Indisk-eide Land Rover Jaguar kom Genève-utstillingen i forkjøpet og avduket sin nye modell under et kjempearrangement i London bare dager før det braker løs i den sveitsiske byen.

Det er ikke mange dagene siden vi annonserte denne modellen med bare ett eneste bilde tatt bakfra. Men nå er katten ute av sekken og som ventet: Velar er den fjerde Range Rover-modellen. Den finner sin plass mellom Range Rover Evoque og Range Rover Sport .

VELPROPORSJONERT: Velar ser like mye ut som en litt høy, elegant stasjonsvogn som en SUV, men fra denne vinkelen kommer offroad-genene til syne. Foto: Jaguar Land Rover Vis mer

Premium-konkurrenter

Dermed havner den, til tross for at den er hele 480 centimeter lang, i den mest konkurranseutsatte premium-klassen blant mellomklasse-SUV-ene. Den er altså et (større) alternativ til BMW X3, Audi Q5, Lexus NX og Mercedes GLC. Der vil også Volvo XC60 havne; den nye svensken skal også vises i Genève, men vi har så langt ikke hatt tilgang til noe brukbart bilde av den i skrivende stund.

Det ferske merket DS har for øvrig dristige ambisjoner om å blande seg inn i dette selskapet med den nylig omtalte og noe mindre DS 7 Crossback - også en av Genève-premièrene.

MERKE-IDENTITET: Den renskårne fronten er gjenkjennelig som mmedlem av Land Rover/Range Rover-familien. Foto: Jaguar Land Rover Vis mer

En annen konkurrent vil naturligvis være konsernbroren Jaguar F-Pace - de to bilmodellene deler for øvrig plattform, men de er svært ulike i design både inne og ute.

Historisk referanse

Det er kanskje litt paradoksalt at Velar er blitt avduket i og med at navnet betyr omtrent «tildekke», men her dreier det seg om en intern historisk referanse - Velar var nemlig navnet på 1969-prototypen til den første Range Rover - luksus-SUV-en som kom på markedet i 1970.

2 x VELAR: 48 år skiller prototypen Velar til venstre fra den nye Range Rover-modellen som skal løfte merket til nye høyder - selv om den er lavere. Foto: Jaguar Land Rover Vis mer

Range Rover-designerne har åpenbart hatt en sentral rolle i utviklingen av modellen. De har valgt en åpenbart minimalistisk designstil både utvendig og innvendig. Den rene, glatte linjeføringen utvendig, med de karakteristiske baklyktene og hovedlyktene foran - LED-Matrix sådanne - brytes av SUV-typiske elementer som skliplatene foran og bak og en lett stigende skulderlinje i hele bilens lengde. Dørhåndtakene er av typen som glir ut ved behov, som på Tesla Model S.

Ukomplisert interiør

Interiøret er også svært rent i designen med ubrutte flater og fravær av unødige, forstyrrende elementer. Black Panel-type betjening med kapasitative berøringsfelter supplerer to dreiehjul og grensesnitt for kommunikasjon og underholdning - «infotainment» - består av to 10-tommers berøringsskjermer.

MINIMUM: Alt av detaljer hviler under overflaten - designen er ren og ukomplisert. Foto: Jaguar Land Rover Vis mer

Som den mekaniske strukturen deler også Range Rover Velar motorisering med Jaguar F-Pace. Den introduseres i markedet med et utvalg på tre dieselmotorer og to bensinmotorer.

180 - 380 hester

Dieselmotorene er 2.0 rekkefirere på enten 180 hestekrefter og 430 newtonmeter eller 240 hester og 500 newtonmeter, og en 3.0 V6-motor på 300 hestekrefter og 700 newtonmeter.

På bensinsiden tilbys en 2,0-liters rekkefirer med 250 hestekrefter og 365 newtonmeter, og en V6 3,0-liter med 380 hester og 450 newtonmeter.

I VÅKEN TILSTAND: I bruk får de sorte panelene liv og betjeningen foregår via kapasitative felter, supplert av de to dreiehjulene nederst på konsollen. Foto: Jaguar Land Rover Vis mer

Til tross for mye aluminium og lettvektsmaterialer i konstruksjonen har bilen en egenvekt fra 1800 til 1960 kilo avhengig av versjon og den er godkjent for tilhengervekt på 2,4 eller 2,5 tonn - også avhengig av versjon.

Alle versjoner kommer med 8-trinns automatgirkasse og firehjulsdrift er selvsagt standard over hele linjen.

Selv om Velar har en noe mer urban stil og har mer stasjonsvognprofil enn den høyere og litt lengre Range Rover Sport, har den også offroad-egenskaper, skal vi tro produsenten, og er utstyrt med det kjente Terrain Response II -systemet.

VANNTETT: I hvert fall opp til 60 centimeter. Foto: Jaguar Land Rover Vis mer

Bakkeklaringen er således 21 centimeter som standard (for øvrig det samme som nye Volvo V90 Cross Country, som vi nylig testkjørte), men velger du luftfjæring, kan den heves til 25 centimeter. Vadedybden er henholdsvis 60 og 65 centimeter og bilen har samme system som sine søsken for å varsle om når grensen nærmer seg.

Priser kommer vi tilbake med når lansering i Norge nærmer seg, men vi tipper prisbildet ikke blir voldsomt forskjellig fra det Jaguar har med F-Pace. Den koster, før ekstrautstyr, fra cirka 630.000 til cirka 1.200.000 kroner.

LES OGSÅ:

Flere bilder:

Alle Foto: Jaguar Land Rover