Dette er bilen som skal stjele store deler av salget fra Nissan Leaf.  Foto: Fred Magne Skillebæk
Dette er bilen som skal stjele store deler av salget fra Nissan Leaf. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Her er den: BMW i3

Dette er bilen mange har ventet på, og nå er den i landet. Men bare på en snarvisitt.

Nissan Leaf har en stund vært det eneste virkelige alternativet for de som vil ha seg en fullverdig, men likevel folkelig elbil. Trillingene Mitsubishi iMiev, Citroën C-Zero og Peugeot iOn har nærmest lagt ned salget av sine alternativer, etter at Nissan har presset prisbildet så langt ned at det ikke lenger er penger å tjene for de andre.

Endelig er den her

Nå er det derimot duket for et alternativ, og denne uken er den i landet. Vel, den er først og fremst innom for en snarlig visitt. BMW har nemlig tatt inn et eksemplar for få vise den frem til potensielle kunder, og da er dessverre markedet foreløpig skrudd sammen sånn at de fleste av de kommende kundene bor i og rundt Oslo-området.

Les mer om teknologien

En liten snarvisitt

Frem til 30. mai blir bilen å finne på Aker Brygge for den som vil se en av de mest spennende bilene som er laget den senere tid. BMW i3 er nemlig ikke bare en bil som er omgjort til elbil, den er i tillegg konstruert fra bunnen av for å være en bil med lav vekt, høyt sikkerhetsnivå og klar for en elektrisk framtid.

Adrian von Hooydonk er mannen bak teamet som har snekret sammen nye i3. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Vi har ved flere anledninger stiftet bekjentskap med bilen, snakket med utviklerne og designerne, og fått vite hvorfor bilen er blitt som den er blitt. Av de mer spennende konstruksjonsmessige egenskapene kan det sies at hele bilen er satt sammen rundt en konstruksjon av CRP, eller CFRP som det også kalles.

Dette er et plastprodukt hvor de benytter karbonfiber som armering, men avhengig av graden av fiber og plast varierer. Noen benytter ferdige karbonmatter hvor plasten, eller polymer, tilsettes i varierende grad. Lexus LFA er en annen bil som er laget på tilsvarende måte, og det er en bil til 4,7 millioner kroner – uten sammenligning for øvrig.

Også vist som Consept Coupé

Logistikken råder

Utenpå dette buret av karbon og plast har BMW satt på panelplater av plast, som deretter lakkeres i bilens farge. Vi spurte likevel designsjefen hvorfor det ikke ble benyttet ferdig farget plast, men svaret var kjapt og konsist. Det handler om logistikk, i tillegg til at finishen ikke blir like god. Think er nok et godt eksemepel på at han har rett i det.

Slik ser buret ut uten kledning. De røde naglene er for å feste ytterligere karosseriplater til. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Gunstigere enn ventet

Så til prisen. For at bilen skal selge godt kan den naturligvis ikke bli for dyr. Vi har lenge vært skeptisk til at produksjonsmetoden kan gjøre bilen i overkant stiv i pris, men nå er denne frykten gjort til skamme. Bilen sies å få en pris i Tyskland på 40.000 euro inkludert den tyske momsen på 19 prosent.

Den norske importøren tipper i så måte at bilen vil nærme seg 250.000 kroner når den kommer på det norske markedet i november, men la oss si at den kanskje krabber opp mot 300.000. Det vil ikke gjøre den til den samme folkebilen som Nissan Leaf, men den kan bli den første premiumbilen innen elbilsegmentet til en overkommelig pris.

Bør du ha elbil, eller vanlig?