El-bilen Peugeot iOn er an av de ti mest støyende bilene i den britiske undersøkelsen. Foto: Cato Steinsvåg
El-bilen Peugeot iOn er an av de ti mest støyende bilene i den britiske undersøkelsen. Foto: Cato SteinsvågVis mer

Her er de ti mest støyende bilene

Har et plagsomt høyt støynivå inni bilen.

Alle som har kjørt en gammel dieselbil vet at støyen kan bli ganske plagsom etter noen kilometer.

Det britiske forbrukermagasinet Which? har gjennomført en test av hvilke biler som gir mest støy inni kupeen under kjøring. Blant de 10 verste finner vi, noe overraskende, to el-biler.

>> Snart vil man ikke trenge lappen for å kjøre bil

Disse bilene bråker mest

For å finne ut av støynivået i forskjellige bilmodeller, har Which? installert en støymåler inni kupeen på bilene. Støynivået er målt under kjøring på motorvei, og det er brukt vanlige sommerdekk på samtlige biler, som har vært lastet halvfulle.

Og kanskje litt overraskende: Blant de ti mest støyende bilene i den britiske undersøkelsen finner vi to elektriske biler. Dette gjelder Mitsubishi i-MiEV og Peugeot iOn, som begge er rene el-biler.

Ikke fullt så overraskende kommer hele tre kabrioleter dårlig ut i denne støyundersøkelsen. Dette gjelder Mazda MX-5 Roadster-Coupe 2.0, Fiat 500C TwinAir og Mini Roadster.

10 biler med mest støy i kupeen:

  • Mazda MX-5 Roadster-Coupe 2.0: 76.6dB
  • Fiat 500C 0.9 TwinAir: 76.4dB
  • Hyundai i10 1.2: 75.6dB
  • Mini Cooper S Roadster: 75.3dB
  • Renault Twingo 1.2: 74.9dB
  • Ford Ka 1.2: 74.3dB
  • Nissan 370Z Coupe: 74.3dB
  • Mitsubishi i-MiEV/Peugeot iOn: 74.1dB
  • Peugeot 107: 74.0dB
  • Smart ForTwo 1.0: 73.9dB
Les også: Mener el-bilpolitikken virker mot sin hensikt

Høyt lydnivå i bilene

Men hvor høyt er egentlig et støynivå på nærmere 77 desibel, som er tilfellet i Mazda MX-5 som her kommer dårligst ut?

DinSide har snakket med seniorforsker Truls Gjestland ved Sintefs avdeling for akustikk. Han bekrefter at et støynivå mellom 74 og 77 dB er relativt høyt for en sjåfør.

– Dette er jo ikke akkurat veldig stille, påpeker Gjestland, og sammenlikner med kravene til støy på en arbeidsplass satt av Arbeidstilsynet.

– Dersom det er store krav til presisjon, hurtighet og oppmerksomhet, som man bør kunne forlange for en bilfører, er kravet fra Arbeidstilsynet 70 dB på en arbeidsplass. De mest støyende bilene ligger altså godt over denne grensen, sier Gjestland.

Han legger til at Arbeidstilsynet samtidig anbefaler at nivået bør ligge 10 dB under den fastsatte grensen, altså ved 60 dB - langt under nivået til disse ti bilene.

Les også: Så mye koster det å kjøre el-bil