<b>IKKE AVKLART:</b> Det er foreløpig i det blå hvilken bil som får tittelen Årets Bil 2016, men finalistene er nå kjent.  Foto: TOYOTA
IKKE AVKLART: Det er foreløpig i det blå hvilken bil som får tittelen Årets Bil 2016, men finalistene er nå kjent. Foto: TOYOTAVis mer

Her er de ti finalistene

33 kandidater er blitt til ti. Her er finalistene som skal krige om den siste og gjeveste plassen, som med heder og ære skal kåres til Årets Bil 2016.

Kåringen av Årets Bil 2016 nærmer seg slutten. Dere lesere har gjennom høsten kunnet stemme på deres favoritter fra i alt 33 kandidater. Av disse 33 bilmodellene har juryen konkludert seg frem til ti finalister, som her presenteres.

Av kriteriene bilene blir dømt på finner vi alt fra kjøregenskaper, praktiske elementer, sikkerhetsnivå, ergonomi, økonomi, nyvinning, og mange flere områder – inkludert design.

- I motsetning til de siste årene er det i år få biler som utpeker seg som ekstra gode miljøalternativer, forteller juryformann Espen Stensrud.

Blant finalistene er det ingen rene elbiler, men vi har med én ladbar hybrid, VW Golf GTE. I tillegg vil flere av kandidatene på et senere tidspunkt bli å få som ladbare hybrider. Blant de ti finner vi også nykommere som virkelig stiller på øverste hylle, både med tanke på teknologisk utvikling og premiumfaktor, som BMW 7-serie.

- Vi er veldig spente på resultatet av de endelige testene av disse ti. Nå starter kampen for alvor, forteller Stensrud.

Her er kandidatene:

Foto: AUDI Vis mer

Audi A4

Uansett om det er diesel eller bensin du velger er nye A4 stillegående og behagelig å kjøre. Den er strukket ytterligere ut, noe som gir større beinplass og mer romslighet i bilen. Infotainmentsystemet er utbedret og det følger nå en 7 tommers skjerm med som standard. På motorsiden kan du velge mellom tre bensin- og dieselmotorer. Pris: Fra 347.500 kroner.
Les test av nye Audi A4

Foto: BMW Vis mer

BMW 7-serie

Bilen er blitt 130 kilo lettere, fått BMW TwinTurbo-teknologi og luftfjæring er blitt standard. Variabelt demperoppsett gjør bilen enten så komfortabel eller så sportslig du ønsker. Bilen blir også å få som ladbar hybrid. Pris: Fra 1.088.400 kroner.
Les test av nye BMW 7-serie

Foto: Ford Vis mer

Ford Mustang

Den amerikanske drømmen er tilbake, og Ford Mustang klinger fortsatt godt i alles ører. Utseendemessig hører den fortsatt hjemme i drømmeland, og det er ingen tvil om at den øker risikoen for nakkesleng for forbipasserende. Infotainment-systemet kjennes igjen fra øvrige Ford-modeller. Bilen leveres enten med 2,3-liters EcoBoost bensinmotor eller en 5,0-liters V8 bensinmotor. Pris: Fra 756.000 kroner
Les test av nye Ford Mustang

Foto: HYUNDAI Vis mer

Hyundai Tucson

En folkesuv som kan tilfredsstille de fleste. Stillegående i høy fart, trygg, behagelig og lettkjørt. Oppdatert navigasjonssystem fra TomTom og spekket med sikkerhetsfunksjoner gjør bilen til en trygg familiebil. Tucson finnes i seks versjoner, henholdsvis med både to- og firehjulsdrift hvor du kan få automatgir på 1,6 bensin og 2,0 liter til diesel. Pris: Fra 281.000 kroner.
Les test av Hyundai Tucson

BESTSELGEREN: I det kompakte crossover-markedet er ferske Mazda CX-3 den oftest registrerte modellen så langt i 2016, foran Nissan Qashqai og Suzuki Vitara. Foto: MAZDA Vis mer

Mazda CX-3

CX-3 spiller med gode kort både innenfor design og romslighet. Lettkjørt og komfortabel med god styrefølelse. CX-3 leveres med tre ulike motoralternativer med enten for- eller firhjulstrekk. Innstegsprisen gjør CX-3 uhyre attraktiv for ferske familier som trenger litt romslighet og en sikker bil, og mulighet for å hive på mengder med ekstrautstyr, som vi nordmenn liker. Bilen leveres med enten 2.0 bensin eller 1.5 diesel, og mulighet for både automat og manuell-kasse. Pris fra 237.900 kroner.
Les test av Mazda CX-3

Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Mazda MX-5

Med en kalesje som er så brukervennlig at du kan ta den opp og ned i fart passer den norske forhold perfekt. En stor forbedring i infotainment- og sikkerhetssystemet er på plass, noe som er vesentlig da bilen er skapt for å underholde. Motorene er skiftet ut, og innstegsmotoren er en 1,5-liter som gir 131 hestekrefter mot de tidligere 126. Ønsker du mer trøkk er alternativet en 2,0-liter som gir 160 hestekrefter. Den tyngste motoren gjør 0-100 på 7,3 sekunder. Pris: Fra 303.900 kroner.
Les test av Mazda MX-5

Foto: Knut Arne Markussen Vis mer

Mercedes-Benz GLC

GLC har tatt et stort skritt siden forgjengeren på flere områder. Den sjarmerer med gode kjøreegenskaper, gode motorer som gir en ypperlig komfort og ekstremt gode plassforhold. Den er på topp i sin klasse, og til å veie tett opp mot 2 tonn, har den en 0-100 kilometer i timen på 8,3 sekunder på innstegsmodellen. Bilen leveres som GLC 220 d, GLC 250 d eller GLC 250 (bensin). Pris: Fra 585.000 kroner.
Les test av Mercedes-Benz GLC

Foto: SKODA Vis mer

Skoda Superb

Skodas Superb er blitt lengre, fått større bagasjerom og gått ned i vekt. Lite unødvendig krimskrams i forsiden gjør bilen til et stilrent syn, med et infotainmentsystem som er enkelt å manøvrere. Effektiv fjæring og et fast understell gjør kjøreturen veldig behagelig. Støynivået er godt dempet fra både bensin og dieselmotorene du kan velge imellom. Pris: Fra 318.500 kroner.
Les test av Skoda Superb

LADBAR: Med ladeluke på forskjermen blir XC90 ca. 100.000 kroner billigere, men Volvo tar igjen 67.000 i form av valutajusteringer. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Volvo XC90

Har ikke kommet i nyere utgaver på mange år, men denne generasjonen har allerede tatt Norge med storm. Svenskene har produsert en velkjørende, komfortabel og romslig SUV, til en ikke alt for stiv pris. Det føles som en million, men koster nødvendigvis ikke det. Luftfjæringen gjør kjøreturen til en behagelig opplevelse, og premiumfølelsen er absolutt til stedet. Motorene den leveres med er det heller ingenting å plukke på. Pris: Fra 748.800 kroner.
Les test av Volvo XC90

Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer

VW Golf GTE

Med en el-motor på 102 hestekrefter og en bensinmotor med turbo på 1,4-liter og 150 hestekrefter, er dette et formidabelt råskinn for deg som trenger rekkevidde og tenker på miljøet. Kombinasjonen av el- og fossil gir bilen et enormt godt skyv, og du slipper utvikle rekkeviddeangst. Potensiell rekkevidde på kun el-drift er 5 mil. Pris: Fra 342.400 kroner.
Les test av VW Golf GTE