NORGESFAVORITTEN: Stasjonsvogn er populært i Norge. Slik ser den ut og den kommer til Norge i juni. Lave utslippstall og frafall av effektavgift gjør prisene hyggelige. Foto: BMW
NORGESFAVORITTEN: Stasjonsvogn er populært i Norge. Slik ser den ut og den kommer til Norge i juni. Lave utslippstall og frafall av effektavgift gjør prisene hyggelige. Foto: BMWVis mer

Priser på BMW 5-serie stasjonsvogn

Her er de norske prisene

BMW 5-serie stasjonsvogn starter på 532.000 kroner og er større og bedre enn noensinne.

Nye 5-serie sedan har kommet til Norge. Stasjonsvogna debuterer på Geneve i mars. Her hjemme kommer den i juni.

I korte trekk blir den nye stasjonsvognen litt større og litt lettere. Bagasjerommet svelger 570 liter og 1700 med setene nede. I stedet for skiluke, kan baksetene deles i tre. Bilen kan laste opp til 730 kilo, 120 liter mer enn forrige generasjon. Den er strekt åtte millimeter i lengden, 36 millimeter i lengden og ti i høyden. Akselavstanden er økt med sju millimeter. Det er med andre ord snakk om marginale endringer.

Nesten alle varianter er til gjengjeld slanket nesten 100 kilo, avhengig av modell. Drivstofforbruket med opptil 11 prosent.

Effekt er blitt billigere

I begynnelsen er den tilgjengelig som 520d med 190 hester og dreiemoment på 400 Nm. Manuell girkasse er standard. Den tar det til 100 km/t på 8 sekunder. Med automatkassen stiger prisen med 15.000, mens akselerasjonen reduseres til 7,8 sek. Startpris for manuell er 532.000 kroner.

Neste trinn opp er 530d med en treliters sekssylindret diesel på 265 hester og 620 Nm, med automatgirkasse som standard og valg mellom bakhjulstrekk eller firehjulsdriftsystemet xDrive. Den akselererer fra stillestående til 100 k/mt til 5,8 sekunder som bakhjulstrekker, og 5,6 sek. med firehjulsdrift. Startprisen er 713.000 kroner.

Bensinmotorer er stadig mer aktuelt. 5-serien leveres kun med en barsk bensin fra start, nemlig 540i xDrive. Den får en treliters sekser på 340 hester og 450 Nm i dreiemoment, som er koblet på en Sportsautomat-girkasse. 0-100 på 5,6 sekunder og en rekke sportslige atributter som strammere oppsett og ekstra sportslig lydbilde. Startpris før nødvendig utsstyr er 817.De folkelige variantene kommer senere.

Sedanutgaven kan leveres som ladbar hybrid. Det sies ingenting om dette kommer på stasjonsvogna.

Godt utstyrt

BMW opererer med tre utvendige utstyrsvarianter: Sportline, Luxury Line og M Sport, samt en rikholdig fargepalett. Interiøret preges av siste generasjon iDrive-infotainmentsystem med mulighet for berøringsskjerm med individuell design og styring via gestikulering fra 7-serien.

Blant det norske standardutstyret finnes LED hovedlys, parkeringssensorer foran og bak, automatisk avblendbare og innklappbare speiler, sportsratt i skinn, lastesystem for baksetene, ConnectedDrive online-tjenester, delelektriske seter, alarm og luftfjæring på bakaksel.

LES OGSÅ: