Her er de billige toseterne

Visste du at du kan spare 300.000 kroner ved å kutte ut baksetene i en Land Rover Discovery TDV6? Varebil klasse 2 er lønnsomt for deg som klarer deg med to sitteplasser.

PENGER Å SPARE I: Kan du klare deg uten bakseter i en Land Rover Discovery TDV6 synker prisen fra 750.000 til 450.000 kroner. Vis mer


Nå er selvsagt det overnevnte eksempelet blant de mer ekstreme som finnes. Likevel er det ingen tvil om at du som har muligheten, bør vurdere om du trenger bakseter i din neste bil. Avgiftsmyndighetene har nemlig bestemt at visse bilmodeller, som tilfredsstiller kravene til "varebil klasse 2", skal slippe unna hele 80 prosent av engangsavgiften.

Kraftige avslag

Engangsavgiften, eller registreringsavgiften som den også kalles, består av tre elementer; en vektdel, en effektdel og en slagvolumdel. Fordi engangsavgiften vanligvis utgjør mellom 30 og 50 prosent av utsalgsprisen, sier det seg selv 80 prosent rabatt på denne avgiften betyr kraftige prisreduksjoner.

For eksempel må de fleste av oss ut med 387.000 kroner for en Volkswagen Touran 2.0 TDI Highline DSG med syv sitteplasser. Som varebil klasse 2 derimot, er prisen 257.000 kroner - altså 130.000 kroner lavere. På samme måte synker prisen på en Chrysler Grand Voyager 2.4 LX fra 552.000 kroner til 333.000 kroner så snart bilen kan selges med grønne skilter - altså med 219.000 kroner.

Finnes argumenter mot

PENGER Å SPARE II: Volkswagen Touran 2.0 TDI Highline DSG koster 387.000 kroner som personbil. Som varebil slipper man unna med 257.000. Differanse: 130.000 kr Vis mer


Nå finnes det selvsagt argumenter mot varebil klasse 2. Hovedproblemet er selvsagt fraværet av bakseter, noe som i praksis forhindrer barnefamilier fra å benytte seg av dette avgiftssmutthullet. Og selv om man er singel, hender det jo at man trenger bakseter. Også single har venner. En del av varebilene er sparsomt utstyrt og enkelte er trange grunnet liten avstand mellom skillevegg og seterygg. Noen synes også de grønne skiltene i seg selv er et argument mot å kjøre rundt i varebil klasse 2.

Ikke lenger like uoppnåelige

Men, den som er villig til å leve med dette, har muligheten til å bli eier av biler som i personbil-utførelse er uoppnåelige for ordinære lønnsmottakere. Hva med en Toyota Land Cruiser D-4D VX med automatgir til 447.000 kroner? Som personbil koster den 692.000 kroner. Eller en Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D til 445.000 kroner? Med bakseter koster samme bil 720.000 kroner.

Aldri for sent å angre

PENGER Å SPARE III: Chrysler Grand Voyager 2.4 LX koster 552.000 kroner med syv seter, 333.000 kroner med to. Differansen er dermed 219.000 kroner. Vis mer


Dessuten har du muligheten til å sette inn bakseter ved familieforøkning. Dette blir billigere jo lenger du har eid bilen og koster ingenting den dagen bilen har feiret 10-årsdag. Mer informasjon finner du i vår baksete-kalkulator.

Nysgjerrig på hva andre varebil-modeller koster?

  • Her finner du samtlige varebilalternativer rangert etter merke.
  • Her finner du samtlige varebilalternativer rangert etter pris.
  • Varebil klasse 2
    DEFINISJON:
    Alternativ 1: Bil med varerom
  • Totalvekt inntil 3.500 kilo
  • Skal ikke ha bakseter
  • Skal ikke ha fester/beslag/brønn for bakseter
  • Skal ha beskyttelsesvegg (gulv til tak, vegg til vegg) bak forseter
  • Lasterom skal romme en kasse i dimensjon 140x90x105 cm (l,b,h)
  •  
    Alternativ 2: Bil med lasteplan
  • Totalvekt inntil 3.500 kilo
  • Skal ikke ha bakseter
  • Skal ikke ha fester/beslag/brønn for bakseter
  • Lasteplanets lengde skal være minst 1 meter
  • Lasteplanet skal utgjøre minst 50 % av avstanden frontrute-bakluke
  •  
    AVGIFT:
  • 20 % av full registreringssavgift
  • Relaterte artikler:

  • Her er de billige 5- og 6-seterne