<b>TEST:</b> SP Sveriges tekniska forskningsinstitut har testet hvordan åtte bilbatterier yter i varmt og kaldt klima. Foto: COLOURBOX.COM
TEST: SP Sveriges tekniska forskningsinstitut har testet hvordan åtte bilbatterier yter i varmt og kaldt klima. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Her er de beste batteriene

Ny test av bilbatterier.

Tidligere i vinter skrev vi om SP Sveriges tekniska forskningsinstituts test av bilbatterier, utført for Testfakta og Göteborgs-Posten. Denne testen konkluderte med at billigbatterier tåler kulda dårlig.

I etterkant av publiseringen av denne testen, fikk avisen mye kritikk for forskjellene i Ah-tall og yttermål på de ulike batteriene som var testet opp mot hverandre. Avisen på sin side forklarte at de hadde latt de ulike forhandlerne bestemme passende produkt til en Volvo V70, men så i etterkant at dette kom uheldig ut i forhold til sammenliknbarheten batteriene imellom. De annonserte også at de ville la Testfakta gjøre en ny test, men denne gang med tilnærmingsvis så like Ah-tall som mulig.

Vil sjekke ytelsene

Det er denne oppfølgningstesten SP nå har gjort, men denne gangen med sammenliknbare yttermål og samme deklarerte ytelser.

Målet med den nye testen er det samme som med den tilligere testen: Se på eventuelle forskjeller i batterienes prestasjoner i varmt og kaldt klima.

Testen omfatter i alt åtte batterier:
Varta D21
Varta D43
Tudor TA602
Tudor TB620
Global 56219
Global 56217
Banner P6205
Biltema 80-2622

Du kan se detaljerte resultater og lese mer om hvordan testen er gjort, hos Göteborgs-Posten på nett (ekstern lenke).

Varta D21 er best i test, ifølge den aktuelle testen fra Göteborgs-Posten og Testfakta. Foto: Varta Vis mer


Best og verst

SP Sveriges tekniska forskningsinstitut og Göteborgs-Posten utroper Varta D21 til testvinner. Tudor TA602 og Global 56219 får også hederlig omtale som veldig bra batterivalg - og Biltemas batteri, som kom veldig dårlig ut i forrige test, yter ikke så aller verst ifølge denne testen.

Testtaper, og verst i kulda, er Banner P6205.

Klikk deg inn på Göteborgs-Posten på nett for å se alle reaultatene.

Testen er utført i laboratorium, og SP har tatt utgangspunkt i den effekt som kreves for å dra rundt startmotoren på en Volvo V70 i 20 grader Celsius og minus 20 grader Celsius. Det er målt effekten etter 10, 60 og 120 sekunders utladning, og i tillegg har de sjekket hvor lang tid batteriet greier å levere 2400 watt (som er behovet for at startmotoren på testbilen skal gå rundt med tilstrekkelig høy hastighet).

34 prosent med starttrøbbel

Ifølge en avstemning på DinSide, i forbindelse med en artikkel om den forrige batteritesten til Testfakta og Göteborgs-Posten, spurte vi dere lesere om dere har hatt startproblemer i kulda. Hele 34 prosent svarte ja, mens 66 prosent svarte nei (og 1 prosent svarte vet ikke).

Les også: Omstridte påstander om startkabler

Selv om du har et batteri som i utgangspunktet yter bra, er det viktig å vedlikeholde bilbatterier - og dette vedlikeholdet må begynne før problemene starter. Et batteri eldes nemlig raskere - og må raskere byttes - dersom batteriet ikke er skikkelig oppladet.

NAFs anbefalinger til batterivedlikehold omfatter vask av batteriet, sjekk av batterivæskenivå, sjekk av kontakter og vedlikeholdsladning.