Toyota har så godt som oppfylt 2015-kravet allerede. Mercedes-konsernet har fortsatt en vei å gå.
Toyota har så godt som oppfylt 2015-kravet allerede. Mercedes-konsernet har fortsatt en vei å gå.Vis mer

Her er CO2-vinnerne

Bilindustrien kjemper hardt for å levere gode CO2-tall. Her ser du listen om hvilke produsenter som lykkes best.

Det totale gjennomsnittet for solgte biler i EU skal ned i 130 gram innen 2015. Det betyr at bilprodusentene har en jobb å gjøre. En rapport fra European Federation for Transport and Environment gjør opp status etter 2010, og her kan du lese resultatene.

Fiat lavest

Aller lavest CO2-utslipp har Fiat, med et gjennomsnitt på 126 gram for alle solgte biler i 2010. De ligger altså allerede nå under gjennomsnittet som kreves i 2015. Toyota som ligger på andreplass har akkurat 130 gram. Rett bak finner vi PSA (Peugeot og Citroën) med 131 gram.

Gjennomsnittlig CO2-utslipp
ProdusentCO2-utslipp 2010Reduksjon fra 2009
1. Fiat126 g/km3,5 %
2. Toyota130 g/km1,3 %
3. PSA131 g/km2,9 %
4. Renault136 g/km2,1 %
5. Ford137 g/km4,9 %
6. Suzuki137 g/km2,6 %
7. Hyundai138 g/km1,7 %
8. GM139 g/km6,0 %
9. Volkswagen Group143 g/km6,2 %
10. Honda147 g/km-0,6 %
11. Nissan147 g/km4,1 %
12. BMW148 g/km2,2%
13. Mazda149 g/km-0,3 %
14. Volvo157 g/km9,3 %
15. Daimler161 g/km3,0 %
Det er konsernene og ikke de enkelte merkene som måles. Det betyr at eksempelvis Audi, Skoda og Volkswagen ses under ett i "Volkswagen Group".


Tredje sist ligger Mazda med 149 gram. Nest sist ligger Volvo, og aller sist Daimler (Mercedes-konsernet) med snitt på henholdsvis 157 og 161 gram. Snittet for alle bilprodusentene i 2010 er 140 gram.

Volvo med størst forbedring

Ser vi på forbedringen i 2010 sammenlignet med 2009, er det Volvo som kommer best ut. De reduserte sitt CO2-snitt med 9,3 prosent. Et stykke lenger ned ligger Volkswagen-konsernet med en reduksjon på 6,2 prosent. I bunn av listen finner vi Mazda og Honda som faktisk så vidt økte sine utslipp med henholdsvis 0,3 og 0,6 prosent. Den gjennomsnittlige reduksjonen var 3,7 prosent.

Differensieres etter vekt

For de litt interesserte er det kanskje ikke veldig overraskende at det er Fiat som har de laveste CO2-tallene. Dette må naturligvis ses i lys av at de har en høy andel småbiler. I den andre enden finner vi Volvo og Mercedes som selger mange store og kraftige biler.

Fiat har lavest gjennomsnittlig CO2-utslipp, men må likevel forbedre seg Vis mer


Dette er da også tatt høyde for i EU-kravene. Gjennomsnittet på 130 gram er for industrien som en helhet. For den enkelte bilprodusenten differensieres tallene etter gjennomsnittlig vekt på solgte kjøretøy. I praksis betyr det at Fiat som har en lav gjennomsnittsvekt må senke CO2-utslippet til godt under 130 gram, mens Mercedes og Volvo kan tillate seg å ligge litt over.

Toyota nærmest målet

Dersom vi tar høyde for vekten, er det Toyota som ligger nærmest i å innfri sine krav. De er bare 1 prosent unna 2015-kravet allerede nå. Ganske nærme er også PSA som bare trenger å redusere med 3 prosent til. Fiat er 5 prosent unna. Lengst unna er Mazda med 14 prosent og Daimler (Mercedes) med 15 prosent.

En av årsakene til Toyotas suksess er naturligvis Prius.

Totalt sett er bransjen 7,3 prosent unna å innfri kravene som trer i kraft i 2015. Til sammenligning var man etter 2009 11 prosent unna. Det meste tyder altså på at det vil gå rimelig greit for de fleste produsenter å klare kravene, og dermed unngå bøter.

Avstand til 2015-krav
ProdusentCo2-krav innen 2015Avstand til 2015-krav
1. Toyota128 g/km1 %
2. PSA128 g/km3 %
3. Fiat120 g/km5 %
4. BMW138 g/km6 %
5. Hyundai129 g/km7 %
6. Renault127 g/km7 %
7. GM130 g/km7 %
8. Ford127 g/km7 %
9. Volkswagen Group132 g/km7 %
10. Volvo144 g/km8%
11. Honda134 g/km9 %
12. Suzuki120 g/km12 %
13. Nissan129 g/km12 %
14. Mazda128 g/km14%
15. Daimler138 g/km15%
Tallene er rundet av til nærmeste hele tall og basert på produsentenes gjennomsnittsvekt i 2010