Citroën Cactus skal fortelle noe om hva Citroën kommer til å bruke av designidéer på kommende modeller.Enkelhet og beskyttelse er stikkord. Foto: Citroën
Citroën Cactus skal fortelle noe om hva Citroën kommer til å bruke av designidéer på kommende modeller.Enkelhet og beskyttelse er stikkord. Foto: CitroënVis mer

Her er Citroën Cactus!

Et morsomt navn på en bil som prioriterer komfort og interiør framfor det meste annet.

Citroën har utvilsomt bidratt med mye spennende design opp gjennom årene, og de siste årene har kreativiteten virkelig blomstret der i huset.

Prioritet til enkelhet

Så også med Cactus, selv om denne er mindre spektakulær i sin utforming enn noen av de andre modellene vi har omtalt her på DinSide. Den skal inneholde mange elementer som vi vil se på fremtidige modeller i C-serien.

Konseptet går ifølge designerne ut på å kvitte seg med det overflødige, og ha fokus på alt som bidrar til velvære.

Har du sett Volkswagens svevende bil?

Annerledes proporsjoner

Størrelsen er som hos en kompakt sedan, med en lengde på 4,21 meter og en bredde på 1,75 meter. Andre punkter Citroën fremhever er at glass utgjør en tredjebil av bilens overflate, at bakkeklaringen er forhøyet (21 centimeter), men at høyden på bilen likevel er begrenset til 1,53 meter. Dessuten er overhengene er gjort kortere ved å plassere hjulene ute i hjørnene.

Citroën Cactus skal fortelle noe om hva Citroën kommer til å bruke av designidéer på kommende modeller.Enkelhet og beskyttelse er stikkord. Foto: Citroën
Foto: Citroën
Slik så konseptbilen C-Cactus ut da den ble vist i Frankfurt i 2007. Foto: Knut Moberg


Helt egne designelementer

Fronten på bilen preges av glatte overflater som skal fremheve Citroën-vinklene, samt "flytende" linjer uten brytning mellom panseret og skjermene foran. Dessuten finner vi en såkalt lyssignatur med LED-kjørelys og frontlys integrert i "airbumps" (beskyttende elementer i mykt materiale med luftkapsler inni).

Designen på bakpartiet følger samme prinsippet med LED-lys med 3D-effekt. De sitter også innebygget i store luftputer som beskytter bagasjerommet. Luftputene kan for øvrig skreddersys etter kundens ønske.

Citroën viser sin egen premium-SUV

Rydder plass inni

Interiøret ønsker også å framstå som innovativt. Som bildene viser er det ryddet plass innvendig gjennom forbedring av plassutnyttelsen, og dessuten gjeninnføre det "svevende" dashbordet fra fordums dager (2CV). I dag er dette gjort takket være moderne løsninger som digitalt instrumentpanel, og bilen er selvsagt utstyrt med Citroëns etablerte Multicity Connect-system.

TESTET: Les mer om Citroëns finurlige teknologier her.

Instrumentpanelet er erstattet med en sjutommers skjerm, og de tradisjonelle bryterne er erstattet med en berøringsskjerm på åtte tommer. Her styrer man alle bilens funksjoner, inkludert klimaanlegg, radio, navigasjon og kjøreassistanse, omtrent som i en Tesla Model S.

I tillegg er kollisjonsputen på passasjersiden foran plassert i taket, girspaken er erstattet av girvelger ved instrumentene, og - kanskje mer kontroversielt - en sofa erstatter klassiske forseter!

Panoramataket skal slippe gjennom lys, men ikke varme.

Luft som drivstoff!

Også er anderledes, i form av en fiffig trykkluft-hybrid-løsning. Denne skal sørge for et drivstofforbruk under 0,3 liter per mil. Dette er ikke bare et konsept, det er akkurat nå under utvikling hos Citroën og Peugeot.

Les om Hybrid Air-løsningen her!

Fra dristig til mer konkret

Slik så konseptbilen C-Cactus ut da den ble vist i Frankfurt i 2007. Foto: Knut Moberg Vis mer


Hva er så logikken bak referansen til konseptbilen fra 2007? Citroën beskriver det omtrent slik: C-Cactus ble i sin tid presentert på bilutstillingen i Frankfurt i 2007. Den viste en dristig strategi som vekket en dypere tanke: Hva vil fremtidens bilister forvente seg? Hvilke funksjoner er det som virkelig teller?

Ingeniører og designere ville med den snu opp ned på de tradisjonelle stilkodene, og stille nye spørsmål for å finne nyskapende løsninger. Den pragmatiske tilnærmingen ledet til at man kvittet seg med alt det overflødige for å prioritere trivsel og komfort.

Og resultatet ble altså Citroën Cactus, en konseptbil som rommer mange elementer som vil bli å se på fremtidige modeller i C-serien.

Citroën lover at mer vil avsløres i 2014.