GLA-KONKURRENT: Til tross for tallet 2 etter X-en, er X2 en mindre bil enn X1, spesielt er den lavere. Den konkurrerer temmelig direkte med Mercedes-Benz GLA som har en lignende profil. Foto: BMW
GLA-KONKURRENT: Til tross for tallet 2 etter X-en, er X2 en mindre bil enn X1, spesielt er den lavere. Den konkurrerer temmelig direkte med Mercedes-Benz GLA som har en lignende profil. Foto: BMWVis mer

BMW X2 er på plass

Her er BMWs nye SUV

Som det mer enn ante oss da den ble vist som konseptbil i Paris i 2016 – her er BMW X2, og dermed har produsenten hele sju X-er i porteføljen.

Det er bare et par uker siden vi var og prøvekjørte den helt nye og rimelig voksne BMW X3. Nå har den attraktive, men dyre SUV-en fått en bror og barnet er døpt BMW ... X2.

Det betyr at premium-produsenten fra München nå har hele syv X-er i sitt modellspekter, riktignok med det forbehold at den aller største, X7 – som vil bli en konkurrent til kjempen Mercedes GLS, fortsatt er på stadiet konseptbil.

X2 ble også opprinnelig vist som konseptbil, på bilmessen i Paris i 2016, men det lå i kortene at den ville dukke opp i BMW-butikkene etter hvert. og det vil den altså – i Norge vil den nye BMW-crossoveren lanseres i mars 2018. Prisene er imidlertid allerede klare.

BMW X2 – priser:

BMW opplyser at prisene er basert på gjeldende avgiftssystem og eks. leveringsomkostninger. Endringer fra 01.01.2018 kan forekomme.

Versjon Veil. Pris
BMW X2 sDrive 20i (automat)Kr. 457.600
BMW X2 xDrive 20d (automat)Kr. 511.200
BMW X2 xDrive 25d (automat)Kr. 562.000
BMW MED EGENART: X2 blir en bil man kjenner igjen i forhold til andre modeller fra produsenten. Foto: BMW Vis mer

Mer egenartet design

Idéen med BMW X2 har vært å lansere en crossover-SUV med mer sportslig og distinktiv design. Linjene fra Paris-konseptbilen er i stor grad bevart, heldigvis uten de mildt sagt snodige enderørene. De store luftinntakene, den ikoniske «nyre»-grillen og markerte lyktene dominerer fronten. Profilen preges av den strukne silhuetten som gir en kupé-lignende linjeføring sammen med stigende linjer i karosseriet og vinduene.

X2 er 436 centimeter lang, 182 centimeter bred og 153 centimeter høy. Akselavstanden er lang med 267 centimeter og bakkeklaringen oppgis til 18,2 centimeter. Sammenlignet med BMW X1 er dermed nykommeren åtte centimeter kortere og hele syv centimeter lavere, men har likevel samme akselavstand.

Antakelig ikke tilfeldig, er dimensjonene nærmere Mercedes-Benz GLA (441/180/149 cm).

NEDTONET: Nedre del av hekken på konseptbilen var relativt outrert - det er mer moderat på produksjonsbilen, men noe henger igjen. Foto: BMW Vis mer

Ifølge produsenten er den innvendige plassen godt utnyttet til tross for den lavere profilen, og bagasjerommet har et volum på 470 liter. Legges bakseteryggene ned, øker volumet til 1355 liter.

BMW kan fortelle at logoen på C-stolpen er en detalj med referanse til de klassiske kupémodellene 2000 CS og 3.0 CSL fra 60- og 70-tallet. I hekken legger man spesielt merke til smale LED-baklykter og de to store enderørene.

BMW X2 kan selvsagt leveres med head-up display, navigasjonssystem med berøringsskjerm og et utvalg digitale tjenester. Den kan også leveres med en rekke av de samme førerassistanse-systemene som man finner i de større BMW-modellene, som eksempelvis køkjøringsassistent.

MED KONTRASTSØM: Interiøret er mer klassisk BMW, med unntak av noen detaljer, farger, materialer og sømmene som standard. Foto: BMW Vis mer

Introduserer M Sport X

BMW X2 leveres også i tre forskjellige versjoner; Standard, M Sport og M Sport X. Modellene M Sport og M Sport X byr på eget eksteriør- og interiørdesign, hvorav sistnevnte kombinerer designelementer fra BMW M- og BMW X-modeller. Begge disse modellene har også sportsunderstell, med stivere demping og 10 mm senking, som standard.

Med X2 introduseres rimelig spenstige eksteriørfarger, som «Galvanic Gold», «Sunset Orange» og «Misano Blue». Interiøret leveres for sin del med nye farger, materialer og detaljer. Blant annet er kontrastsømmer i dashbordet standard.

En bensin, to diesel

X2 lanseres med tre motoralternativer til å begynne med, en bensinmotor og to dieselmotorer. Den forhjulsdrevne modellen sDrive 20i har en 7-trinns dobbeltkløtsj-automat som standard, mens modellene med firehjulsdrift, xDrive 20d og xDrive 25d, er utstyrt som standard med BMWs velkjente 8-trinns automat.

At BMW mente det var viktig å introdusere en kompakt-SUV med mer sporty profil enn den noe mer nyttepregede X1, for bedre å konkurrere med Mercedes i denne klassen, er tydelig.

– Helt nye BMW X2 treffer et stort og spennende segment i Norge. Nordmenn er glade i både små og store SUV’er og med helt nye BMW X2 bringer vi enda mer kjøreglede inn blant de kompakte modellene, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge.

BMW X2: Tekniske data:

Versjon: Effekt: Dreie-moment: 0-100 km/t: Toppfart: CO2-utslipp: Forbruk: Vekt:
sDrive 20i192 hk280 Nm7,7 sek227 km/tFra 126 g/kmFra 0,55 l/milFra 1460 kg
xDrive 20d190 hk400 Nm7,7 sek221 km/tFra 121 g/kmFra 0,46 l/milFra 1600 kg
xDrive 25d231 hk450 Nm6,7 sek237 km/tFra 133 g/kmFra 0,51 l/milFra 1585 kg

Les også:

Duell: BMW X1 mot Mercedes GLA

BMW skal tilby 12 elbiler innen 2025

To av tre mener BMW-førerne er frekkest