Foto: BMW
Foto: BMWVis mer

Her er BMWs nye 3-serie!

- Verdens mest suksessfulle premiumbil blir helt ny, skryter styreformann Reithofer fra BMW-gruppen.

Ubeskjedent nok hevder BMW at deres 3-serie er verdens mest suksessfulle premiumbil, etter at de - i følge egne tall - har solgt over 12 millioner biler siden starten i 1975.

Men i bilbransjen nytter det ikke å hvile på gamle laurbær, og neste generasjon er nå på vei.

Februar 2012!

Sjette generasjon av BMWs 3 serie, slippes allerede den 11. februar 2012 på verdensbasis, og det er bensinmodellene 328i og 335i, og dieselmodellene 320d og 320d EfficientDynamics som blir de første modellene. Det skal også komme en full-hybrid versjon i løpet av høsten 2012.

Merk deg at dette foreløpig kun gjelder sedan-utgavene, vil du ha en stasjonsvogn bør du belage deg på å vente til våren 2012.

Prisene i Norge er foreløpig ikke kjent, men heldiggrisene i utlandet som slipper å ta hensyn til norske særavgifter vil kunne kjøpe de nevnte modellene i et prissjikt som ligger mellom 35,350 Euro (320d) og 43,600 Euro (335i).

Foto: BMW
Foto: BMV
Foto: BMV
Foto: BMV
Foto: BMV
Foto: BMW
) Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW


En svært viktig modellserie fra BMW

Uansett er det ingen tvil om at forventningene er store, både hos BMW selv og ikke minst fra presse og kunder verden over.

- Sjette generasjon BMW 3-serie vil være den sportsligste bilen i sin klasse, og skal tilby maksimal kjøreglede, skryter styreformann Reithofer ved dagens lansering

Alle modellene kommer i tre ulike pakker, kalt Sport Line, Luxury Line eller Modern Line.

Motormessig kommer de nye sedan-modellene med fire ulike motoralternativer, og stikkordet på dem alle er lavere forbruk og utslipp, samtidig som motorytelsen har økt. Alle modellene er nå utstyrt med BMWs TwinPower Turbo-teknologi, og med tanke på at konstruksjon nå er lettere enn tidligere lover det godt.

Større, men lettere

Den nye 3-serien er 9,3 centimeter lengre enn forgjengeren, noe som også øker volumfølelsen innvendig. Alle i bilen vil nyte godt av økt takhøyde, men det er spesielt bedre benplass for baksetepassasjerene som har blitt prioritert. Til tross for økningen i størrelse har vekten på 3-serien gått ned, og ligger nå cirka 45 kilo under tallene på den gamle serien. (Vekten varierer dog avhengig av hvilket motoralternativ du velger)

Oppgitte forbrukstall:

  • 320d EfficientDynamics Edition med 163 HK = 0,41 liter per mil, og CO2 tallene ligger på 109 g/km.
  • 335i, sekssylindret motor på 306 HK har et forbruk på mellom 0,72 og 0,79 liter per mil avhengig av motorkonfigurasjon. Her er dog ikke CO2-tallene nevnt.
  • Auto-Start-Stop funksjon er forøvrig standard.
  • Driving Experience Control. Ved siden av de vanlige modusene Comfort, Sport og Sport+, får du nå også en Eco Pro modus, som skal kunne redusere drivstofforbruket opp mot 20%.

Forøvrig blir Head-up-display - nå i farger - tilgjengelig på alle modeller.

Alle modeller med Auto Start Stop funksjonen kan oppgradere til en åttetrinns girkasse, noe som skal senke drivstoff-forbruk og avgassutslipp ytterligere.

BMWs ConnectedDrive har også fått en oppgradering, både når det gjelder infotainment og sikkerhet. Blant annet kan du nå få aktiv cruise kontroll med stop&go-funksjon. En surround-view-funksjon lar deg nå se hva som befinner seg rundt hele bilen, automatisk varsling ved fare for kollisjon under filskifte, i tillegg til parkeringsassistent.