Hvit metallic og M-sport-dekor: Slik ser BMW X6 M Design Edition ut utvendig. Motor: 4,4-liters V8 biturbo med 555 hestekrefter. Foto: BMW
Hvit metallic og M-sport-dekor: Slik ser BMW X6 M Design Edition ut utvendig. Motor: 4,4-liters V8 biturbo med 555 hestekrefter. Foto: BMWVis mer

Her er BMW X6 M-design

Den etter vår mening unyttigste BMW-en, X6, minner om sin eksistens med denne spesialutgaven.

En rykende fersk pressemelding fra BMW kan i dag fortelle om en helt spesiell modell som har fått navnet X6 M Design Edition.

Tung, men rask

De tekniske dataene skuffer ikke, men de overrasker ikke heller, i og med at det er X6 M-motoriseringen vi har med å gjøre.

Det betyr V8-motor på 4,4 liter, to turboladere, 555 hestekrefter og 0-100 kilometer i timen på bare 4,7 sekunder - ikke verst for en doning som veier 2,3 tonn. Så har den da også en trekkraft på 680 newtonmeter fra 1.500 til 5.650 omdreininger per minutt.

Dette er med andre ord noe ganske annet enn den mer moderate X6 med 3-liters dieselmotor vi testet i sin tid.

Motoren er koblet til en M-sport sekstrinns automatkasse. Den kan selvsagt gires via hendler på rattet.

Hvit metallic og M-sport-dekor: Slik ser BMW X6 M Design Edition ut utvendig. Motor: 4,4-liters V8 biturbo med 555 hestekrefter. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW


Her er BMW 2-serie!

M-sport

Likevel er det ikke dette som gjør bilen spesiell - det er det det eksklusive ved Design Edition som gjør. Den metalliske Alpine-hvitfargen på bilen på bildene (den kan også leveres i sort eller rødt), er dekorert med den spesielle M-sport-fargekombinasjonen med striper i rødt, mørk blått og lys blått.

Felger på 21"

Vis mer


Felgene er heftige 21-tommere med dobbelt-eket design og karbondetaljer. Også interiøret er temmelig spesielt i designenm med den iøynefallende Mugello-røde fargen, spesifikt skinn og pianolakk. Det dreier seg om en pakke utstyr som vanligvis er tilvalg, som er satt sammen som standard på denne utgaven.

Eksklusivitet garanteres ved at kun 100 eksemplarer av denne bilen skal produseres, og hver eier får selvsagt en plakett med nummeret på sitt eksemplar skrevet inn.

Prisen etter påslag av norske avgifter lover å bli temmelig høy uten at vi vet nøyaktig hva den blir.