BMW i8: Den minner mye om konseptbilen, men noen detaljer er mer moderate - eller mer realistiske. Foto: Automedia
BMW i8: Den minner mye om konseptbilen, men noen detaljer er mer moderate - eller mer realistiske. Foto: AutomediaVis mer

Her er BMW i8

BMW henter frem åttetallet igjen, og gir den miljø-fortegnet i.

i er BMWs "miljø-merke", som ble lansert i fjor. Med dette ønsker BMW intet mindre enn å finne opp bilen på nytt - det kan du lese om her, i vår omtale av BMW i3.

Ny 8

Bilen vi ser her, ble knipset av Automedias årvåkne spionfotografer, og er de første bildene vi har sett av BMWs nye 8-serie - i8. Vel å merke de første av produksjonsbilen, for konseptbilen i8 har vi kunnet avsløre for dere ved en tidligere anledning. Den var for sin del basert på konseptet Vision EfficientDynamics, som ble vist i Frankfurt i 2009.

Den ble den gang presentert som en dieselhybrid - og sågar en ladbar sådan.

Spy-Shots of Cars Foto: Automedia
Foto: Automedia
Spy-Shots of Cars Foto: Automedia
BMW i8: Den minner mye om konseptbilen, men noen detaljer er mer moderate - eller mer realistiske. Foto: Automedia


Les også: Volvo med verdens første ladbare dieselhybrid

Ut med diesel!

Men bildene viser altså den kommende 8-serien slik den skal i produksjon. Ifølge Automedia har BMW valgt bensin i stedet for diesel, og da snakker vi om en turboladet firesylindret motor. I tillegg kommer elmotor foran og bak, og batteriet skal kunne lades fra strømnettet. Super-BMW-en er en sportskupé med 2+2-konfigurasjon og lettvektskonstruksjon. Bilen skal klare 0-100 kilometer i timen på under fem sekunder - 4,8 er målet.

Arv fra 90-tallet

BMW bygget sin 8-serie fra 1989 til 1999. Den ble aldri noen stor suksess. Foto: BMW Vis mer


Åttetallet har ikke vært mye brukt av BMW, men de hadde jo en 8-serie på 90-tallet. Det var en ganske gedigen GT, en kupé som utgjorde flaggskipet i BMWs modellrekke. Den kulminerte med høy-ytelsesversjonen 850 CSi utviklet av M-divisjonen, med V12-motor og 380 hester. En M8 ble også utviklet, men kom aldri i produksjon - prototypen finnes i dag på BMW-museet.

Billig blir bilen ikke - det regnes med en pris på rundt 150.000 Euro på kontinentet - eller cirka 1,2 millioner kroner. Og det er før de norske avgiftene slår inn - riktignok noe moderert av det faktum at bilen har en hybrid drivlinje.