4-serie Gran Coupe fra BMW er nå offisiell. Dette betyr at man snart kan skaffe seg en elegant såkalt "firedørs kupé" til en langt rimeligere pris enn hva dagens 6-serie Gran Coupe koster. Foto: BMW
4-serie Gran Coupe fra BMW er nå offisiell. Dette betyr at man snart kan skaffe seg en elegant såkalt "firedørs kupé" til en langt rimeligere pris enn hva dagens 6-serie Gran Coupe koster. Foto: BMWVis mer

Her er BMW 4-serie Gran Coupé

Firedørskupé som blir langt rimeligere enn sine slektninger i 6-serien.

Gran Coupé er betegnelsen på BMWs elegante sedaner med kupélignende karosseri, eller såkalt "firedørskupé".

Så langt har det vært BMW 6-serie som kom med denne typen karosseri, hvilket gjorde den uoppnåelig i pris for de fleste av oss.

Nå kommer imidlertid en splitter ny Gran Coupé, som vil få en langt lavere pris, selv om den naturligvis heller ikke blir direkte billig. BMW er fortsatt BMW.

Kanskje med unntak av elbilen BMW i3 - som vi nylig kunne bringe gode nyheter om.

"Oppblåst" kupé

Som navnet indikerer er BMW 4-serie Gran Coupé basert på 4-serie Coupé, og er like lang og bred som slektningen. Det vil si en lengde på 464 centimeter og en bredde på 182,5 centimeter. Akselavstanden på 281 centimeter er også den samme.

Men mens kupéen har to dører, som kabriolet-utgaven vi nettopp har testkjørt, har Gran Coupé fire dører og er altså en sedan. Den har fått forlenget taklinje og er en drøy centimeter høyere enn kupéen, noe som gir bedre bakseteplass.

4-serie Gran Coupé presenteres som en bil med 4+1-konfigurasjon, det vil si med plass til fem, men med redusert komfort for den som sitter i midten bak.

Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
4-serie Gran Coupe fra BMW er nå offisiell. Dette betyr at man snart kan skaffe seg en elegant såkalt "firedørs kupé" til en langt rimeligere pris enn hva dagens 6-serie Gran Coupe koster. Foto: BMW


Romsligere

Fleksibiliteten skal være bra med baksete som kan felles ned i forholdet 40/20/40. Bagasjerommet er også større enn i 4-serie Coupé, og økes med 35 liter til 480 liter. Det er med baksetet i bruk. Slår du ned de tre delene får du maksimalt 1.300 liter.

Hyggeligste nyhet for mange BMW-entusiaster som drømmer om 6-serie Gran Coupé og dens smekre linjer, er naturligvis at denne nykommeren sannsynligvis vil starte på godt under halve prisen. 6-serien begynner i dag på over 1,1 million kroner.

LES OGSÅ: Her er helt nye BMW M3 - og M4

Årsaken til det ligger naturlig nok i motoriseringen. 4-serie Gran Coupé får hovedsaklig firesylindrede motorer, kun 435i Gran Coupé får rekkesekser, den velkjente 3.0-liters motoren med Twin Power Turbo-motoren på 306 hestekrefter, som vi nylig kjørte en heftigere versjon av i M235i.

Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW


Fra under 120 gram CO2

Men det kommer også en 418d, med dieselmotor på 143 hestekrefter, et oppgitt forbruk på 0,45 liter per mil og utslipp på 119 gram CO2 per kilometer. Nivået over blir 420d, som i versjonen med 184 hestekrefter slipper ut 124 gram CO2.

Forbruk ved blandet kjøring oppgis til 0,47 liter på mila.

Snart kommer BMW med en sportsbil som faktisk kan skilte med enda lavere forbruk enn dette.

Den nye BMW-en blir å få med firehjulsdrift - xDrive -, da med noe høyere utslipp. Girkassen blir som vanlig enten sekstrinns manuell eller åttetrinns såkalt Steptronic-automat. Den tilbys også som sportsautomat, og kan sjaltes med hendler på rattet.