BMW 2-serie: Så har de altså komplettert nummerrekken fra 1 helt opp til 7, denne gang med 2-serie Coupé, som er i forhold til 1 det 4 er til 3 og 6 til 5.... Foto: BMW
BMW 2-serie: Så har de altså komplettert nummerrekken fra 1 helt opp til 7, denne gang med 2-serie Coupé, som er i forhold til 1 det 4 er til 3 og 6 til 5.... Foto: BMWVis mer

Her er BMW 2-serie

BMW har mange jern i ilden om dagen. 2-serie Coupé er det nyeste.

Selv om BMW satser tungt på biler med miljøprofil, har de selvsagt ikke glemt at kjøreglede er en kjerneverdi for selskapets tilhengere.

Vi har kjørt BMW i3

Sportslige partall

På de nye nummerseriene er derfor kjøreglede i enda større grad prioritert enn de eksisterende seriene: 2-serien skal være hakket mer sporty enn 1-serien, slik tilfellet er med 4-serien i forhold til 3-serien og 6-serien i forhold til 5-serien.

Vi har kjørt BMW 4-serie

digital post production: Ole Bungerwww.pixoleb.com
Foto: BMW
Foto: BMW
digital post production: Ole Bungerwww.pixoleb.com
digital post production: Ole Bungerwww.pixoleb.com
digital post production: Ole Bungerwww.pixoleb.com
Foto: BMW
BMW 2-serie: Så har de altså komplettert nummerrekken fra 1 helt opp til 7, denne gang med 2-serie Coupé, som er i forhold til 1 det 4 er til 3 og 6 til 5.... Foto: BMW
digital post production: Ole Bungerwww.pixoleb.com


Dette er altså en klassisk, relativt kompakt (443 lengdecentimeter) , og kupéformet bil med to dører og fire seter. I motsetning til kommende BMW Active Tourer, har den bakhjulsdrift og et utvalg langsmonterte diesel- og bensinmotorer under det lange panseret. M 235i Coupé er toppversjonen - den greier 0-100 på under 5 sekunder i versjonen med automat. (Se motordata lenger ned).

Nye 2-serie Coupé skiller seg fra 1-serie i større grad enn forrige generasjons 1-serie Coupé. Den er 11 centimeter lengre, har en takbue med sportslig design og korte overheng både foran og bak. Hekken er bredere enn fronten, noe som gir et muskuløst og atletisk inntrykk i stil med de sportslige ambisjonene.

BMW 2-serie - nøkkeldata
 218d220d225d220iM235i
Slagvolum/syl.1.995/41.995/41.995/41.997/42.979/6
Effekt kW/hk105 / 143135 / 184160 / 218135 / 184240 / 326
ved o./min.4.0004.0004.4005.000-6.2505.800-6.000
Dreiemoment320 Nm380 Nm450 Nm270 Nm450 Nm
ved o./min.1.750-2.5001.750-2.7501.500-2.5001.250-4.5001.300-4.500
Aks. 0-100 km/t8,9 sek.7,2 sek.6,3 sek.7,0 sek.5,0 sek.
Toppfart213 km/t230 km/t242 km/t235 km/t250 km/t
Forbruk l/mil0,430,450,470,610,81
CO2 - g/km114119124142189


Stort sett firesylindret

Til sammen fem motorer, selvfølgelig med TwinPower Turbo-teknologi, står på programmet til 2-serien ved lansering. Bensinalternativene er 220i og toppmodellen M 235i, mens dieselutgavene uten overraskelser - selv om vi per nå noterer oss fraværet av en 216-versjon her, heter 218d, 220d og 225d.

Rekkesekser har derimot blitt eksklusivt hos BMW, dessverre må vi si.

Med unntak av M235i som har seks sylindre på rad som gir 326 hestekrefter, er alle motorene rekkefirere. M-versjonen er selvsagt sportsligere satt opp enn lillebrødrene, og kan skilte med en del ekstra aerodynamiske attributter.

Vi har kjørt BMW M 135i

2-serien skal klare å kombinere sportslighet og kjøreglede med hensyn til miljø. Efficient Dynamics-teknologi av siste generasjon er selvsagt på plass, med blant annet såkalte air curtains og tomgangsfri stopp (Start/Stop).

EcoPro

Eco Pro-mode inkluderer en slags "seile-funksjon" på biler utstyrt med automatgir (betyr minimalt med drivstofforbruk når bilen kjører i konstant hastighet på flatmark), og en slags fremsynt kjøreassistent som gir mest mulig økonomisk kjøring. Dette er tilgjengelig på biler med det mest avanserte navigasjonssystemet. Dette systemet har vi prøvd tidligere - i den oppgraderte 7-serien. Les om den forutseende BMW- en her!

Et sikkert vårtegn

Når det gjelder lansering i Norge, kan markedsansvarlig Kjetil Myhre fortelle at bilen først blir tilgjengelig på vårparten. Hva prisene blir i forhold til dagens 1-serie, blir først klart ved nyttårstider. Da vil vi også komme tilbake med mer av priser og spesifikasjoner.