Vis mer

Her er Audis nye flaggskip

Selv om en del nok vil våge å mene at det er Q7 som er flaggskipet, kaller Audi nye A8 merkets toppmodell.

Det som slo oss først da vi fikk se bildene av den flunkende nye Audi A8 som ble avduket i Miami i natt (norsk tid), er at bilen har en usedvanlig diskré fremtoning og at man ikke har tatt sjansen på noen designmessige krumspring. Vi synes, og antakelig flere med oss, at bilen ser ut som en forstørret A4. Dette ikke til forkleinelse for de designansvarlige; man skal være usedvanlig kresen for å hevde at bilen er stygg. Her har nok Ingolstadt-konsernets motto vært "never change a winning design"...

Svær bil

Generasjonsskiftet er allikevel markant når man ser bilder av forgjengeren og nykommeren ved siden av hverandre. Karosseriet, helt i aluminium som før, er ifølge Audi helt nytt. For øvrig dreier det seg selvsagt om en diger luksusbil. Den er 513 centimeter lang og 195 centimeter bred. Formspråket er imidlertid på den smekre siden slik at bilen virker mindre - i hvertfall på bilder. Audi presiserer at alle lyktene er 100% diodebasert - lyspærer er med andre ord en saga blott i eksteriørbelysningen.

Sportslig?

Hva synes du?

Jeg synes nye A8 er... (Avsluttet)
Vakker(60%) 990
Grei nok(19%) 316
Kjedelig(11%) 188
Ikke noe særlig(5%) 86
Stygg(4%) 64
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Audi hevder selv at nye A8 er det sportsligste alternativet i luksusklassen. Det skal vi ikke uttale oss om før vi har kjørt den selv, men det skal noe til å utfordre nye BMW 7-serie på det planet, så det er vi spente på eventuelt å verifisere. Produsenten insisterer på at det er brukt lettvekt-teknologi og hvis tradisjonen opprettholdes vil nykommeren være lettere enn konkurrentene fra BMW og Mercedes.

Massive dieselkrefter

Vi skal komme tilbake til grunnmotoriseringene i nye A8, men i første omgang kommer A8 i en diesel- og en bensinversjon. Begge er V8-maskiner med slagvolum på 4,2 liter og de er utstyrt med firehjulsdrift (quattro) og automatgir. Dieselmotoren, 4.2 TDI, har 350 hestekrefter og et dreiemoment på massive 800 newtonmeter mellom 1.750 og 2.750 omdreininger. Dette gir sportslige akselerasjonstider - 0-100 skal gå unna på 5,5 sekunder. Samtidig med økte ytelser skal denne versjonen ha et forbruk som er redusert med 19% i forhold til forgjengeren. 0,76 liter per mil er det offisielle tallet, noe som gjør at CO2-utslippet kommer rett under 200-gramsgrensen og havner på 199 gram per kilometer.

Effektiv bensinmotor

4.2 FSI, som er bensinutgaven ved lansering, yter 372 hestekrefter, har et dreiemoment på 445 newtonmeter ved 3.500 omdreininger og den er hakket "tregere" fra 0-100 enn dieselen med 5,7 sekunder på den øvelsen. 0,95 liter per mil oppgis det blandede forbruket til og av CO2 slippes det da ut 219 gram per kilometer.

Interiørbilder:

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei


Rimeligere versjoner

Etterhvert vil også mindre tørste motoralternativer dukke opp i form av en treliters V6-diesel i to utgaver.

Til sommeren kommer 3.0 TDI, også den med quattro og automat. Den produserer 250 hestekrefter og dreiemomentet er 550 newtonmeter fra 1.500 til 3.000 omdreininger. 0-100 skal ta høyst akseptable 6,6 sekunder. Her kommer utslippstallet ned i 174 gram CO2 per kilometer med et blandet forbruk på 0,66 liter per mil. Etterhvert vil Audi presentere en nedtunet versjon av denne med forhjulsdrift. Denne versjonen skal da bli gjerrigere enn dagens leder i luksussegmentet, Mercedes S 400 hybrid. CO2-verdien oppgis for denne rimeligere 3.0 TDI-varianten til 159 gram per kilometer med et blandet forbruk på bare 0,6 liter per mil.

Avansert teknologi

Utstyr som vi nå regner for normalt i dette segmentet vil være tilgjengelig, slik som avansert underholdnings- og informasjonssystem - dette med en dreibar funksjonsvelger (MMI) som er utstyrt med et berøringsfelt (touchpad) som på bærbare PCer. Sikkerhetssystemer som skal hjelpe til å unngå å kjøre ut eller kollidere er (selvsagt) også på utstyrslisten.

Eksteriørbilder:

Farbe: Impalabeige Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Farbe: Impalabeige Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Farbe: Impalabeige Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Farbe: Impalabeige Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Farbe: Impalabeige Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Farbe: Impalabeige Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Farbe: Quarzgrau Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Farbe: Impalabeige Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Farbe: Impalabeige Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Farbe: Impalabeige Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Farbe: Impalabeige Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Farbe: Impalabeige Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei


I april

Nye Audi A8 blir å finne hos norske forhandlere i april 2010, og den norske importøren har godt håp om at den skal ta en solid markedsandel i det svært trange luksussegmentet her i landet. Prisene er ikke ennå kjent, så disse vil vi komme tilbake til ved en senere anledning.

Mer om motorer i A8 finner du her.