A6 hybrid får et forbruk ved blandet kjøring på 0,62 liter per mil Foto: Audi
A6 hybrid får et forbruk ved blandet kjøring på 0,62 liter per mil Foto: AudiVis mer

Her er Audis neste hybrid

Populære A6 kommer med hybridteknologi neste år.

Audi er på hybrid-offensiven og vil i løpet av forholdsvis kort tid ha flere hybridmodeller i rekkene. A6 hybrid blir i følge Audi den andre hybridmodellen etter Q5 hybrid som kommer til høsten. A6 hybrid skal lanseres i januar neste år og være på plass her i Norge en gang på vårparten 2012.

Til sammenligning vil de mer konvensjonelle variantene av A6 være klar i Norge fra mars i år. Stasjonsvognen kommer mot slutten av høsten.

45 el-hester

Elmotoren yter 45 hestekrefter og 211 newtonmeter. 211 er også antall hestekrefter i hovedmotoren, en 2,0-liters bensinturbo. Totaleffekten er 245 hestekrefter.

Les test av Toyota Auris hybrid her.

Elmotoren kan i følge Audi drive bilen alene i hastigheter opptil 100 kilometer i timen. Ved konstant kjøring i 60 kilometer i timen skal batteriene holde i opptil 3 kilometer. I de fleste tilfeller vil imidlertid elmotoren jobbe sammen med forbrenningsmotoren, eller brukes til å lade batteriene som er av typen litium-ion og har en kapasitet på 1,3 kWh.

Forhjulsdrift

Forhjulene mates med krefter via en automatkasse med hele 8 gir. 0-100 kilometer i timen skal gå på 7,3 sekunder, og toppfarten ligger på 238 kilometer i timen. Nok fartsressurser for de fleste med andre ord, men skal du ha hybrid og firehjulsdrift, er det Q5 som blir alternativet.

Lille A1 kommer også med firehjulsdrift.

Vanlige A6 Foto: Audi
Vanlige A6 Foto: Audi
Vanlige A6 Foto: Audi
Vanlige A6 Foto: Audi
Vanlige A6 Foto: Audi
Vanlige A6 Foto: Audi
A6 hybrid får et forbruk ved blandet kjøring på 0,62 liter per mil Foto: Audi
A6 hybrid Foto: Audi
Vanlige A6 Foto: Audi
Vanlige A6 Foto: Audi



Ikke revolusjonerende forbruk

Forbruket skal ligge på 0,62 liter per mil. Det er bra for en bil av denne størrelsen som hovedsakelig drives av bensin, men langt fra revolusjonerende. Den minste dieselmotoren, 2.0 TDI med 177 hester, skal til sammenligning klare seg med 0,49 liter. CO2-utslippet er litt jevnere. Hybriden slipper ut 142 mot dieselens 129 gram.

Fordelen med hybriden i forhold til 2.0 TDI er at den er litt raskere, samt at den trolig vil by på litt mer perfeksjon hva gjelder støy og gangkultur.

Les mer om nye A6 her.

De heteste hybrid-kandidatene etter A6 er nok i første omgang A8 og A1.