Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Her er Audis hete sportskombi

På Bilutstillingen i Frankfurt har Audi vist sitt nye siviliserte råskinn: S5 Sportback.

FRANKFURT (DinSide Motor): I motsetning til søskenmodellen S5 kupé får denne bilen en V6-motor i stedet for en V8. I S5 Sportback har vi nemlig å gjøre med Audis utmerkede 3.0 TFSI, utstyrt med en kompressor som hjelper effekten opp i 330 hestekrefter.

Bilen har også god trekkraft med sine 440 newtonmeter - mellom 2.900 og 5.300 omdreininger. Firehjulsdrift (Quattro, på Audisk) er standard; likeså S tronic - altså dobbeltkløtsj-girkassen som hos VW heter DSG.

Rask

Ytelsene blir deretter med en tid fra 0 til 100 på 5,4 sekunder og en "barnehage-mentalitetsbegrenset" toppfart på 250 kilometer i timen (stakkars tyskere...). Fra spøk til alvor: Bensinforbruket skal visstnok være holdt på et riktig anstendig nivå hvis det antydede tallet 0.97 liter per mil ved blandet kjøring bekreftes i forbindelse med typegodkjenningen for Europa. Da har vi med et utslipp på 224 gram CO2 per kilometer å gjøre, hvilket er mer enn godkjent i denne høy-ytelsesklassen.

Populær A5

A5 har ifølge importøren slått an i større grad enn ventet her i landet og et Sportback-salg på 500 eksemplarer i løpet av 2010 anses som høyst realistisk. Salgsmålet for versjonen S5 Sportback er fem biler - altså én prosent av totalen for modellen.

Audi S5 Sportback blir lansert i Norge i første kvartal 2010 og prisen er ennå ikke fastsatt. Våre kvalifiserte gjetninger går imidlertid ut på at bilen vil koste rundt 1,1 million.

Les om vår prøvekjøring av A5 Sportback her!

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Audi