Her er Audi S3!

For syv år siden kom Audi med sin "sofistikerte GTI" - S3, dengang med 210 sprelske hestekrefter. Nå har Audi avduket etterfølgeren - og tallene skuffer noen.

Vis mer

Her er Audi S3!

  1. Store bilder!


Med 265 hestekrefter er nemlig effekt-avstanden til A3 3,2 V6 beskjeden. Det er på papiret. Hvordan bilen oppleves i praksis vil vi kunne finne ut om en snau måned - lanseringen finner nemlig sted i slutten av august, og det ser vi frem til. Vi mistenker nemlig at papirtallene kanskje ikke egentlig gir grunn til skuffelse. For de som hadde håpet på saftigere saker gjenstår å håpe på en RS-versjon på 300 hester eller mer. Men:

Toliters motor

Effekten på 265 hester blir temmelig imponerende når man får vite at de oppnås med kun to liter slagvolum. Det er nemlig den firesylindrede, direkteinsprøytede og turbomatede toliteren (TFSI på Audi-språk) fra Golf GTI som har tjent som basis i S3. Ytterligere en god grunn til å ha lyst til å prøvekjøre nykommeren er oppgavene angående dreiemoment.

Har draget

Vis mer


Trekkraften på 350 newtonmeter er tilgjengelig fra 2.500 til 5.000 omdreininger. Vi ser en tendens her, som nylig hos BMW, i retning av å kombinere en bensinmotors fordeler med en direkteinnsprøytet turbodiesels. Det betyr turtallsvillighet og bredt utnyttbart register - men også kraftig skyv i mellomregisteret. 0 til 100 kilometer i timen skal foregå på 5,7 sekunder og bilen skal greie 250 kilometer i timen der den politisk korrekte fartssperren slår inn.

Sport

Det er en kortsteget sekstrinns manuell girkasse som har som oppgave å omgjøre kreftene i spenstig fremdrift. Dette i samarbeid med Audis firehjulsdriftssystem Quattro og S-dempersystemet som ifølge produsenten er stivt og presist samtidig som et godt komfortnivå er ivaretatt. S3 er senket med 2,5 centimeter i forhold til en standard A3. Forøvrig er ikke bilen mer "show-off" enn nødvendig.

Relativt diskret

Vis mer


Audi-kjennere vil se at denne modellen er spesiell; andre kanskje ikke. Diskresjonen som er utvist i utvendig design gjør denne S3 så lite "hårete" som mulig tatt i betraktning dens sportslige potensiale. Tross alt har man ekstra luftinntak i front, nydesignede sideskjørt, takspoiler, 18-tommers lettmetallfelger som standard samt S-typiske, ovale enderør. Ellers finner man en del S3-logoer distribuert rundt omkring og interiøret er preget av S3s relative eksklusivitet med aluminiumsdetaljer, sportsseter i hel- eller delskinn samt ganske avansert utstyr på informasjons/underholdningssiden.

Prisene på S3 er foreløpig ikke klare, men bilen vil være i salg i løpet av høsten.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder