EKSKLUSIVT: Interiøret i Audi R8 GT Spyder prydes av karbondetaljer og spesifikt GT-logo. Bare 333 eksemplarer skal bygges av denne. Foto: Audi
EKSKLUSIVT: Interiøret i Audi R8 GT Spyder prydes av karbondetaljer og spesifikt GT-logo. Bare 333 eksemplarer skal bygges av denne. Foto: AudiVis mer

Her er Audi R8 GT Spyder

V10-motorer blir stadig sjeldnere, men Audi har ikke gitt seg.

Alle de 333 eksemplarene som ble produsert av Audis toppmodell R8 GT er solgt unna. Nå, et år etter at den ble lansert, kommer Ingolstadt-produsenten med oppfølgeren R8 GT Spyder.

"Tilstrekkelig" rask

Dette er den åpne versjonen av den ultra-rå GT-versjonen og selv om den bruker to tiendedeler mer fra 0 til 100 enn den lukkede R8 GT, tipper vi at den vil føles enda heftigere med taket nedfelt. Og 3,8 sekunder er da ikke noen dårlig tid det heller (R8 GT kupé: 3,6 sekunder!) Toppfarten på 317 kilometer i timen mot den lukkede versjonens 320 burde for øvrig rekke for de fleste.

560 hk og rask giring

Foto: Audi
Foto: Audi
EKSKLUSIVT: Interiøret i Audi R8 GT Spyder prydes av karbondetaljer og spesifikt GT-logo. Bare 333 eksemplarer skal bygges av denne. Foto: Audi

Det er ikke krefter det skorter på; den modifiserte V10-motoren i R8 GT leverer også i Spyder-versjonen 560 hester og et dreiemoment på 540 newtonmeter. Kraftoverføringen skjer via den meget raske automatkløtsjgirkassen kjent som R-Tronic hos Audi. (Må ikke forveksles med dobbeltkløtsjkassen S-Tronic).


Lettere, men ikke veldig lett

De noe reduserte ytelsene i forhold til kupéen har ikke bare med noe svakere aerodynamikk å gjøre. Selv om lettvektteknologiene som Audi kaller Audi Ultra er tatt i bruk også når det gjelder GT Spyder, veier den 115 kilo mer, da det har vært nødvendig å tilføre karosseriet mer stivhet. (Kupéen: 1.525 kg, Spyder: 1.640 kg). Dette er imidlertid 85 kilo mindre enn det Audi R8 Spyder i standardutgave veier, takket være utstrakt bruk av karbonforsterket plast, mekaniske komponenter i magnesium og for øvrig vektoptimiserte elementer som transmisjon, bremsesystem og eksosanlegg.

Stofftak

Dette er jo en Audi, og der i gården sverger man til stofftak på åpen bil. Så også her, hvor løsningen er kompakt og ganske rask; på 19 sekunder heves eller felles taket, og det kan betjenes i hastigheter opptil 50 kilometer i timen.

Audi R8 GT Spyder vil, som kupéversjonen, bli produsert i et opplag begrenset til 333 eksemplarer, hvert med sitt unike nummer. Temmelig eksklusivt, med andre ord.

Prisen er i skrivende stund ikke kjent.

Les også: Vår banetest av Audi R8 V10