Vi har ikke sett en vakrere åpen bil på svært lenge. Aston Martin Vanquish Volante fornekter ikke sin stamtavle - snarere tvert i mot. Foto: Aston Martin
Vi har ikke sett en vakrere åpen bil på svært lenge. Aston Martin Vanquish Volante fornekter ikke sin stamtavle - snarere tvert i mot. Foto: Aston MartinVis mer

Her er Aston Martins nyeste

Med karosseri i karbonfiber og en unik tolkning av kabriolet-temaet, legger Vanquish Volante listen høyt.

Bildesign får selvoppnevnte "eksperter" til å gå i tottene på hverandre. Vanligvis. Men det finnes unntak og et av disse er Aston Martin. Det er gjennomgående et svært lite mindretall som hevder de ikke liker disse bilenes formgivning.

Stikkord Volante

Vi tror ikke det kommer til å endre seg nevneverdig med lanseringen av nye Aston Martin Vanquish Volante. Som Aston-kjennere vil vite, indikerer "etternavnet" Volante en kabriolet-versjon av standard-kupéen. Aston Martin Vanquish er den nyeste modellen i den britiske bilprodusentens utvalg og den kommer nå også i en åpen utgave, i motsetning til første generasjon.

Aston Martin fyller 100 - jubileumsbilen får frem smilet

Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Vi har ikke sett en vakrere åpen bil på svært lenge. Aston Martin Vanquish Volante fornekter ikke sin stamtavle - snarere tvert i mot. Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin


Noe modernisert design

Det er vi glade for - bare å se bildene er en nytelse for en bilentusiast med sans for rene linjer og velproporsjonert design. Så får det ikke hjelpe at Aston-designen kan anses å ha blitt temmelig forutsigbar de siste årene. En viss forsiktig oppdatering er likevel mulig å spore. Vanquish har fått en del designelementer som ble introdusert på superbilen One-77.

I hovedsak for to personer

Også i interiøret er det arv fra One-77, spesielt midtkonsollen. Dette er en såkalt 2+2, det vil si at baksetene i hovedsak kan brukes til transport av småbagasje/handleposer, eventuelt som nødseter hvis de som sitter foran ikke er for store. Det går selvsagt an å få andre - og mer moderate - farger enn den relativt skrikende blåfargen på bildene. Men materialene, karbon, tre, nennsomt bearbeidede metallelementer og skinn, er selvsagt uansett valgt med omhu fra øverste hylle.

Se Aston Martins høy-eksklusive stasjonsvogn

Kraftfullt

Under panseret finner man naturlig nok samme V12-motor som i kupéversjonen, med slagvolum på seks liter. Dette er en motor som er blitt oppgradert på mange måter i forhold til den som sitter i Aston Martin Virage, ikke minst når det gjelder ytelse. Nå er det 573 hestekrefter og et dreiemoment på 620 newtonmeter, ved 5.500 omdreininger, som gjelder. Det er altså en god del mer enn i Aston Martin Virage. Kreftene går til bakhjulene via en sekstrinns automat.

Aston Martin SP10 debuterer i Europa

"Tilstrekkelig" rask

Som vanlig er ikke Aston ute etter å sette nye rekorder når det gjelder toppfart eller akselerasjon. En harmonisk kombinasjon av luksus, eleganse og ytelser på høyt nivå er formelen som ligger i bunnen av disse bilene. Allikevel er det ikke noe å si på en toppfart på 295 kilometer i timen og 4,1 sekunder fra 0 til 100 km/t. Det er tross alt svært nær supersportsbilnivå.

Aston Martin Vanquish Volante kommer i salg fra høsten av og prisen vil for norske kunders vedkommende sannsynligvis ligge på rundt 3,5 millioner kroner. Men så snakker vi da også om det som ifølge produsenten selv er "tidenes beste Aston Martin".