<b>VAKKER:</b> Aston Martin DB9 er ikke den sprekeste, ikke den beste å kjøre, men den er utvilsomt en av de fineste bilene vi har sett. Den kom i to utgaver, coupé og  Volante. Foto: NETCARSHOW
VAKKER: Aston Martin DB9 er ikke den sprekeste, ikke den beste å kjøre, men den er utvilsomt en av de fineste bilene vi har sett. Den kom i to utgaver, coupé og Volante. Foto: NETCARSHOWVis mer

Her er Aston Martin DB11

Aston Martins DB9 sine dager er talte. Etter over ti år på markedet skal en av verdens vakreste biler erstattes.

Aston Martin DB9 rullet ut på veien i 2004. En todørs coupé med 450 hestekrefter og en 6-liters V12-motor. Den gjorde inntrykk, og verden ble bergtatt av dens forførende linjer, aggressive front og djevelske lyd.

Over ti år senere er det fortsatt bred enighet om at DB9 er en av de vakreste bilene som noen gang er laget, det er antakeligvis også derfor den ikke har gjennomgått de store endringene i løpet av de årene den har eksistert.

En siste versjon av bilen har nå blitt presentert, Aston Martin DB9 GT.

Men nå er altså tiden kommet. DB9s svanesang har begynt, men det ser ikke ut til at vi har noen grunn til å være altfor skuffet.

Bond-pinne

Det har blitt hvisket bak lukkede dører om en arvtaker. Mange trodde at DB10 ville bli etterfølgeren. Men som alle Bond-frelste bilentusiaster har fått med seg, vil DB10 bli agent 007 sin bil i den nye Bondfilmen, Spectre, som har premiere senere i år.

LES OGSÅ: Land Rover og Jaguar tilbake i Bond

Se Aston Martin DB10 spytte flammer i den nyeste Spectre-traileren.

DB10 følger i sann Aston Martin-ånd, og er et kunstverk av en bil, selv om den er litt mer ekstrem i linjene enn tidligere modeller. Dessverre vil den kun produseres i 10 eksemplarer for filmen, og vil dermed aldri bli å se på veien.

Men det vil DB11, om vi skal tro på ryktene.

Større, men lettere

En video av en testkjøring av DB9s etterføler på Nürburgring har nå nådd det store internettet. Selv om det ikke er bekreftet fra offisielt hold, vil den etter all sannsynlighet bli døpt DB11.

På videoen ser og hører du den leke seg på Nürburgring, både med og uten tildekning. Nå kan man aldri stole helt på at sluttresultatet vil bli slik man ser bilene i uoffisielle spionvideoer som dette.

Men bilen ser veldig ferdig ut. Og ikke minst, den ser veldig veldig bra ut.

Om man klarer å overse all pipingen i dekkene, vil man høre det som minner veldig mye om en V12-motor. Skal vi tro Aston Martin CEO, Andy Palmer, er det også det.

Tidligere denne uken ble det klart at de skal lage en elektrisk versjon av Rapide, som skal ta opp kampen med Tesla Model S, og forklaringen fra Palmer var enkel.

– Skal man fortsette å lage V12-motorer, må man gjøre litt i den andre enden av skalaen også.

Det er dermed lite som tyder på at den hissige V12-motoren vil forsvinne med det første.

Nye veier

Aston Martin er et merke som har verdsatt klassisk eleganse og renhet. Men det hindrer dem likevel ikke i å tenke nytt.

Finansdirektør Hanno Kirner fortalte til Top Gear i fjor at de jobber med en ny chassis som skal bære deres neste generasjoners sportsbil -, GT- og superbilmodeller.

Palmer har også tidligere uttalt at han ønsker et større skille mellom de ulike modellene. Det skal være tydelige forskjeller på de nye sportsbilene (Vantage-erstatteren), GT (DB9s erstatter) og deres neste superbil (Vanquishs etterfølger).

I tillegg vet vi at de har store planer med crossoveren DBX.

Mercedes-samarbeid

Daimler eier i dag fem prosent av Aston Martin gjennom Mercedes-AMG. Planen er at de skal utvikle spesiallagde V8-motorer for de kommende generasjonene Aston Martins.

Men om våre ører ikke har sviktet oss totalt, høres det ikke ut som at "DB11" vil få noen V8-motor. Hvert fall ikke med det første.