STOLT SEIERHERRE: Direktøren for Peugeot, Jean-Philippe Imparato, med troféet. Bildet er tatt rett etter at det ble kjent at Peugeot 3008 var kåret til årets bil i Europa 2017. Foto: Jamieson Pothecary
STOLT SEIERHERRE: Direktøren for Peugeot, Jean-Philippe Imparato, med troféet. Bildet er tatt rett etter at det ble kjent at Peugeot 3008 var kåret til årets bil i Europa 2017. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Peugeot 3008 trakk det lengste strået:

Her er Årets bil i Europa 2017

PSA Peugeot Citroën seiler i medvind om dagen: Peugeot 3008 er kåret til årets bil i Europa. 

Ledelse og kommunikasjonsfolk hos Peugeot hadde nok å henge fingrene i denne dagen, 6. mars 2017. Dagen begynte med at de annonserte at konsernet PSA Peugeot Citroën overtar den tyske (og britiske) bilprodusenten Opel (og Vauxhall) fra deres amerikanske eiere General Motors.

Så blir det kjent at Årets bil i Europa-trofeet går til merkets nye SUV, Peugeot 3008.

Dette etter en lengre prosess som hvert år siden 1964. Først ble det valgt ut 30 kandidater blant bilene som kom i salg i løpet av 2016. Ganske nylig ble det stemt frem en short list med syv finalister (oversikten kan du se nedenfor). Og nå er det altså klart: Årets bil i Europa 2017 er valgt og det ble altså Peugeot 3008. Den kan du lese mer om her.

Dette ble klart etter en spennende avstemning litt à la Eurovision Song Contest, der det lenge sto mellom Alfa Romeo Giulia og den nye franske SUV-en.

Peugeot 3008

Med vinnerbilen har Peugeot laget en SUV-versjon av 308. Bilen har kanskje fått markedets mest spennende interiør og førermiljø, med en opplevd kvalitetsfølelse som selv langt dyrere biler kan misunne den. Bakkeklaring og sittehøyde skal gi bilen preg av å være mer en SUV enn en stasjonsvogn. Firehjulsdrift kommer først i 2019, i utgaven som ladbar hybrid.

ÅRETS BIL I EUROPA: Peugeot 3008 - et kraftig løft for den franske produsenten, som i dag annonserte at de kjøper fjorårets vinner, Opel. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Første SUV

Kommunikasjonssjef for Peugeot og Citroën Stian Gihle hos den norske importøren, Bertel O.Steen, uttaler på spørsmål fra Dinside om hvordan de mottar nyheten om kåringen, poengterer at det er den første SUV-en i historien som vinner troféet Årets bil i Europa.

VINNERBILEN: Det er femte gang Peugeot vinner årets bil-tittelen i Europa. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

- Vi er både opprømte og stolte over at Peugeot vinner årets bil-kåringen for femte gang, sier Gihle til Dinside.

- Det er en kåring som er viktig for en ny bil og vi merker oss at den premieres for ny teknologi som i-cockpit-løsningen for eksempel. Vi vil også trekke frem at (7-seters-) SUV-en 5008, som snart kommer på markedet, har tilsvarende løsninger og er basert på den samme bilen.

Vår test av SUV-en Peugeot 5008

Gjeveste kåring

7-SETERS-UTGAVEN: Peugeot 5008 (bildet), er en forlenget versjon av trofé-vinner 3008. Foto: Peugeot Vis mer

Årets bil i Europa er antakelig mest kjent, og har en svært lang historie. Den er likevel én av mange slike kåringer. Som kjent utnevner Dinside, Dagbladet og Autofil i fellesskap årets bil hver høst - i den seneste kåringen ble folkets favoritt Volvo S90/V90, mens vår jury stemte frem den versatile Hyundai Ioniq - første bilmodell som tilbys med tre forskjellige elektrifiserte drivlinjer - til årets bil. Dette ble for øvrig også lagt merke til utover landets grenser. En oversikt over årets bil-kåringer finner du her.

Syv finalister - én vinner

Men her er det altså årets bil i Europa det dreier seg om.

Juryen er satt sammen av 58 motorjournalister fra 22 europeiske land. Rune Korsvoll fra NAF og bladet Motor er den norske representanten.

Fjorårets vinner ble helt nye Opel Astra

Stemmegivningen skal begrunnes grundig for hver enkelt bil, og hvert jurymedlem har totalt 25 poeng å fordele på sine utvalgte. Maksimalt 10 poeng kan gis til deres favoritt, og poengene må fordeles på minimum fem biler per jurymedlem. Opptellingen og summering av poengene gjøres først samme dag som den endelige vinneren blir kåret.

Innad i juryen er det et strengt regime. Hvert jurymedlem stemmer hver for seg etter at de ulike testrundene er unnagjort. Resultatet blir ikke engang gjort kjent for juryen før dagen det offentliggjøres.

De andre finalistene var...

Her er oversikten over de andre finalistene juryen hadde å velge mellom (klikk på modellnavnet for å lese mer om bilen):

Volvo S/V90

ESTETIKEREN: Kom på 4. plass bak Mercedes E-klasse. Den nye 90-serien til Volvo ble trukket frem som lesernes valg i vår egen Årets Bil-kåring for 2017, selv om det til slutt var Hyundai Ioniq som trakk det lengte strået. S- og V90 er bygget på samme plattform som XC90. Den vant tittelen Årets Bil 2016 i Norge. S- og V90 er i hovedsak et nytt karosseri på samme plattform, og ellers samme teknologi. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Citroën C3

DEN KULE: Denne ble nummer 5. Her har du Citroëns bidrag i småbilklassen, en bil som skal konkurrere med VW Polo og dens like. Citroën C3 nyter godt av PSA-gruppens nye motoriseringer, og merket har igjen begynt å lage biler som har et litt annerledes designspråk. De store tekniske revolusjonene har den ikke fått, men utstyrslisten er blitt lengre, deriblant med et fastmontert dashbord-kamera som standard. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Mercedes-Benz E-klasse

OVERKLASSEN: Kom på 3. plass. Her har Mercedes-Benz strukket strikken kraftig, og nye E-klasse er blitt en målestokk i sin klasse. Ingen biler har flere sikkerhetssystemer, og bilen er for øvrig proppet med komfortfunksjoner. Instrumentpanelet består av to 12,3 toms bredskjermer (ikke rimeligste utgave), og den har selvkjørende funksjoner. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Nissan Micra

HELOMVENDING: Småbiler er ventet å selge mer i tiden som kommer, og Nissan tar nå et kraftig løft med nye Micra, som er noe helt annet enn den trauste forgjengeren. God plassutnyttelse, mer utstyr, og som reklamen sier, en mer spennende kjøreopplevelse. I praksis betyr dette at den lille bilen vil gi kjøreopplevelse som en større bil. Den kom på 7. plass i kåringen. Foto: Nissan Vis mer

Toyota C-HR

EN NY GIV: Kom på 6. plass. Dette er virkelig nye takter og toner fra Toyota. Kjøreegenskapene er bedret kraftig fra tidligere modeller, og bilen har fått mye utstyr til japaner å være. I Norge vil det være hybridutgaven som vil selge best, takket være avgiftslette. For noen vil manglende utsikt bakover være et ankepunkt, mens andre gjerne ofrer dette for designen. Foto: Knut Moberg Vis mer

Alfa Romeo Giulia

EN NY SJANSE: Denne ble nummer to, bare slått av vinneren fra Peugeot. Alfa Romeo har vært dømt nord og ned - men denne gir nytt håp. Den bakhjulsdrevne bilen går rett i clinch med BMW 3-serie og og C-klasse fra Mercedes-Benz, og sikter til den delen av kundene som ønsker sporty kjøreegenskaper. I likhet med konkurrentene får du bilen med flere motoralternativer, og den største her leverer over 500 hestekrefter. Foto: Alfa Romeo Vis mer