Her bor norgesmestre i piggfritt

Tall fra 15 norske byer viser en klar tendens: Piggdekkene taper terreng.

Bergenserne er Norgesmestre i å kjøre piggfritt vinterstid. Det viser tellinger utført av Statens Vegvesen i 15 norske byer.

Hele 90,1 prosent av bilene i Hansabyen kjører uten pigg. Kanskje ikke så overraskende klimaet tatt i betraktning. Like bak følger imidlertid to mer vinterlige byer. I Oslo kjører 83,8 prosent av bilene piggfritt, mens i trønderhovedstaden er tallet 79,5 for de uten pigg. Piggdekkavgiften er garantert en viktig motivasjonsfaktor i disse tre byene, som er landets foreløpig eneste med avgift på bruk av piggdekk.

I bunnen av lista ligger Ålesund og Tromsø, der henholdsvis 25,4 prosent og 8,7 prosent av bilistene kjører uten pigg.

Piggfrie biler
ByPiggfriandel i prosent, 2008Forandring i prosent fra 2007 til 2008
Bergen90,1+11,3
Oslo83,8+3,3
Trondheim79,5+9,9
Drammen73,4-0,4
Fredrikstad/Sarpsborg70,1+4,3
Stavanger/Sandnes66,6-5,8
Kristiansand62,5+8,1
Hamar60,4+21,3
Skien/Porsgrunn51,8+5,6
Lillehammer44,8+1,9
Ålesund25,4-5,5
Tromsø8,7+0,2
Tall fra Statens Vegvesen.


Avgift i flere byer


Informasjon fra Statens Vegvesen tilsier at piggdekkavgift kan komme til å bli tatt i bruk i flere byer. I Grenlandsområdet (Skien/Porsgrunn) ligger konkrete forslag på bordet, og Statens Vegvesen har også anbefalt innføring av piggdekkavgift i Tromsø, som har behandlet saken men utsatt avgjørelsen foreløpig.

Hvorfor piggfritt?

Årsaken til at mange byer arbeider med å redusere bruken av piggdekk, er først og fremst at pigg på snøfrie veier gir stor produksjon av svevestøv. For ti år siden ble det notert høye overskridelser av grenseverdier for svevestøv i Oslo. I 2007 ble det ikke registrert overskridelser en eneste gang. Tiltakene har altså effekt.

Tiltakene mot svevestøv innbefatter reduksjon i piggdekkbruk, reduksjon i hastighet på veiene og renhold av veiene (støvet bindes med magnesiumklorid, og feies så bort fra veien.) Oslo har tatt i bruk alle disse virkemidlene.