TRE NYE BOMPENGEPROSJEKTER: I løpet av 2012 blir det tre nye bompengeprosjekter på norske veger. Foto: Kristin Sørdal
TRE NYE BOMPENGEPROSJEKTER: I løpet av 2012 blir det tre nye bompengeprosjekter på norske veger. Foto: Kristin SørdalVis mer

Her blir det bompenger i 2012

Vegvesenet starter opp innkreving på flere nye strekninger.

I løpet av de neste to årene vil norske sjåfører møte nye bompengeanlegg på en rekke veier, ifølge informasjon DinSide har fått fra Statens vegvesen.

I løpet av 2012 starter det opp prosjekter på tre nye strekninger. Dessuten er det planlagt hele sju nye bompengeprosjekter med oppstart i 2013.

Her må du betale

Selv om de nøyaktige oppstartsdatoene fortsatt ikke er avklart, vil det ifølge Vegdirektoratet starte opp tre nye bompengeprosjekter i 2012.

På E18 mellom Sky og Langangen åpner et nytt bompengeprosjekt før fellesferien i år. Også Fosenpakka i Trøndelag starter opp i løpet av våren.

Dessuten vil det bli forhåndsinnkreving på ferje i forbindelse med åpningen av fylkesveg 107 Jondalstunnelen i løpet av året.

Også på E6 mellom Øyer og Tretten skulle det nye bompengeprosjektet vært i gang i løpet av 2012, men her er oppstarten utsatt til 2013. I tillegg er det planlagt oppstart av seks andre bompengeprosjekter til neste år, spredt over store deler av landet:

  • E6 Møllnes - Kvenvik - Hjemmeluft i Finnmark
  • Rv 78 Toventunnelen m/tilførselsveger i Nordland
  • E39 Astad - Knutset i Møre- og Romsdal
  • Bømlopakken i Hordaland
  • Fylkesveg 469 Hidra fastlandssamband i Vest-Agder
  • Fylkesveg 34 Grime - Vesleelva i Oppland
  • Les også: Lovendring for norske sjåfører fra 1. februar

    15 år med bompenger

    Etter åpningen av de planlagte bompengeprosjektene, må man belage seg på å betale bompenger i opptil 15 år, som i utgangspunktet er makstid for nedbetaling av et bompengeprosjekt.

    Blant annet er prosjektet mellom Sky og Langangen på E18 planlagt ferdigstilt først i 2027.

    Er man derimot heldig, kan de forsvinne før tiden. Vegvesenet skrev i siste nummer av Vegen og Vi for 2011 at 11 av i alt 16 bompengeanlegg som ble lagt ned i perioden 2005 til 2011, ble avsluttet før tiden. Enkelte av disse fikk kuttet ned levetiden med hele åtte år.

    Årsaken skal i hovedsak være at trafikkmengden har økt mer enn forutsatt, og rentekostnadene har vært på et historisk lavt nivå.

    Men alle er ikke like heldige.

    Nylig kunne DinSide fortelle at to av de fire bompengeprosjektene som skulle vært avsluttet i 2012, vil bli forlenget.

    Les også: Sjåførene har skylda, viser ny rapport.