Her blir det bom

Seks nye anlegg vil kreve bilister for penger neste år. To forsvinner.

Ved nyttår neste år må bilistene punge ut for veibruk ved 46 bomanlegg langs norske veier. Da har seks nye kommet til i løpet av året, og to er avviklet.

Tilsammen budsjetteres det med nær fem milliarder kroner i inntekter fra bompasseringer i år. 25% av dette kommer fra bomringen i Oslo, i følge Statens vegvesen.

Les også: Slik betaler du mindre i bompenger

Her kommer nye bomanlegg

I løpet av 2009 kommer det bomanlegg på følgende strekninger:

  • RV 64 Atlanterhavstunnelen (her har det også vært forhåndsinnkreving på ferge.)
  • E18 Vestfold sør
  • Rv 519 Finnfast (her har det også vært forhåndsinnkreving på ferge.)
  • E6 Gardermoen - Moelv
  • Rv 255 Gausdal
  • Rv 17 Vegpakke Salten
Fem av disse strekningen får AutoPASS, slik at bilistene ikke trenger å stoppe. Atlanterhavstunnelen får betjent stasjon, på grunn av at de skal kreve betalt også per passasjer.

Les også: Alt om bompengesatsene

På strekningen Gardermoen - Moelv vil det bli flere bommer etterhvert som utbyggingen skrider frem.

- Det innebærer at folk vil betale etter hvor langt de kjører. Prisen blir ti kroner per passering, slik at når hele strekningen er ferdig vil det koste cirka 80 kroner hvis du passerer alle bomstasjonene, sier Robert Fjelltun Bøe i Statens vegvesen i en pressemelding.

Samme system vil også innføres på E18 i Vestfold.

Les også: Bærumsbilistene får regning for ny bomring

Disse forsvinner

Bomstasjonen ved Hvalertunnelen krevde inn sin siste veikrone den 14. januar, etter 19 år og tre måneders drift.

Bomstasjonen ved Ålesundtunnelen vil legges ned til høsten.