HVA BETYR DET? Her ser vi en del av bagasjeluken til nye Audi A8. Det vil nok forvirre en del audi-kjennere etterhvert at 3.0 TFSI er blitt til 55 TFSI. Spørsmålet er, hvorfor? Foto: Audi
HVA BETYR DET? Her ser vi en del av bagasjeluken til nye Audi A8. Det vil nok forvirre en del audi-kjennere etterhvert at 3.0 TFSI er blitt til 55 TFSI. Spørsmålet er, hvorfor? Foto: AudiVis mer

Endring av modellnavn hos Audi

Her ble vi forvirret, Audi!

Hva betyr tallene?

Audi har annonsert at modellene til merket i fremtiden vil ha annerledes navn enn de har hatt frem til nå.

Bakgrunnen er lett å forstå og henger sammen med det samme fenomenet som har gjort at både BMW og Mercedes ikke lenger har versjonsnummer som kan forbindes med slagvolumet på motoren slik det var i gamle dager.

Betyr det at det blir enklere å forstå? Mercedes foretok en omlegging av nomenklatur for en tid tilbake, som ikke kan sies å ha gjort det særlig lettere for publikum.

Størrelsen teller (nesten) ikke

HVOR MANGE HESTER? I dette tilfellet - Audi A8 55 TDI (Forrige generasjon het 3.0 TDI) - yter 285 hestekrefter. Foto: Audi Vis mer

Motorens volum regnes nemlig ikke lenger som spesielt viktig av bilprodusentene, og de ønsker ikke at kunden skal henge seg opp i det. For eksempel har i dag en motor på to liter med fire sylindre ofte bedre ytelser enn en motor med seks sylindre på tre liter eller mer hadde for noen år tilbake.

Men Audi har fortsatt å hekte motorstørrelse til versjonsbetegnelsen direkte - for eksempel 2.0 TDI for en 2,0-liters dieselmotor eller 3,0 TFSI for en 3,0-liters bensinmotor.

Hva skal dette bety?

Det blir det slutt på nå. Tosifrede tall skal erstatte volumbenevnelsen som har vært brukt til nå og tallet har ingenting med motorvolum å gjøre. Men så til det viktige spørsmålet: Hva betegner de?

Og det er her vi blir noe forvirret.

Audi forklarer at referanseverdien for de nye tallkodene er effektuttaket i kilowatt. For forståelsens skyld, har vi i teksten også konvertert til hestekrefter, da det er det publikum stort sett forholder seg til, til tross for tyskernes iherdige forsøk helt siden 1970-tallet på å få folk til å bruke det som er det offisielle SI-effektbetegnelsen, kW (kilowatt).

Så da skulle vi anta at for eksempel en Audi A4 2.0 TDI med 122 hestekrefter ville få versjonsbetegnelsen A4 90 TDI (122 hk er 90 kW). Men nei: Den blir A4 30 TDI (!)

Forklaringen

UNNTAK: De spesielle høy-ytelsesmodellene i med betegnelser S, RS og R vil beholde navnene de har i dag, som eksempelvis nye RS5 som vi her ser utstilt på bilutstillingen i Genève våren 2017. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Finnes det så noen annen direkte relasjon mellom det tosifrede tallet og det reelle effektuttaket fra motoren? Audi fortsetter sin forklaring som følger:

Audi underklassifiserer modellrekkene i ulike ytelsesnivåer, som hver av dem identifiseres med en tosifret tallkombinasjon. For eksempel vil "30" plasseres på hekken til alle modeller med effektuttak fra 110 til 131 hestekrefter (81 til 96 kW). Og "45" står for uttak mellom 230 og 252 hester (169-185 kW).

Toppen av modellrekken er klassen med ytelse over 544 hestekrefter (400 kW), som vil identifiseres med tallet "70".

FØRST UT: Det blir flaggskipet A8 som blir første modell med den nye typen versjonsnummerering. Foto: Audi Vis mer

På tvers av typen drivlinje

I hvert tilfelle vil sifrene vises sammen med motorteknologi-koden - TFSI, TDI, g-tron og e-tron.

Tallkombinasjonene følger økning i ytelsesnivået med verdiintervaller på fem, og de representerer hierarkiet både innenfor de respektive modellseriene og innenfor Audis totale modellrekke. Produsenten gir som eksempel den første modellen som kommer med ny nomenklatur, nemlig den helt nye luksusbilen A8. De første versjonene blir dieselmodellen 3.0 TDI med 285 hester (210 kW), som får det fulle navnet Audi A8 50 TDI, og bensinutgaven 3.0 TFSI med 340 hester (250 kW), som blir A8 55 TFSI.

Logikken etterlyses

Vår lille forvirring bunner i at vi, tross utregninger av diverse forholdstall på kryss og tvers, fortsatt ikke har funnet noen logisk sammenheng mellom de valgte tallkombinasjonene og ytelsestallene.

Vi har henvendt oss til den norske Audi-importøren for å få vite hva den logiske forklaringen på valg av tallkombinasjoner er i forhold til ytelsen. Der har de foreløpig ikke kunnet forklare bakgrunnen for skalaen og for valg av intervallene. Kanskje en våken leser kan se noe der vi ikke har sett?

En god nyhet for dem som finner det forvirrende nok som det er: Hovedmodellnavnet forblir som før, over hele rekken, fra A1 hele veien opp til A8 og Q7.

Les også:

Høyteknologisk kjempe i test: Audi SQ7 TDI med 48-voltsteknologi

Test av quattro Sport-versjonen av nye Audi A5 Sportback

Nå kommer snart de første elbilene fra Audi