<strong>UTFORKJØRING:</strong> Selv firehjulstrekkere kan få trøbbel når friksjonen forsvinner. Det gikk bra med føreren i dette tilfellet. Foto: LARS BRUBÆK
UTFORKJØRING: Selv firehjulstrekkere kan få trøbbel når friksjonen forsvinner. Det gikk bra med føreren i dette tilfellet. Foto: LARS BRUBÆKVis mer

Her ble det altfor glatt

Gjør ditt for ikke å havne i samme uføret.

Årets vinter har ikke vært av det snille slaget. Det fikk sjåføren av denne bilen oppleve. Selv med drag på fire hjul, greide han ikke holde seg på trygg grunn på turen ned denne snø- og isdekkede grusveien på Vestlandet. Heldigvis var det kort vei til gård med traktor, så han fikk fort hjelp. Det er det også mange andre som har hatt behov for i vinter. I januar kjørte rundt 30 prosent flere bilister seg fast sammenlignet med samme måned i fjor, ifølge tall fra Falck.

– Når føret er så dårlig som enkelte dager denne vinteren, kan den beste sjåfør kjøre av veien eller sette seg fast i snøen. Vi har til og med måtte hjelpe folk ut av sin egen oppkjørsel, sier servicemedarbeider Morten Grønvold i Falck Moss i Østfold, i en pressemelding fra Newswire.

Mandager er verst: Da trenger flest hjelp med bilen

På glatte veier er det fort gjort å kjøres seg fast eller av veien. De verste bulkedagene forekommer vinterstid. Og ikke bare risikerer du skade på bil eller andre gjenstander. I 2009 omkom 80 personer i utforkjøringsulykker på norske veier. Det tilsvarer mer enn 37 prosent av de trafikkdrepte i perioden, ifølge tall fra SSB.

Tips for sikrere vinterkjøring

Hva skal du gjøre når underlaget rett og slett ikke er på lag med bilen? Vi har tidligere slått fast at gamle gubberåd om full tank og sandsekk bak ikke har noen virkning på kjøresikkerheten. Føre-var-prinsippet er som regel det beste:

  1. Sjekk dekkene:
    En undersøkelse fra NAF fra tidligere i vinter viser at ti prosent av de spurte har kjørt med sommerdekk på vinterføre, og at mer enn halvparten ikke kjenner til minstekravene hva gjelder mønsterdybde. Det er bilførers ansvar å utstyre bilen etter forholdene, og ved mange føreforhold vil sommerdekk ikke være bra nok, selv om det ikke er generelt forbud mot sommerdekk i vintermånedene. Kravet til mønsterdybde på vinteren er tre millimeter, mot 1,6 om sommeren.

    – Vasker du dekkene to-tre ganger i løpet av vintersesongen kan det være nok til at du holder deg på veien. Salt og asfaltpartikler setter seg på dekkene og kan gjøre dem svært glatte, tipser Grønvold fra Falck.

  2. Sjekk bilen:
    Støtdempere, fjærer og bremser er av stor betydning på vinterføre. Hvis bilen din eksempelvis har ujevn bremsevirkning, vil det gi dårlige egenskaper spesielt på glatt føre. Viktig for sikkerheten på vinterveien er også om bilen din har ABS-bremser og eventuelt elektronisk antiskrens (ESP). Det er også viktig å skjønne hvordan disse systemene virker. Har du for eksempel ABS skal du bremse hardt og la elektronikken stå for doseringen av bremsekraft, uten å være redd for at hjulene blokkeres.
  3. Sjekk føret:
    Gjør deg kjent med føret, så du har en mer kvalifisert oppfatning av hvordan du kan kjøre. Ta små bremseprøver på trygge strekninger for eksempel. Både is, sørpe og slaps kan gjøre sitt til at du mister friksjon mot underlaget. I slapseføre er det også lett å miste styringen. Det samme om du kjører på sporete veier, der det kan danne seg is i sporene.

    Snurret og kom i feil kjøreretning på motorveien

  4. Sjekk farten:
    Banalt nok; tilpass farten etter forholdene og etter hvor godt du har gjort deg kjent med forholdene vi nevner over. Som en tommelfingerregel kan man si at stopplengden ved kjøring i 80 km/t med normalt gode dekk er cirka 60 meter på normalt sommerføre, 120 meter på snødekket vei og 240 meter på is. Bremselengdene øker dessuten med kvadratet av fartsøkningen.

    Her er et eksempel: Gir du på fra 80 til 100 kilometer i timen (25 prosents fartsøkning) øker bremselengden med nesten 60 prosent. Stopplengdene blir da henholdsvis hele 94, 188 og 375 meter! (Kilde: Kjøreråd fra Finansnæringens Fellesorganisasjon)

Slik kommer du løs

Skulle du eller andre være uheldig, er det lurt å være forberedt på å kunne yte både hjelp og selvhjelp. Her er sjekklisten over ting du bør ha med i vinterbilen Og har du først kjørt deg fast, kan disse tipsene fra Falck være verdt å notere seg:

  • Rett opp hjulene, og prøv å rygge deg forsiktig ut av klemma.
  • Friksjon mellom dekk og underlag kan du for eksempel få om du strør på grus, legger under noe gran/furubar eller rett og slett bruker gulvmattene fra bilen.
  • Kjetting på boks og en spade kan være lurt å ha med i bilen.
Slik unngår du feilparkering på vinterføre

Ekstra glatt når det er ekstra kaldt

Veimyndighetenes salting av veiene er omstridt av flere årsaker, men at de ved ordinær vintertemperatur raskt får veibanen isfri og snøfri er det ingen tvil om. Verre blir det når temperaturene faller ned mot 10 minus og kaldere.

– Når temperaturen når 8 til 10 minusgrader har vi ingen gode alternativer, sa Arne Bjørklund, seksjonsleder for veiforvaltning i Statens vegvesen i Østfold, til Nrk i fjor.

Kanskje dette er en mulig løsning? Bilveien som ikke trenger salting

Pass også på at du har god sikt ut gjennom rutene. Kan dette være mirakelkuren mot is og snø på bilrutene, eller er dette bare tomme løfter?