<b>STORE FORSKJELLER:</b> Bompengesatsene varierer fra sted til sted, og forskjellene er store. Foto: NTB SCANPIX
STORE FORSKJELLER: Bompengesatsene varierer fra sted til sted, og forskjellene er store. Foto: NTB SCANPIXVis mer

Her betaler du mest for å kjøre

Vi brukte i gjennomsnitt over 2.500 kroner på norske veier i 2014.

I fjor var det i overkant 500 millioner passeringer gjennom Norges bomstasjoner viser tall fra Statens vegvesen. Det gir et gjennomsnittet på omtrent 1,4 millioner passeringer i døgnet.

Norges dyreste pendlerrute?

Siden 2012 har det vært en klar økning i antall kroner som har rullet inn gjennom landets bompengeselskaper. Fra 7,3 milliarder i 2012 til 8,5 milliarder i 2014. Med 3.073.436 registrerte potensielle avgiftsbelagte kjøretøy (elbilene er trukket fra), vil det si at vi i gjennomsnitt betalte omkring 2.700 kroner per registrerte kjøretøy i Norge.

Bompenger betalt i året
ÅrInntjening bom
20148 500 millioner
20138 000 millioner
20127 300 millioner


Finnøy - Stavanger er den korteste og dyreste ruten vi kjenner til. Uten autopassrabatt må du punge ut hele 220 kroner i bompenger på den drøyt 40 kilometer lange turen.

Flest bommer på Østlandet

Strekningen Hamar - Oslo inngår som en av Norges aller dyreste strekninger å kjøre. En bilist må ut med 149 kroner for én vei. I 2014 hadde denne strekningen, i følge Vegfinans AS sin årsrapport, i underkant av 23 millioner passeringer.

AMUND RØHNE er en av de som bruker mengder av kroner på pendling til og fra Oslo. Foto: Morten Eik Vis mer


Det vil si at disse bomstasjonene til sammen hentet inn over 345 millioner kroner. På denne strekningen er vi som forbrukere satt til å betale 5.850 millioner kroner, mens staten støtter den nye firefeltsveien med 2.500 millioner kroner.

Vis mer


Amund Røhne kjører strekningen Stange - Oslo flere ganger i uken. Han forteller at det er tidsklemma som gjør at han heller reiser med bil enn kollektivt.

- Det er egentlig uforståelig dyrt å komme seg frem og tilbake til jobb. Med diesel koster det fort over 400 kroner dagen.

Denne turen koster i dag 149 kroner*, og har på den 97 kilometer lange strekningen hele sju bomstasjoner. Her oppnår en heller ikke mer enn 10 prosent rabatt ved bruk av AutoPass-brikke.

For å spare penger har Røhne nå kjøpt elbilen Renault Zoe.

- Den duger i sommerhalvåret, og besparelsen er bortimot hele beløpet. Jeg fikk gratis strøm i et år da jeg kjøpte bilen, samtidig kjører jo elbilen gratis igjennom bomringen.

Strekningen Gardermoen – Kolomoen er beregnet å ha en sluttsum på 8.350 millioner kroner, med 2.500 millioner kroner i statlige midler og 5.850 millioner kroner i bompenger.

Til sammenligning koster det 77 kroner i bompenger å kjøre samme distanse fra sør, Sandefjord - Oslo.

Andre steder i landet er det også varierte priser. Skal en for eksempel fra Voss til Bergen, koster det 65 kroner. Pendler du fra Flekkefjord til Stavanger koster det 40 kroner for én vei.

I en undersøkelse gjort av TNS Gallup, i regi av Opplysningsrådet for Veitrafikken fra 2013, kommer det frem at landet er todelt når det kommer til hvordan vi ser på bruken av bomstasjoner.

Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken tror statistikken fra 2013, er lik den vi ville fått i dag.

- Norske bilister har blitt vant til, og aksepterer i stor grad, at bompenger er en del av løsningen for å finansiere bedre veier raskere.

De dyreste bommene
BomstasjonPassering bilPassering tungt kjøretøy% Rabatt% Rabatt% Rabatt
Rv. 13 Hardangerbru150600304050
Fv. 107 Jondalstunnele100200304050
Fv. 519 Finnøytunnelen1505903040 
Fv. 544 Halsnøysambandet,100320 40 
Fv. 858 Ryaforbindelsen100100304050


I tillegg til Finnøytunnelen som koster 150 kroner å benytte seg av, koster det 150 kroner å passere Hardangerbrua, 100 kroner for Jondalstunnelen i Hordaland og tilsvarende pris for Ryaforbindelsen.

Siden 1. januar 2010 har det blitt opprettet 28 nye bompengeprosjekter med innkreving i Norge. Et av disse har avsluttet innkrevingen, og 15 andre er planlagt å avsluttes innen 2020 i følge Statens Vegvesen.

I tillegg til alle bomstasjonene vi ser langs landets veier, er det også ilagt bompenger i billetten du hever på enkelte av landets fergesambander.

Disse fergesambandene henter inn penger til å utbedre veisambandet i distriktet fergen går.

(Følgende fergeoverganger har bomavgift innlagt i billetten)
VeiStrekning
E39Halhjem-Sandvikvåg, Hordaland
E39Mortavika-Arsvågen, Rogaland
E39-Fv. 546Husavik-Sandvikvåg, Hordaland
Fv. 48Gjermundshavn-Varaldsøy-Årsnes, Hordaland
Fv. 541Langevåg-Buavåg, Hordaland
Fv. 546Krokeide-Hufthamar, Hordaland
Fv. 659Skjeltene-Lepsøya-Haramsøya, Møre og Romsdal
Fv. 659/Fv 668Brattvåg-Dryna-Fjørtofta-Harøya, Møre og Romsdal
Fv. 710Brekstad-Valset, Sør-Trøndelag
Fv. 715Flakk–Rørvik, Sør-Trøndelag


*) Tallene er oppgitt uten autopass rabatt.