<B>VAN(N)SKELIG: </B> Alle nye dekk er EU-merket for grep på våt vei. (A er best) Men merkingen forteller ikke noe om risikoen for vannplaning eller om kjøreegenskaper på vått underlag generelt. Den forteller bare noe om bremsestrekning når det er vått.  Foto: NOKIAN
VAN(N)SKELIG: Alle nye dekk er EU-merket for grep på våt vei. (A er best) Men merkingen forteller ikke noe om risikoen for vannplaning eller om kjøreegenskaper på vått underlag generelt. Den forteller bare noe om bremsestrekning når det er vått. Foto: NOKIANVis mer

Hemmeligheten bak tallene

Dette betyr dekkmerkingen - og så viktig er det å følge det.

På siden av dekkene dine står det mange forskjellige tall og bokstavkoder. Men vet du hva 205/55 R 16 94 V XL egentlig betyr?

Det forteller hvilken type dekk din bil skal ha.

I vognkortet står det vanligvis flere mulige dekkalternativer. Blant de godkjente dekkene kan bileieren finne dekk som er mer komfortable – eller dekk som gir mer sportslige dekk med presise styreegenskaper.

På dekket finner du også ut når dekket ble produsert, og kan vurdere om det er på tide å kjøpe nye.

LES OGSÅ: Sommerdekk i test: Vinnerne og taperne i 2014

Slik tolker du dekkbeskrivelsen

I vognkortet er det kanskje oppgitt at bilen skal ha dekk av typen 205/55 R 16 94 V XL. Det kan også stå enda en dekkdimensjon som kan brukes på bilen.

Hvilken av disse to dekktypene skal man da velge? Valget blir enklere dersom man vet hva dekkmerkingen betyr.

De to første tallene (205/55) angir dekkets bredde og profil. I dette tilfellet kan bilen ha dekk som er 205 millimeter brede. Dekkprofilen angir forholdet mellom dekkets høyde og bredde. I dette tilfellet er dekkets høyde 55 prosent av bredden.

TALLENES TALE: 205 angir dekkets bredde i millimeter. Tallet 55 står for høyden i prosent av bredden. 16 står for diameter målt i tommer. 94 er belastningskoden. "V" står for hvilken hastighet dekket er dimensjonert for. Foto: AUTOFIL Vis mer


Sport eller komfort?

I vognkortet kan det også at bilen kan ha 225/45 dekk. Hvilket alternativ skal man da velge? 225/45-dekket er 20 millimeter bredere enn det første dekket, og profilen er betydelig lavere.

Det brede dekket med lavere profil gir bedre styrefølelse enn dekket med høyere profil. Dette betyr at det reagerer raskere på styringen. Denne typen dekk passer for bilførere som vil ha sporty kjøreegenskaper.

- Ulempen er at bredere dekk er mer sporfølsomme og har noe mer dekkstøy. Vil man ha mer komfortable kjøreegenskaper, er det smalere alternativet et bedre valg. Smalere dekk er også sikrere på våte veier, fordi de fjerner vann mellom dekk og vei mer effektivt, noe som reduserer risikoen for vannplaning. De har dessuten lavere rullemotstand, noe som reduserer drivstofforbruket, sier produktsjef Fredrik Hauge i Nokian Dekk AS.

Frank kjøpte W-merkede dekk: Var utslitte etter bare 7.500 kilometer

Radialdekk

Bokstaven "R" etter tallene som angir bredden og profilen viser dekkets konstruksjon. R står for radialdekk, som gir betydelig mer stabile og presise kjøreegenskaper enn diagonaldekkene som var vanlig før i tiden.

Nesten alle personbildekk som selges i Norge er radialdekk, så denne merkingen har ikke så stor betydning i dag.

Tallet 16 forteller hvilken diameter felgen har i tommer.

Det er viktig å følge bilprodusentens anbefalinger når det gjelder felgstørrelse. På mer sportslige biler skal felgene eksempelvis være 17-19 tommer fordi bremsesystemet krever det.

Du må være ekstra nøye dersom du selv velger felger og dekk. Store felger krever lavprofildekk, mens mindre felger er for dekk med høyere profil.

Pass også på at du ikke går i retningsfella: Mange monterer dekkene "bak-frem"

Hva dekket tåler

Det siste tallet i nummerrekken angir dekkets belastningsklasse. I vårt eksempel er belastningsklassen 94, noe som betyr at dekket kan bære en last på 670 kg.

Dersom belastningsklassen er 91, kan dekket bære maksimal last på 615 kg.

Det er viktig å velge dekk med riktig belastningsklasse for bilen. Ellers kan dekkene slites raskere og ikke tåle tunge bører.


Den nest siste bokstaven, "V", oppgir dekkets hastighetsklasse, som er den høyeste hastigheten dekket tåler. Hva har så hastighetsklassen å si her hjemme i Norge, der høyeste tillatte hastighet er 100 km/t?

Hastighetsklasse V betyr at høyeste tillatte hastighet for dekket er 240 km/t. Ifølge et EU-direktiv skal dekkets hastighetsklasse tilsvare bilens toppfart. På denne måten er dekkene sikre også på tyske motorveier der det delvis er fri fart.

Den høyere hastighetsklassen påvirker også dekkets egenskaper i lavere hastigheter. Styringen er mer presis enn med dekk med lavere hastighetsklasse. Samtidig kan dekk i høyere hastighetsklasser ha dårligere komfort, siden de gir stivere og mer sporfølsomme kjøreegenskaper.

Vis mer


Dekk som tåler ekstra mye

Den siste bokstavkombinasjonen XL finnes ikke på alle dekk. Den betyr at bilen kan ha dekk med høyere belastningsklasse, og finnes som regel på varebiler.

I vårt eksempel er belastningsklassen 94. Dersom den hadde vært på normale 91, ville man ikke ha behøvd å oppgi XL.

- Mange dekkmodeller har produkter både i høyere og lavere belastningsklasse. Dekk i den høyere belastningsklassen kan bære også tyngre last uten problemer. Så om du skal på ferie med tungt lastet behøver du ikke å være urolig for verken dekkskade eller unormalt rask slitasje. Dekk i høyere belastningsklasser har en mer robust konstruksjon, noe som reduserer dekkets varmeutvikling og gjør dekket mer slitesterkt. XL-dekk blir stadig mer vanlig etter hvert som bilene også blir tyngre, forklarer Hauge.

LES OGSÅ: Spar tusener på enkle dekktriks

Produksjonssted og –tid

DOT-merkingen på dekksiden oppgir hvor dekket er produsert og hvor gammelt det er. De to første sifrene angir hvilken fabrikk som har produsert dekket, mens de fire siste sifrene angir produksjonstiden.

Tallene 0314 betyr for eksempel at dekket er produsert i uke 3 i 2014.

Det anbefales ikke å bruke dekk i mer enn seks år. Dersom du kjører lite og dekkene er i god stand, bør de byttes ut med nye seinest etter ti år.

I årenes løp blir dekkenes gummiblanding hardere og grepet svekkes - også om dekkene ellers kan se bra ut.

Mer om dekk og alder finner du her.

EU-merking letter dekkvalget

Siden november 2012 skal alle nye dekk ha EUs dekkmerking, som skal gjøre det lettere å sammenligne, og velge riktige dekk til bil og kjørestil.

Det er viktig å lese dekkmerkingen nøye, fordi den gjør det lettere å sammenligne hvor sikre og økonomiske dekkene er.

EUs dekkmerking gir informasjon om dekkets våtgrep, ekstern dekkstøy og drivstoffeffektivitet.

Merkingen er ikke ulik den vi eksempelvis finner på vaskemaskiner, frysebokser og lignende, for den virker på sett og vis som en energimerking. I tillegg har merket også et element som tar for seg sikkerheten.
– Rullemotstand (merkes med gradering A-G, hvor A er best)
– Grep på våt asfalt (merkes med gradering A-G, hvor A er best)
– Støynivå (målt utvendig, angis i dB, hvor lavest tall er best)

Under norske sommerforhold er våtgrepet en viktig egenskap, og derfor bør man sjekke at dekket har god våtgrepsklassifisering. Klasse A betyr at dekket har best mulige våtgrep, mens klasse F er dårligste våtgrep.

- Man bør huske på at merkingen ikke forteller noe om risikoen for vannplaning eller om kjøreegenskaper på vått underlag generelt. Merkingen forteller bare noe om bremsestrekning når det er vått, minner Fredrik Hauge om.

LES MER: Nye dekk forteller mer enn før

Rullemotstand og forbruk

Dekkets drivstoffeffektivitet i EU-merkingen er basert på dekkets rullemotstand. Jo høyere klassifisering, desto lavere drivstofforbruk.

- Dekk av høy kvalitet kan redusere drivstoffkostnadene betydelig. Forskjellen på to påfølgende klasser i drivstoffeffektivitet utgjør en forskjell på ca. 0,1 liter i forbruk pr. 10 mil, sier Hauge.

Dekk i den beste drivstoffeffektivitetsklassen kan i løpet av sin levetid spare ca. 90 liter drivstoff, sammenlignet med dekk i den dårligste klassen.

Dekkets eksterne støyklassifisering angir dekklyden utenfor bilen. Dekklyden oppgis i decibel i tre klasser. Jo flere svarte lydbølger dekkmerkingen har, desto høyere ekstern støy har dekket.

Slik leser du dekkene

Dekkimportørene har utstyrt oss med en grei forklaring på hvordan du leser dekkmerkingen.

Foto: Dekkimportørene Vis mer


1: Varemerke
2: Produktnavn
3: Dimensjon
(205 = seksjonsbredde, 55 = seksjonshøyde i prosent av bredde, R = radialdekk, 16 = 16 tommer felgdiameter)
4: Belastningsklasse
(91 = belastning 615 kilo, W = hastighetskode, godkjent for maks 270 km/t)
5: Tubeless, altså slangeløst
6: E, altså tilpasset ECE standard R30 (4 = kode for hvor tester er utført, der 4 betyr Nederland)
7: Godkjennelsesnummer etter ECE R30
8: Først koder for produsent, dekkstørrelse og type, deretter kode for produksjonstidspunkt - uke og år
(0201 = uke 2 i 2001)
9: DOT = U.S. Department of Transportation.
10: TWI = Tread Wear Indicator - slitasjevarsler, en 1,6 millimeter forhøyning i mønsterbunnen i hovedrillen.
11: Produksjonsland

Høyere nummer gjelder for land utenfor Europa.

LES OGSÅ: Sommerdekk i test: Vinnerne og taperne i 2014