Helt vilt: BMW 1-serie med V8 og 450 hester

En BMW 1-serie som greier 300 kilometer i timen i toppfart, det er det uhørte resultatet av Hartges manipulasjoner. Hartge har status som egen bilprodusent i Tyskland selv om selskapet bruker modeller fra BMW og Land Rover (faktisk) som basis for sine produkter.

Helt vilt: BMW 1-serie med V8 og 450 hester

  1. Store bilder av galskapen!


Den tyske bilprodusenten Herbert Hartge GmbH KG, mest kjent for sine tuning-aktiviteter, har skapt noe av det råeste som finnes i kompaktklassen: En Hartge H1 V8 5.0, basert på BMW 1-serie, som utvikler 450 hestekrefter fra V-åtteren fra BMW M-sport.

Kompaktbil med fem liters motor

Denne bilen er ifølge Hartge både atletisk og sofistikert på samme tid. Hvordan har de så fått dette til? De har tatt utgangspunkt i den minste bilen og tatt en av de største motorene. Så har de mikset litt og... Voilà! Mer seriøst: Motoren er en BMW 5-liters "M-power" V8-motor. Hartge har jobbet litt med den ved å endre på topplokk og kamaksler, samt å tilføye eget styringssystem. Resultat: 450 hestekrefter og 511 newtonmeter.

Slår Porsche Carrera S

I tillegg til de fabelaktige ytelsene, er bilens vekt begrenset til relativt moderate 1.445 kilo, hvilket gjør at hver hestekraft bare har 3,23 kilo å skyve på. Dermed kan Hartge nå 100 kilometer i timen fra stillestående på kvikke 4,6 sekunder, og fortsette fartsøkningen til den når 300 kilometer i timen. Disse tallene overgår de Porsche Carrera S kan skilte med (respektive 4,8 sekunder og 293 kilometer i timen) og nærmer seg faretruende Porsche 911 turbo-tallene 4,3 sekunder og 305 km/t.

Stil for fart

Hartge H1 har sin egen stil som dikteres av de voldsomme ytelsene. Det starter med det regulerbare Hartge-sportshjulopphenget, som senker bilen tre centimeter, og fortsetter med avstivede og forsterkede fjærer og støtdempere, også disse utviklet spesielt av Hartge for H1. Bilen er videre utstyrt med høy-ytelses dekk fra Continental eller Pirelli. Dimensjoner: 235/35-19 foran og 265/30-19 bak. Voldsomme Hartge-bremser hører med for å stoppe monsteret like fort som det kom opp i fart. Frontkaliperne har hele åtte stempler, og de flytende skivene er kryssdrillede. Dette er en racer.


Sportsutstyr

Det ytre kjennetegnes av en egen, nyutviklet spoiler foran, hekkspoiler og skjørt, samt nye, eksklusive, sentermonterte enderør. Interiøret er også Hartge-eksklusivt, med motorsport racing-seter, et meget iøynefallende (og ihåndfallende), skinntrukket sportsratt. Aluminium og karbonfiber er ellers hyppige ingredienser inne i denne ytterst spesielle BMWen som det store flertall nok bare kan drømme om.

  • Store bilder finner du her
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder