Vis mer

Helt utrolig

En designer fra Saleen er ansvarlig for linjene til denne Corvette Cheetah-baserte superbilen.

Det er en pressemelding fra selskapet TranStar Racing som er grunnlaget for informasjonen om denne bilen, som ifølge de involverte bakmennene skal bli den "ultimate superbilen" og sette grundig på plass eksisterende superbiler som Bugatti Veyron (som nylig satte ny verdensrekord for produksjonsbiler med 431 km/t). Ordbruken er både brautende og skrytete, og det insisteres på at ikke en dollar av investorenes penger skal gå til utenlandske aktører, firmaer eller leverandører. Patriotiske så det holder altså, N. Craig Miller - som fremstår som lederen for det utrolige prosjektet, og hans menn.

Lagbasert prosjekt

Miller kaller seg for øvrig ikke CEO eller direktør, men "lagleder" og aktørene representerer forskjellige firmaer som bidrar med hver sine spesialiteter til prosjektet. Blant de ledende: Phil Frank (design - med Saleen S7 på sin CV), Mike Mendeola (transmisjon/transaksel), Tom Weisgerber (teknisk utvikling og engineering), Alan Wisniewski (chassis og hjuloppheng) og Matt Jackson (eksteriørfinish og interiør).

Hvorfor utrolig?

Jo, utviklerne av superbilen Dagger GT har satt seg følgende ambisiøse mål før bilen settes i produksjon til neste år:

Maksimal motoreffekt: 2.028 hestekrefter.

Maksimalt dreiemoment: 2.720 newtonmeter.

0-100 km/t: 1,7 sekunder; en kvart engelsk mil: Under 6,7 sekunder!!!

Toppfart: 483 km/t.

Pris i USA: I underkant av tre millioner kroner.


Flere varianter

Det skal for øvrig komme tre varianter av superbilen - GT-R, for gatebruk, GT-S, spesielt utrustet for de høyeste hastighetene og GT-D, dragracing-versjonen. Ved å grave litt i dokumentasjonen finner vi ut at "standard-bilen" yter 2.000 hester på betingelse av at den går på racing fuel, mens toppeffekten begrenser seg til 1.300 når monsteret mates med vanlig bensin.

Så får vi håpe da, at dette ikke bare er såkalt dampvare, eller "vaporware", som amerikanerne kaller fantastiske produkter som er rett rundt hjørnet - bare kapitalen kommer på plass. (Eksempelet DiMora og hans fantastiske superluksusbil har vi omtalt her før). Vi skal ikke dømme ennå; leserne kan jo gjøre seg opp sin egen mening etter å ha tittet her, på hjemmesiden til Dagger GTs skapere...