<B>UTRADISJONELT:</B> Detonator er ikke for deg og meg, og kanskje ikke engang for han eller hun som sitter ved siden av deg. Dette er en <I>meget</I> spesiell motorsykkel.
UTRADISJONELT: Detonator er ikke for deg og meg, og kanskje ikke engang for han eller hun som sitter ved siden av deg. Dette er en meget spesiell motorsykkel.Vis mer

Helt uten sidestykke

Og kanskje også uten sete? For hvor sitter man egentlig på denne motorsykkelen?

Alltid er det noen som skal være spesielle. Skille seg ut. Som sliter med simpelthen å være en i mengden. Og takk og pris for det. Hadde det ikke vært for de som liker å skille seg ut hadde vi ikke hatt Moods Of Norway-vaffeljernet, det er nå helt sikkert.

Nå trenger vi riktignok et Moods Of Norway-vaffeljern like mye som vi trenger en kul i bakhodet, og det samme kan vel strengt tatt sies om Detonator - enda en vanvittig motorsykkel som ikke egentlig likner på en motorsykkel fra amerikanske Parker Brothers Choppers.

En elektrisk tennladning

Den gjengen har vi skrevet om før. De lager blant annet den såkalte Tron-motorsykkelen, og spørsmålet om hva som er mest oppsiktsvekkende av den og Detonator overlater vi til leserne.

Detonator, som på norsk betyr "tennladning" eller "fenghette", er hele 3.5 meter lang, noe som blant annet betyr at den kommer fram til bestemmelsesstedet et halvt sekund før deg. Den er dessuten elektrisk og blir drevet fram av to 96 volts el-motorer. Og hvor er så de lokalisert, lurer du kanskje. De ligger inni navet på det 27 tommer store bakhjulet, naturligvis. Forhjulet måler forøvrig 30 tommer.

Litium ion-batteriene skal angivelig bare ta en time å lade via et amerikansk strømuttak (110 volt), mens én lading gir deg nok kraft til å kjøre rundt 150 kilometer.

Ganske dyr

At denne forkrøpla doningen kan gjøre 180 km/t høres verken særlig trafikksikkert eller gunstig ut for helsa, men det er nå en gang det Parker Brothers lover. Prisen på 100.000 dollar (cirka 575.000 norske kroner med dagens kurs) er derimot mye enklere å tro på, og at den kan kjøpes av kunder i USA, Europa og, selvfølgelig Saudi-Arabia.

Av en eller annen grunn mistenker vi at trykket blir størst fra sistnevnte. Der finnes det tross alt mennesker som kan bruke åtte milliarder på en engelsk fotballklubb, så hvorfor ikke …

P.S.
Setet på motorsykkelen er visst på venstre side, mellom bakhjulet og det som på en vanlig motorsykkel ville vært bensintanken.