Nissan Leaf blir klart mer anvendelig enn dagens elbiler Foto: Nissan
Nissan Leaf blir klart mer anvendelig enn dagens elbiler Foto: Nissan Vis mer

Helt spesiell bil – vanlig pris

Nissan Leaf blir blant de første elbilene som egner seg for hele familien. Nå indikerer Nissan hva den kommer til å koste.

Nissan Leaf skal introduseres på de fire første markedene i Europa mot slutten av 2010 og begynnelsen av 2011. De fire spesielt utvalgte landene er Storbritannia, Irland, Nederland og Portugal. Årsaken til at akkurat disse er valgt, er incentivene myndighetene i disse landene har skapt for å øke antall elbilkunder.

Nissan har nå offentliggjort prisene Leaf kommer til å ha i de fire markedene. Ulike subsidier fra myndighetene gir noen utslag, men dersom vi ser bort i fra disse vil prisene kunne gi en god indikasjon på omtrent hvor mye norske kunder vil måtte betale litt senere.

Under 300.000 kroner

Prisen i Storbritannia vil omregnet til norske kroner med dagens kurs ligge på omtrent 265.000 kroner. Som kjent er det ikke registreringsavgift på elbiler i Norge og det er derfor neppe trolig at prisen vil havne veldig mye høyere her hos oss. Det er derfor svært sannsynlig at den norske prisen vil legge seg på under 300.000 kroner, trolig med ganske god margin.

Les mer om Nissan Leaf her.

Fordeler

Tvert i mot er det i tillegg en del andre økonomiske og praktiske fordeler med å kjøpe elbil her hjemme, som blant annet lav årsavgift, gratis bompasseringer og gratis parkering på kommunale plasser. I tillegg vil naturligvis også drivstoffkostnadene være svært lave. Mange steder kan du sågar lade batteriet gratis.

Les om de fantastiske elbil-fordelene i Norge her!

I startprisen ligger det også en fyldig utstyrsliste som inkluderer ting som klimaanlegg, navigasjon, ryggekamera og integrert telefonløsning.

Foto: Nissan
Foto: Nissan
KAN HURTIGLADES: Nissan Leaf er en av flere nyere el-biler som kan lades på 15-20 minutter.
BLADE RUNNER: Lydfolkene i Nissan har valgt seg futuristisk Blade Runner-billyd på Leaf, ifølge Bloomberg News. Foto: Produsenten
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan



Batteripakken er for øvrig inkludert i prisen og må ikke leases i tillegg, som tilfellet kan være når vi snakker om elbiler.

160 kilometer rekkevidde

Når det gjelder den tekniske biten er Leaf foreløpig ikke revolusjonerende med sine tall. Det spesielle ligger vel heller i at disse egenskapene er tilgjengelig i en ganske vanlig familiebil. Rekkevidden ligger på om lag 160 kilometer, og ladetiden fra tomt til fullt batteri er åtte timer fra en vanlig veggkontakt. Lader du via en hurtigladestasjon skal batteriet nå 80 prosent av fullt nivå i løpet av 30 minutter.

Ytelsene er forholdsvis normale. Elmotoren yter 109 hestekrefter og 280 newtonmeter. Omtrent som en moderne dieselmotor, med andre ord.

Mot Golf og Prius

Leaf skal posisjoneres i kompaktklassen sammen med biler som Volkswagen Golf, Ford Focus og ikke minst hyridbilen Toyota Prius. Nissan lover at bilen skal være konkurransedyktig priset i forhold til mer ordinære diesel- og hybridbiler.

Nissan Leaf er ventet på det norske markedet om ganske nøyaktig et år, mens de første eksemplarene altså selges i Europa allerede på tampen av inneværende år.

Vil du vite mer om bilen? Klikk her!