<b>MAGNETISK:</b> I tillegg til fremdrift står også dekkene for å videreformidle informasjon om veien både til egen bil og andre biler i nærheten.  Foto: SKJERMDUMP YOUTUBE / GOODYEAR
MAGNETISK: I tillegg til fremdrift står også dekkene for å videreformidle informasjon om veien både til egen bil og andre biler i nærheten. Foto: SKJERMDUMP YOUTUBE / GOODYEARVis mer

Helt nye dekk fra Goodyear, som ligner mest på en basketball

Er globeformede dekk fremtiden?

(i Genéve) Under bilmessen i Genève presenterte Goodyear et dekk vi aldri har sett maken til.

Konseptdekket Eagle-360 ble avduket og skal være en visjon for fremtiden.

LES OGSÅ: Audi presenterer ny SUV i Genève

Kuleformet

Dekket som kan bevege seg i alle retninger skal bidra til sikkerheten og manøvrerbarheten som kreves innen autonom mobilitet, heter det i pressemeldingen.

- Ved å stadig redusere sjåførens intraksjon og inngrep i autonome biler, vil dekkene spille en enda viktigere rolle som hovedforbindelsen på veien, sier Goodyears ledende direktør og teknisk sjef, Joseph Zekoski.

Magnetisk bindeledd

Du tenker kanskje det vil være vanskelig å bruke et trill-rundt dekk, uten noen kobling til kjøretøyet?

Det har Goodyear tenkt å løse ved hjelp av magnetisk levitasjon. Bilen heves da over dekkene med magnetiske felt, akkurat som Maglev-tog som allerede kjøres blant annet i Kina.

- Selv om dette er et rent konseptdekk, viser det noe av Goodyears mest nyskapende tenkning og hvordan fremtidige sjåførers behov kan møtes, sier direktør Jean-Claude Kihn i Goodyear.

LES OGSÅ: Her er de norske prisene på Tesla Model X

Slik fungerer dekket (Artikkelen fortsetter under videoen).

85 millioner autonome kjøretøy

En undersøkelse gjort av Navigant Research viser at det kan forventes 85 millioner kjøretøy med autonom funksjonalitet i verden innen 2035.

Goodyear ser for seg at det er tre funksjoner som skal sørge for at både dekk og hytte holder seg på plass.

Den første er sensorer inne i konseptdekket som forteller systemet om kjøreforholdene, inkludert vær og veidekke.

Det andre er å utnytte teknologien for dekkslitasje og trykkovervåkning i sensorer, som videre gir informasjon om kjørelengde og slitasje.

LES OGSÅ: Bugatti presenterer Chiron

Spor i alle retninger

Dekket er produsert med 3D-printer, hvilket gjør det mulig å tilpasse dekket til forholdene det skal kjøre mest i.

Det vil si at vi vil se relativt grove dekk her i nord, med mindre klimakrisen virkelig tar tak de neste 15 årene.

Med et rundt dekk er du også avhengig av at sporene går i alle retninger. Dette bidrar til en sikrere kontaktflate, og i bunnen av sporene finnes de samme elementene som i en naturlig svamp, som stivner når den er tørr og blir myk når den er våt for å gi gode kjøreegenskaper.