HELT NY WRX: Impreza-navnet har falt ut - den 270 hester sterke kompakt-råtassen heter bare Subaru WRX. Designen forekommer oss utdatert allerede fra start, men vi regner med at det fort kan glemmes når man sitter bak rattet. Foto: Subaru
HELT NY WRX: Impreza-navnet har falt ut - den 270 hester sterke kompakt-råtassen heter bare Subaru WRX. Designen forekommer oss utdatert allerede fra start, men vi regner med at det fort kan glemmes når man sitter bak rattet. Foto: SubaruVis mer

Helt ny Subaru WRX

Nylig var det bilutstilling i Los Angeles, og en av nyhetene som debuterte på diskret vis var denne.

Vi kunne for noen måneder siden vise en ny WRX. Den ble presentert som Subaru WRX Concept - uten Impreza-navnet. Nå er produksjonsbilen på plass, og heller ikke den har fått hete Impreza.

270 hk

Bortsett fra det er her lite nytt under den californiske solen: WRX sverger til en 2,0-liters boksermotor med turbo og den yter 270 hestekrefter.

Standard girkasse er en sekstrinns manuell versjon, mens den som tilvalg kan utstyres med en såkalt sports-CVT, en trinnløs girkasse med innprogrammerte trinn som kan gires manuelt og ifølge Subaru med sportslig oppsett. Vi tillater oss å være noe skeptisk til hvor sportslig de har greid å gjøre en CVT-girkasse, men vi skal inntil videre la tvilen komme dem til gode.

Med denne får Subaru mer tyngde på det sportslige, da nye WRX føyer seg til sportskupéen BRZ i produktutvalget til Subaru-eier Fuji Heavys bildivisjon.

Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
HELT NY WRX: Impreza-navnet har falt ut - den 270 hester sterke kompakt-råtassen heter bare Subaru WRX. Designen forekommer oss utdatert allerede fra start, men vi regner med at det fort kan glemmes når man sitter bak rattet. Foto: Subaru
Foto: Subaru
Slik så konseptbilen ut da den ble presentert i New York tidligere i år. Foto: Fred Magne Skillebæk


Med Lineartronic

Hva synes du?

Designen på nye Subaru WRX er: (Avsluttet)
Tøff(63%) 1078
Skuffende(22%) 377
Pen(6%) 108
Stygg(5%) 85
Vet ikke(4%) 76
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Dette høres kanskje ikke spesielt forlokkende ut, men vi har faktisk hatt en positiv erfaring med siste generasjon CVT ("Lineartronic") fra Subaru, spesielt da vi kjørte den i oppgraderte Outback tidligere i år.

Design?

Designen var for oss en gedigen skuffelse, selv om det er mulig at beinharde entusiaster vil synes den er tøff, og sette pris på den rå og lite sofistikerte formgivningen både utvendig og innvendig.

For vår del syntes vi konseptbilen var adskillig mer vellykket.

Ikke nok med det: Subaru sier snodig nok at de har gått for en høyere sittestilling enn tidligere i nye WRX - dette angivelig for å gjøre inn- og utstigning enklere.

Vi regner med at det etterhvert vil komme en heftigere STI-variant, og at denne vil få minimum 300 hestekrefter. Det gleder vi oss til.

Slik så konseptbilen ut da den ble presentert i New York tidligere i år. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer