Her er helt nye Subaru WRX STI. Den har en 2,5-liters boksermotor, turbo og en maksimal effekt på 305 hestekrefter.  Foto: Subaru
Her er helt nye Subaru WRX STI. Den har en 2,5-liters boksermotor, turbo og en maksimal effekt på 305 hestekrefter. Foto: SubaruVis mer

Helt ny Subaru WRX STI

Petter Solberg som verdensmester er fjern historie, men råtassen med rally-aner lever videre.

Men, nei, det er ikke noen Impreza lengre. Nå er det en WRX STI.

Det begynte med konseptbilen, som ikke fikk Impreza-navnet da den ble vist i fjor. Den ble presentert som bare Subaru WRX Concept. Så kom produksjonsbilen , og heller ikke den fikk hete Impreza.

Sportssedan

Det dreier seg (heldigvis?) ikke om noen kombikupé heller, men om en ekte og ærlig sedan. Som fordums STI kan den utstyres med blåfargen på bildene - og de gylne felgene kan fås som ekstrautsty).

Bilen er en anelse større enn sine forgjengere (460 centimeter lang), og skal blant annet tilby bedre bakseteplass takket være lengre akselavstand (Nå 265 centimeter).

Subaru viser fremtids-Legacy

TILBAKE TIL GULLALDEREN: Her er nye WRX STI på standen til Subaru under bilmessen i Detroit. Foto: Newspress
Foto: Newspress
Foto: Newspress
Foto: Newspress
HIGH RES GOLD WHEEL OPTION
HIGH RES GOLD WHEEL OPTION
HIGH RES GOLD WHEEL OPTION
Her er helt nye Subaru WRX STI. Den har en 2,5-liters boksermotor, turbo og en maksimal effekt på 305 hestekrefter. Foto: Subaru


Fra 270 til 305 hk

Bortsett fra fjerningen av Impreza-navnet og returen til sedan-fasongen, er det likevel lite nytt: WRX sverger til en 2,0-liters boksermotor med turbo og den yter 270 hestekrefter.

Motoren kan du for øvrig lese mer om her.

STI-versjonen har en halv liter ekstra slagvolum og yter 305 hestekrefter. Dreiemomentet er like oppunder 400 newtonmeter og selvsagt har bilen symmetrisk firehjulsdrift.

Les vår test av nykommerens "bestefar" - Impreza WRX STI fra 2005!

Momentdfordeling

Nye WRX STI kan også by på såkalt torque vectoring (momentet fordeles automatisk mellom hjulene på mest mulig effektiv måte), og en førerkontrollerbart midtdifferensial. Girkassen er en kortsteget sekstrinns manuell kasse. Ytelser på vei har vi ikke fått oppgitt, men vi tipper på 0-100 på cirka 5 sekunder.

Video:


Kommer til våren

Informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge kan fortelle at nye WRX STI skal vises på bilutstillingen i Genève i mars og at den kommer hit til våren. Han medgir at prisen på WRX STI ikke er klar, men innrømmer at med en 2,5 liters motor på 305 hestekrefter, så blir det uansett ingen volummodell. – Men du verden for en morsom bil for de utvalgte som velger å kjøpe denne Ustoppelige STI-en, får Thrane poengtert til slutt.

Til slutt fra vår side, et ønske til Fuji Heavy, produsentene av Subaru: La oss få denne motoren i sportsbilen Subaru BRZ!