Helt ny Subaru Impreza prøvekjørt

Subaru sliter med et marked som kun vil ha dieselmotorer, men har likevel rimelig tro på den nye Impreza.

Subaru fikk det nye avgiftssystemet rett i trynet og gjorde et tigersprang og registrerte 1.400 biler i romjula i fjor etter gamle regler. Disse bilene er det fortsatt litt igjen av og forventingene er nå, før den nye dieselmotoren kommer, litt nøkterne. Den nye Impreza som vi har vært og kjørt skal stå for store deler av det totale salget og med ny motor, firehjulsdrift og et automatgir som faktisk senker forbruk og CO2-utslipp, bør dette la seg gjøre.

Litt kortere

Den nye Impreza er 5 centimeter kortere enn den utågende modellen, men andre vel så viktige mål har økt. Den er 4,5 centimeter bredere, akselavstanden har økt med 9,5 centimeter, den er 1 centimeter høyere og seteavstanden er 6,5 centimeter lengre.

Én motor

Vis mer

Helt ny Subaru Impreza prøvekjørt

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Impreza produseres nå med tre motorer, men i første omgang kommer det bare en til Norge. Det er en helt ny toliters boksermotor med 150 hestekrefter og 196 newtonmeter. Den kan leveres med enten femtrinns manuell, eller firetrinns automatisk girkasse. Vi har kjørt begge deler og vil man ha manuell er det greit, og klarer man en ekstrakostnad på 9.000 kroner får man en god automatkasse. Den senker også forbruket fra 0,84 til 0,82 liter per mil ved blandet kjøring. CO2-utslippet går tilsvarende ned fra 199 til 196 gram per kilometer.

Impreza har i likhet med andre Subaru-modeller forskjellige firehjulstrekksystemer for biler med manuell og automatisk girkasse. Den manuelle modellen har en mekanisk senterdifferensial, mens bilen med automat har en såkaldt våt flerplatekløtsj. Det vil si at en manuell bil har 50:50-fordeling av krefter, mens en automatmodell har mer forhjulsdrift med en variabel fordeling av krefter som fordeles med gasspådrag, vekfordeling og grep.

Litt frem i tid kommer det også en Impreza WRX med 2,5-liters turbomotor og 230 hestekrefter og en 1,5-liter med 107 hestekrefter.

Diesel

Når det gjelder dieselmotor i Subaru-leieren, er det på vei. Den nye toliters dieselmotoren kommer først i Legacy og Outback, så i Forester og deretter i Impreza mot slutten av 2008. Dette er også en boksermotor som skal ha rundt 140-160 hestekrefter og et betydelig lavere CO2-utslipp enn bensinmotorene.

To varianter

Impreza kommer som vanlig og som sport. Begge versjoner har Xenon-nærlys, elektronisk stabilitetsprogram (VDC), alufelger (16-tommer på R og 17-tommer R Sport), cruise controll og kjørecomputer. Sport har i tillegg navigasjonsanlegg med stor fargeskjerm, multifunksjonsratt, multimediaanlegg, bøtteseter, startknapp i stedet for nøkkel og ikke minst styling.

Noe som er svært spesielt for denne klassen er at Impreza med manuell girkasse også leveres med reduksjonsgir på linje med skikkelig terrengbiler. Det betyr enklere håndtering av bakker og store tilhengere. Manuelt giret Impreza er godkjent for hele 1.600 kilos tilhenger med brems, mens automatbilen kun takler 1.200 kilo.

På veien

Impreza oppleves som trygg, forutsigbar og lettkjørt. Motoren er ingen direkte fartsmaskin, men trekker jevnt over et langt turtallsregister. Begge girkassene fungerer fint og vi regner med at dette blir et alternativ for de som ikke vil ha høye biler, men som gjerne vil ha både firehjulsdrift, lavgir-serie eller eventuelt automatgir. Interiøret er litt hardt og svart, men sportsutgaven ser kul med høyryggede bøtteseter med integrert hodestøtte og stor skjerm i midtkonsollen. Bagasjerommet er litt lite i forhold til forhjulsdrevene biler, men det må man ofre for firehjulsdriften i Impreza.

Priser

Impreza 2.0R koster i basisvariant 299.900 kroner. 2.0R Sport koster fra 325.900 kroner. Automat er lavt priset og koster 9.000 kroner. Vi regner derfor med at de fleste vil velge en modell med automatgir. 1.5R vil sannsynligvis koste drøye 250.000 kroner når den kommer senere i høst.

Store bilder finner du her.