SINT FAMILIEBIL: Nye Octavia er en fullverdig familiebil. Nå kommer den i en svært så sportslig utførelse. Det er tredje generasjon Octavia RS, som stiller med 220 hestekrefter (bensin) eller 184 (diesel). Foto: Skoda
SINT FAMILIEBIL: Nye Octavia er en fullverdig familiebil. Nå kommer den i en svært så sportslig utførelse. Det er tredje generasjon Octavia RS, som stiller med 220 hestekrefter (bensin) eller 184 (diesel). Foto: SkodaVis mer

Helt ny Skoda Octavia RS

Dette er tidenes raskeste Octavia.

På Skoda-språket er RS det samme som GTI. Nå lanserer den tsjekkiske bilprodusenten den hittil sprekeste bilen i Octavia RS-serien.

Den er basert på den helt nye Octavia, noe som i seg selv er et utmerket utgangspunkt. Vi har for vår del skrytt mye av den nå voksne familiebilen.

Les vår test av nye Skoda Octavia her!

Bensin eller diesel

I motsetning til konsernfetter VW, som lanserer en Golf GTI og en GTD, slår Skoda sammen de to modellene under RS-paraplyen. Det betyr at den kommer i to motorversjoner: En bensindrevet 220-hesters TSI og en dieseldrevet 184-hesters TDI. Bensinversjonen greier 0-100 kilometer i timen på 6,8 sekunder med sekstrinns manuell girkasse. Turbodieselen trenger 8,1 sekunder på samme øvelse. Toppfarten er henholdsvis 248 og 232 kilometer i timen. Det betyr at RS med bensinmotor er den hittil raskeste Octavia som kommer på markedet.

Skoda Octavia RS leveres standard med sekstrinns manuell girkasse, men tilbys også med sekstrinns DSG (såkalt dobbelkløtsj-automat).

Fornyet Skoda Superb kommer som 2014-modell

TØFF I TRYNET: Nye Skoda Octavia RS har et adskillig tøffere oppsyn enn standardmodellen. Foto: Skoda
Foto: Skoda
Foto: Skoda
Foto: Skoda
SINT FAMILIEBIL: Nye Octavia er en fullverdig familiebil. Nå kommer den i en svært så sportslig utførelse. Det er tredje generasjon Octavia RS, som stiller med 220 hestekrefter (bensin) eller 184 (diesel). Foto: Skoda


Sportslig satt opp

RS er senket 1,2 centimeter sammenlignet med standard Octavia, og har fått en noe frekkere styling. Den leveres med sportsunderstell som standard. ESP-systemet inkluderer XDS, som er den elektroniske differensialsperren fra Volkswagen, som også eier Skoda. Målet er selvsagt bedre veigrep og å begrense understyring. Octavia RS kan også leveres med en såkalt progressiv elektromekanisk styring. Den skal gi mer effektiv styring ved å gi like mye svingeffekt med mindre rattutslag.

Skoda Rapid RS på gang?

Tøffere

TØFF I TRYNET: Nye Skoda Octavia RS har et adskillig tøffere oppsyn enn standardmodellen. Foto: Skoda Vis mer


Vi nevnte så vidt stylingen. Her har Skoda gjorde de klassiske grepene med RS-spoiler, diffuser og bredere hjul. Luftinntakene preges av bikubemønster. Nytt med denne generasjon er bi-xenon hovedlys som standard, akkompagnert av LED-kjørelys.

Egen felgdesign er tilgjengelig for RS, fra 17-tommer helt opp til de "feteste" 19-tommerne i sort lettmetall ved navn "Xtrem". Generelt ser nye Octavia RS mer sportslig ut enn forgjengeren, dette også takket være kortere overheng. Dette henger sammen med at bilen har den fått 10,2 centimeter lengre akselavstand, selv om bilen er blitt 8,8 centimeter lengre. Også den økte bredden på 4,5 centimeter bidrar til å gi et mer dynamisk inntrykk.

Sporty inni

Innvendig finner du RS-seter og perforert skinnratt som standard, mens girspaken og håndbrekket er trukket i skinn. Dørlister og pedaler er selvsagt i rustfritt stål, mens det er strødd RS-logoer rundt omkring i interiøret.

Vi er selvsagt spente på å få oppleve nye Octavia RS, særlig fordi den er basert på det vi anser som den hittil beste GTI-utgaven - nye Golf GTI, som vi ble begeistret for da vi testet den nylig.

Terningkast 6 - Golf GTI

Kommer i sommer

Skoda-importøren forteller at Octavia RS i Norge leveres med standardutstyr som blant annet Amundsen navigasjon med 5,8 tommers berøringsskjerm, og Canton Sound system med ti høyttalere og subwoofer. Valg av kjøreprogram for mer eller mindre sportslig oppsett er også med i pakken, det vil si såkalt «Driving Mode Selection».

Nye Skoda Octavia RS vil få sin premiere i forbindelse Goodwood Festival of Speed
10. juli i år. Prisene forventes å bli klare i løpet av juni, og da starter også forhåndssalget. De første bilene kommer til Norge i september.