Clio ser ut til å bli et spennende innslag i småbilklassen. Så gjenstår det å se om norske bilkjøpere lar seg friste. Foto: Produsenten
Clio ser ut til å bli et spennende innslag i småbilklassen. Så gjenstår det å se om norske bilkjøpere lar seg friste. Foto: ProdusentenVis mer

Helt ny Renault Clio

Med blant annet en helt ny 0,9-liters turbomotor går Renault til småbil-kamp med nye Clio.

Clio er blant veteranene i småbilklassen ettersom den har vært med helt siden 1990. De siste årene har den imidlertid vært ganske anonym her i Norge. Kanskje kan denne nye utgaven, generasjon nummer fire i rekken, endre på det. Designen er i alle fall hakket mer oppsiktsvekkende, spesielt om man ser på den kraftige fronten med den store Renault-logoen.

I tillegg til en helt ny design, satser Renault på en spesiell bensinturbo i nye Clio. Motoren har tre sylindre og måler bare 0,9 liter i slagvolum. Takket være turbolading, gir den likevel 90 hester og 135 newtonmeter. Det er omtrent på nivå med hva en ganske typisk 1,3- eller 1,4-liter gir.

99 gram

Mye av hensikten med en så liten motor er naturligvis å spare på forbruket. Det har man da også lykkes ganske bra med. I en spesielt forbruksoptimert utgave bruker den bare 0,43 liter per mil og slipper ut 99 gram CO2, i følge de offisielle tallene. Hva den vanlige utgaven skal bruke, sies det ikke noe om.

Etterhvert kommer også elbilen Zoe

0,32 liter

Også på dieselsiden finnes det en spesielt økonomisk variant. Renaults 1,5-liter kommer i en ny 90-hesters utgave, og i forbruksoptimert versjon skal den klare seg med 0,32 liter og 83 gram CO2. Det er svært lavt, om man ser litt bort fra hybriden Toyota Yaris.

For de som ønsker litt mer krefter, finnes det også en 1,2-liters bensinturbo med 120 hester og 190 newtonmeter. Denne blir riktignok ikke tilgjengelig før i første halvdel av 2013. Til gjengjeld kommer den da med Renaults dobbelkløtsj-girkasse. De endelige dataene på denne versjonen er imidlertid ikke oppgitt i denne omgang. Dobbelkløtsjkassen er for øvrig også mulig å bestille til dieselmotoren med 90 hester.

Clio ser ut til å bli et spennende innslag i småbilklassen. Så gjenstår det å se om norske bilkjøpere lar seg friste. Foto: Produsenten


Vi regner også med at det kommer flere motoralternativer i tillegg til disse nyhetene, men de sier Renault ikke noe om i denne omgang.

Stor skjerm

Renault lanserer også et nytt multimediasystem med nye Clio; R-link. Renault omtaler det selv som et slags integrert nettbrett, og det har både internett og navigasjon. Skjermen er syv tommer stor og det er nok ikke fritt for at Renault har latt seg inspirere av Peugeot som har en lignende løsning i nye 208.

Tilpasning

For øvrig legger Renault vekt på muligheten til individuell tilpasning av bilene både innvendig og utvendig. Faktisk kan kjøpere selv påvirke valg av en rekke karosseridetaljer, som speilhusene og beskyttelsen i nedkant av dørene. Noe man ikke kan påvirke, er imidlertid antall dører. Clio kommer i første omgang bare i femdørs utgave, hvilket jo er like greit her i Norge hvor svært få bryr seg om tredørsutgavene.

I høst

Nye Clio skal vises på bilutstillingen i Paris i høst. Flere tekniske data kommer frem mot da, og det går antakelig ikke lang tid etter utstillingen før bilen også er ute på markedet. Da må den bryne seg på konkurrenter som Kia Rio og Hyundai i20.